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
auto
2024. 04. 20. szombat

A napokban megérkeztek a Jaguar tisztán elektromos I-PACE modelljének legelső példányai az Amerikai Egyesült Államokba, ahol az önvezető technológiában élenjáró Waymo mérnökei már rá is tették kezüket a britek által gyártott sportterepjáróra. A két vállalat még március végén jelentette be az együttműködést, melynek eredményeképpen az I-PACE lesz a világ legelső prémium sofőr nélküli autója, mely egy önvezetéssel foglalkozó vállalat flottájának tagjaként fog utasokat szállítani, azzal a céllal, hogy az autók biztonságosabbá váljanak, az emberek több időt megspórolhassanak, és a mindenki által igénybe vehető közlekedés fejlődjön. A Waymo összesen 20 000 elektromos luxusautót vonultat fel a flottájában a következő években, potenciálisan összesen egymillió fuvart biztosítva az utasoknak minden egyes nap. Most első körben három darab I-PACE-t szállított a Jaguar az amerikai vállalatnak, amelyek tesztjük legelső fázisában a San Francisco Bay Area utcáin lesznek láthatók, ahol a Waymo szakértői arra keresik a választ, hogy hogyan tudják hardvereiket és szoftvereiket a lehető legjobban rászabni az elektromos SUV-ra. Az önvezető technológiát ellenzők közül néhányan gúnyosan meg is jegyezték az egyik külföldi hírportál kommentszekciójában, hogy milyen ironikus, hogy miután a Jaguar I-PACE marketingkampányának egyik legfontosabb pillére az autó kiváló kezelhetősége és lenyűgöző vezetési élménye volt, pont egy mesterséges intelligencia lesz az egyik legelső, aki vezetheti a járművet az Egyesült Államokban. A kaliforniai tesztjük után a villanyautók következő állomása Phoenix lesz, ahol a Waymo még idén elindítaná önvezető fuvarozós szolgáltatását, elsőként állítva kereskedelmi szolgálatba ezt a meglehetősen sokat kritizált technológiát.

Az önvezető flottába belépve a villanyautók nem fogják megőrizni az utcán készített képeken látható elegáns megjelenésüket, hanem a két vállalat által márciusban bemutatott egyen-köntöst fogják magukra ölteni, amiben a Waymo által jelenleg használt hibrid Chrysler Pacifica is díszeleg, és ami sokkal nyíltabban felhívja az emberek figyelmét, hogy egy Waymo által üzemeltetett, teljesen önvezető járművet csodálnak meg éppen.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.