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
auto
2024. 04. 24. szerda

Bár valószínűleg már sokan elfelejtették, hogy 2015-ben Varga Mihály egy 150 villámtöltős hálózatot ígért az elektromos autóval közlekedőknek arra, hogy az országban bárhonnan bárhova el lehessen jutni tisztán villamos meghajtással is. Azóta eltelt három év, de egy néhány éves középkategóriás villanyautóval továbbra is kihívás Budapestről a hétvégén eljutni a Balatonhoz. A főváros és a legnépszerűbb nyári pihenőhely között sem az autópálya, sem pedig a főút mentén nem épült egyetlen villámtöltő sem, mert sem a kormányzati döntéshozók, sem az üzemanyag kereskedők, sem pedig az áramszolgáltatók nem értik még mindig, hogy nem oda kellenek villámtöltők, ahol a legtöbb villanyautót használják, hanem arra az útvonalra, amelyen ezek az autósok közlekedni szeretnének. A villanyautók többségét otthon töltik, és ha elfogadjuk azt a feltételezést, hogy az emberek a lakóhelyük környékén nem mennek többet napi 100 km-nél, akkor könnyen belátható, hogy nem ott van a legnagyobb szükség töltőkre, ahol az autósok élnek. Ezzel szemben, ha egy 100-150 km megtételére képes autóval valaki a Balatonra szeretne menni, akkor nagyon nagy szüksége lenne a 7-es út vagy az M7-es autópálya mentén villámtöltési lehetőségre. Na ilyen, pláne hétvégén nem érhető el egyetlen egy sem Budaörs és Siófok között, ráadásul Siófokon is csak egyetlen egy CHAdeMO rendszerű töltő található, ami nem jelent nagy segítséget a Volkswagen e-Golf és e-UP vagy Hyundai Ioniq tulajdonosoknak.

Szégyen, hogy nem csak az állami szereplők, de a nagy nemzetközi benzinkút hálózatok sem telepítettek eddig töltőt egyetlen Budapest és a Balaton közötti benzinkútra sem. Ezen a téren is a kisebb, magánkézben lévő üzemanyagtöltő állomások kell jó példával elől járjanak. Idén tavasszal egy ilyen beruházás keretében egy villanyautós közösségi tag segítségével 2 db 22 kW-os AC oszlop létesült két AVIA kút parkolójában. A Polgárdiban és Szabadbattyánban található oszlopok azóta is nagy népszerűségnek örvendenek, hiszen ha nem is biztosítanak gyors újratöltést, de legalább a nap 24 órájában bárki számára elérhetők és megbízhatóan használhatók ott, ahol a legnagyobb szükségük van az autósoknak töltésre.

Elektromos autó töltő, Avia kút, Polgárdi

Ezek azonban AC töltők, amelyekről a Magyarországon forgalomban lévő elektromos autók nagyon pici százaléka (<5%) tud gyorsan tölteni. A villanyautók többsége ugyanis csak DC töltőről képes gyorsan energiát felvenni, ilyen töltő viszont ahogy fentebb is szó volt róla, egy darab sincs az egyik legforgalmasabb magyarországi autópálya szakasz mentén (de három is van egy dél-alföldi kisvárosban). A Villanyautósok Közösségének egyik legrégebbi és legaktívabb tagja elégelte ezt meg egy hónappal ezelőtt és úgy döntött, hogy hétvégente a saját mobil DC töltőjét telepíti le a Polgárdiban lévő AVIA kút töltője mellé egy dobozos autóba, hogy a Balatonra igyekvő és onnan hazafelé tartó villanyautósoknak ne kelljen órákig a töltő mellett szobrozniuk, hogy elérjék a céljukat. A töltő ezen a hétvégén már harmadik alkalommal várja az autósokat péntek 15 órától vasárnap 19 óráig Polgárdiban. Az AVIA kutakon álló töltők használata ingyenes, de a shopban való fogyasztás egy pozitív visszajelzés az üzemeltető felé, hogy érdemes ezzel foglalkozni. A 20 kW-os DC töltő használatáért szintén nem kell fizetni, a töltőt tulajdonosa ingyen biztosítja. Úgy tudjuk, hogy amennyiben a tesztidőszak jól sikerül, úgy a jövőben mindkét AVIA benzinkúton lesz 22 kW-os DC töltőoszlop is. A mobil töltő a tervek szerint a következő hétvégéken is elérhető lesz Polgárdiban, de a villanyautósok a közösség zárt G+ csoportjában tájékozódhatnak az aktuális helyzetről.

20 kW-os mobil DC töltő privát közösségi felajánlás keretében. Szégyen minden érintett cégnek, hogy ezt ők képtelenek voltak megoldani.

Míg Magyarország legforgalmasabb útvonala mentén magán kezdeményezésben, saját autóval odavitt 20 kW-os töltő biztosítja a közlekedést, addig máshol az autópályák mentén hatosával várják az autósokat a 350 kW-os töltőoszlopok.

Ionity Svájcban

Ionity töltők Németországban

Ugyanilyen töltők ugyanott az autópálya másik oldalán.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.