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
auto
2024. 03. 29. péntek

Közzétette a brit kormány azt a 147 oldalas dokumentumot, amelyben az ország közlekedésének teljes elektromosításához szükséges feladatokat és célkitűzéseket foglalja össze az elkövetkezendő 22 évre, ami után a tervek szerint már nem lehet forgalomba hozni olyan járművet, ami fosszilis üzemanyagból nyeri a működéséhez szükséges energiát. A Road to Zero stratégia nevéből adódóan egy olyan jövő felé mutatja az irányt, ahol nem kell a brit adófizetőknek óriási összegeket elkölteniük a közlekedésből származó egészségügyi kiadások fedezésére, és a jobb levegőminőségnek hála egészségesebben, és boldogabban élhetik életüket a lakosok, ezzel a világ legjobb helyévé téve Nagy-Britanniát, mely nem csupán egy tisztább és élhetőbb környezetet teremt meg a stratégiával, de egy példa nélküli fenntartható, és erős gazdaságot is. A legfontosabb lépés a célok elérése felé a benzines és dízeles járművek értékesítésének teljes tiltása, amelynek határidejét a brit nagyvárosok polgármestereinek közös fellépése és a környezetvédelmi szervezetek tiltakozása ellenére is 2040-re tűzték ki a döntéshozók, ám a közép távon elérendő célokon némelyest szigorítottak a korábbi tervekhez képest: 2030-ra minden újonnan értékesített személygépkocsinak a fele, a kisteherautóknak pedig a 40%-a ultra alacsony kibocsátású kell legyen, azaz a légkörbe juttatott szén-dioxid mennyisége nem haladhatja meg a 75 grammot kilométerenként, és teljesen kibocsátásmentes üzemmódban legalább 16 kilométert el kell tudnia gurulni. Hogy ennek kivitelezése mennyire nem lehetetlen, azt már megmutatták a norvégok, ahol az okosan megválasztott szabályozási módszereknek köszönhetően már most is az eladások több mint felét az elektromos autók teszik ki, így jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy ha a legnagyobb városok vezetői is támogatják a hagyományos járművek eltüntetését az országból, akkor miért kell Nagy-Britannia kormányának további 12 év, hogy valami biztató eredményt felmutasson, majd újabb 10 év, hogy el is érje a kitűzött célokat.

Egyelőre a brit utakon sem nyüzsögnek az elektromos autók

A stratégiához fűzött eszközrendszer mindenesetre kimondottan szerteágazó: az összesen 46 pontba foglalt lépések egyaránt tartalmaznak a töltőinfrastruktúra bővítésétől kezdve az adókedvezményeken át a lakosság bevonásáig mindenféle kezdeményezést. A teljesség igénye nélkül néhány fontosabb:

  • a konnektoros autók és kisteherautók vásárlása során adott támogatás legalább 2018 októberéig megőrzi jelenlegi mértékét (ami a fogyasztási értéktől függ, tisztán elektromos autók esetén maximum 4500 font), 2020-ig pedig egyelőre ismeretlen formában történik majd a támogatás a taxikra és a motorkerékpárokra is;
  • példamutatás a kormányflotta elektromosításával, amelynek 25%-a ultra alacsony kibocsátású lesz 2022-re, és minden új vásárlás garantáltan teljesen vagy részben elektromos autókra irányul, hogy 2030-ra egyetlen kormánytag utazása se járjon légszennyezéssel;
  • kutatások kezdeményezése a fékekből és abroncsokból származó légszennyezésről, s megoldás keresése ennek visszaszorítására;
  • az ország történelmének legnagyobb állami támogatás-növelése a K+F tevékenységbe (2027-re a GDP 2,4%-a)
  • 246 millió fontos támogatás az akkumulátor-technológia kutatására
  • együttműködés a Nemzeti Statisztikai Hivatallal az alacsony kibocsátású járművekhez kötődő gazdasági és társadalmi vonzatok dokumentálására;
  • 400 millió fontos alap létrehozása a töltőinfrastruktúra bővítésére;
  • az újonnan épített házak alkalmassá tétele az elektromos járművek töltésére, hogy minél többek számára elérhető legyen az otthoni töltés;
  • az utcák jövő-biztossá tétele, azaz minden lámpaoszlop elektromos autó-töltővé alakítása, ahol lehetséges;
  • a lakosság bevonása töltőpont-dizájn versenypályázat meghirdetésével;
  • és végül, de nem utolsó sorban, egy országszerte megrendezett roadshow-sorozat elindítása a villanyautók népszerűsítésére.

A nyilvános töltőpontok számának növekedése

Chris Grayling közlekedési államtitkár hozzátette, hogy a stratégia akkora változásokat fog hozni a brit autóipar életében az elkövetkezendő 10 évben, mint amihez korábban egy évszázadra volt szükség, ám minden nehézség ellenére ez óriási lehetőséget jelent az ország számára, hogy a világon zajló zéró emissziós forradalom vezetője legyen.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.