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
auto
2024. 04. 19. péntek

Régóta sejthető volt, hogy a Tesla harmadik gigagyárának – amely a nevadai és New York-i létesítmények után a legelső, ami az Egyesült Államok határain kívül épül – Kína fog otthont adni, és most végre a kaliforniai gyártó hivatalosan is megerősítette a tegnap reggel megjelenő kínai hírekre reagálva, hogy Elon Musk aláírta az együttműködési megállapodást a Gigafactory 3 megépítéséről Sanghajban. A Tesla szóvivői által kiadott közleményben olvasható információk szerint az építkezés valamikor a közeljövőben indul meg, és körülbelül két évet kell várni, hogy az első elektromos autók kiguruljanak a gyárból, majd pedig további két év szükséges ahhoz, hogy a Gigafactory 3 elérje a kitűzött 500 000 darabos gyártási számot évente. Ez alátámasztja Elon Musk korábbi állítását, miszerint a már meglévő két gyárral ellentétben minden jövőben épült Gigafactory elektromos járműveket és akkumulátorokat is fog termelni egyaránt. Az új gigagyár megépítésével egyben a Tesla lesz a legelső külföldi autógyártó az ország területén, amelynek az erre vonatkozó kínai törvények megváltozásának következtében nem szükséges partnerségi viszonyba lépni helyi gyártóval, ráadásul a Kínában történő termeléssel a Tesla a magas összegű importvámokat is kikerüli, amelyek komoly gátat szabtak a Model S és Model X eladásainak gyarapításában, így a vállalat hatalmas előnyre tehet szert a világ legnagyobb elektromos autó-piacán. A Tesla hivatalos megerősítése után a vezérigazgató külön is hozzáfűzött néhány sort az egyezményhez:

„Sanghaj lesz a helyszíne a legelső Egyesült Államokon kívüli Gigafactory-nak, amely egy korszerű autógyár, és egyben a fenntarthatóság példaképe lesz. Reméljük, minél hamarabb elkészül. Lenyűgözött minket Sanghaj szépsége és energiája, és szeretnénk, ha gyárunk ehhez még többet hozzá tudna adni.”

A sanghaji népi kormány által kiadott sajtóanyagból továbbá az is kiderül, hogy a mintegy 23 millió fős megalopolisz történelmének legnagyobb külföldi befektetésű gyártási projektjéhez K+F tevékenység is fog kapcsolódni, ami tovább erősíti Sanghaj pozícióját a leginnovatívabb és legmodernebb autóipari gyártási centrumok között. Arról egyelőre nincs hír, hogy a Gigafactory 3 pontosan mekkora összegű beruházást jelent a Tesla számára, de a becslések szerint meghaladhatja a Disney sanghaji élményparkjának 5,5 milliárd dolláros értékét.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.