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
auto
2024. 04. 16. kedd

Könnyen lehet, hogy újabb lejárató kampány indult a Tesla ellen, miután több európai hírportál is arról számolt be, hogy egy 2015-ös Model S csúfosan elbukta az ILNAS (Institut Luxembourgeois de la Normalisation, de l’Accréditation, de la Sécurité et qualité des produits et services) luxemburgi közlekedésbiztonsági- és szabványügyi hivatal által végzett automata vészfék-tesztet. A kicsiny ország hatósága a Tesla elektromos szedánján kívül egy vadonatúj Volvo S90-esen is elvégezte a tesztet, amely állítólag 60 km/h-s sebességről képes volt lefékezni és megállni, még mielőtt elütötte volna a tesztbábut, míg a Model S fele ekkora sebességgel közeledett, és lassítás nélkül ütötte el az előtte mozdulatlanul álló tárgyat. Ennél több persze nem is kellett a médiának egy újabb szaftos sztori megírásához, természetesen a korábbi, időnként halálos áldozattal is járó baleseteket is összekötve a luxemburgi teszt eredményével, így a kaliforniai gyártó ismét a rosszindulatú támadások célpontjává vált. Felmerül viszont jó néhány nem elhanyagolható részlet az ILNAS akciójával kapcsolatban, melyek igencsak megkérdőjelezik a teszt hitelességét. A hatóság például előre meghívta a média képviselőit a „nagy eseményre”, holott a hasonló teszteket nem szokás az újságírók szeme láttára elvégezni. Ha nem szoktunk volna még hozzá a különböző aljas próbálkozásokhoz a Tesla bemocskolásához, akkor is felmerülne bennünk a gondolat, hogy a hatóság talán előre tudhatta, hogy mi lesz a teszt végkimenetele, és ezt világgá is akarta kürtölni. Aztán az is egy érdekes kérdés, hogy miért jutott most 2018-ban hirtelen eszébe a luxemburgiaknak, hogy egy 2015-ös Model S vészfékezési képességeit megvizsgálják?

A Tesla persze nem fogja annyiban hagyni a dolgot, az Electrek megkeresésére a vállalat szóvivője az alábbi tájékoztatást adta:

„Az ILNAS nem osztotta meg velünk a teszt részleteit, így a tesztprotokollt sem, ezért nem áll módunkban megerősíteni, hogy teszt hiteles és pontos. Noha az ILNAS nem konzultált velünk a teszt előtt, és csupán a médiából értesültünk az esetről, megszereztük a jármű azonosító számát, és megtudtuk, hogy 2015-ben gyártottuk a tesztautót, és egy németországi bérautóként van regisztrálva. Folytatni fogjuk a nyomozást hogy megérthessük a teszt lebonyolításának módját, és eldönthessük, helyesen végezték-e el.”

Forrás: wort.lu

A kommentelők szerint a hibát a tesztbábuban kell keresni, ami egy könnyű szivacstábla, melyet a Tesla műszerei egy áthatolható objektumként észlelnek, ezért nem fékezett a jármű – hiszen nem lenne túl szerencsés, ha például egy a szél által az útra fújt nejlonzacskó miatt húzná be a vészféket az autó – ám ebből a gondolatmenetből kiindulva a Volvo S90-esnek sem kellett volna megállnia. Azt sem szabad kizárni persze, hogy tényleg a villanyautó hibázott a teszt során, az ILNAS állítása szerint az Autopilot legújabb változatát használva, ám tekintve, hogy a Model S minden korábbi, az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) amerikai szervezet által végzett tesztjén a lehető legjobb értékelést kapta és az egyik legbiztonságosabb autóként tartják számon a piacon, feltételezhető, hogy a teszttel nem stimmelt valami. Ami pedig az automata vészfékező rendszert illeti, a járművek kézikönyvében szerepel, hogy a vészfék az elkerülhetetlen frontális ütközés során csupán a sebességet, és így a becsapódás erejét hivatott csökkenteni, nem pedig teljesen megállítani az autót, ezért a sofőrnek sosem szabad erre támaszkodnia a vezetés során. A Tesla mindenesetre tovább nyomoz az ügyben, így hamarosan új részletekre derülhet fény.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.