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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az Egyesült Államok egyik legnagyobb nyilvános töltőhálózatát üzemeltető vállalat, az EVgo a San Diego-i University of California kutatóival közösen elvégzett sikeres kísérleti program után belevágott egyik kiemelt technológiai demonstrációs projektjébe, melyben energiatárolókkal biztosítja gyorstöltői számára az energiát. Ennek első lépéseként az Union City városában elhelyezett két 50 kW teljesítményű DC töltőjéhez kapcsolt energiatároló berendezést, amelyhez a BMW biztosította a használt akkucsomagokat. Ezek valaha i3-asokat hajtottak, akkori munkájukból azonban kiöregedtek. Ha éppen nem a hálózatról érkezik az áram a csatlakoztatott villanyautókba, akkor a töltéshez használt energiát az EVgo töltőinél két 22 kWh-s BMW-aksi, és egy 30 kW-os inverter adja, ami együttesen egy 30 kW/44 kWh-s energiatárolót eredményez. Azt pedig már jól megtanultuk a korábbi hasonló projektekből, hogy bizony nagyon nem mindegy, mikor honnan érkezik az energia, amit autónkba táplálunk – ennek szabályozásában segít a töltőhöz kapcsolt akkumulátor. Akkor ugyanis, amikor a napelemek és szélturbinák olyan mennyiségű elektromosságot termelnek, amit a lakosság nem tud felhasználni, az akkumulátor ezzel a tiszta energiával feltölthető, és csúcsidőben – amikor a legtöbben dugják fel kocsijukat a töltőre – ez az energiatároló megakadályozza a hálózat további terhelését.

„A használt akkumulátorok megnövekedett mértékű alkalmazása egy izgalmas fejlesztés, amivel a tiszta elektromos járművek töltése megfizethető marad, és a hálózatot is megszabadítjuk az elektromos áram keresletében mutatkozó kiugrásoktól. Az akkumulátorok újrahasználata, mint tartalék energiaforrás mind a gazdaság, mind az elektromos járművek környezeti haszna szempontjából kölcsönösen előnyös” – fűzte hozzá Austin Brown, a UC Davis Policy Institute for Energy igazgatója.

Forrás: greencarcongress.com

A későbbiekben az EVgo hálózatának további töltőinél is megjelenhetnek az energiatárolók, a vállalat ugyanis ezt a technológiát látja az olcsó villanyautó-töltés kulcsának, ám azt egyelőre nem tudni, hogy a többi töltőnél is a tisztán elektromos BMW-kből származó aksikat használja-e majd. Bár a két kaliforniai töltő csak egy kis lépés az igazi változás felé, szerte a világon beindult a használt elektromos autó-akkumulátorokhoz fűződő projektek végrehajtása: nemrég például egy egész hollandiai stadion áramellátása vált megoldhatóvá a Nissan LEAF aksik segítségével, májusban pedig a britek jelentették be, hogy 2 GW-os energiatárolókkal kombinálnak 150 kW-os villámtöltőket, amivel a világ első és egyben legnagyobb, ipari léptékű akkumulátorokból és villámtöltőkből álló hálózata épülhet meg. Az EVgo az akkumulátorok és a töltők összekapcsolásán kívül a V2G (Vehicle-to-Grid) technológiával is kísérletezni fog, valamint tovább bővíti a nagy teljesítményű töltőkből álló hálózatát az országban. 2017-ben a vállalat töltőberendezései összesen 40 millió mérföldre elegendő energiával látták el a rájuk csatlakozó kibocsátásmentes járműveket, ami egy óriási növekedés az egy évvel korábbi 26 millió mérföldhöz képest.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.