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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Tesloop távolsági fuvarozással foglalkozó vállalat azzal hívta fel magára a sajtó figyelmét közel egy évvel ezelőtt, hogy mindössze két éves használat után az egyik Tesla Model S autójuk elérte a 300 000 mérföldes futásteljesítményt. Akkoriban azt állította a dél-kaliforniai székhelyű cég, hogy a főleg Los Angeles és Las Vegas közötti útvonalon szolgáló villanyautó körülbelül 60 000 dollárnyi megtakarításért felelős egy hasonló, ugyanezen útvonalon ingázó hagyományos meghajtású járműhöz viszonyítva, ami az üzemanyagköltségekből és a karbantartási számlákból adódik össze. A Tesloop legelső Model S 90D-je, melyet a vállalat eHawk-nak nevezett el, egy meglehetősen mozgalmas életutat tudhat magáénak: 2015 júliusi munkába állása óta több száz sofőr több ezer utast szállított a volán mögött ülve Kalifornia és Nevada határát átlépve, most pedig a 400 000. mérföldkőhöz is elérkezett az autó, sőt egy kevéssel meg is haladta azt, ezzel ez a Tesla tudhatja maga mögött a legnagyobb távolságot az egész világon, mintegy 643 737 kilométert.

Szolgálatba állása óta az eHawk durván 19 000 dollárnyi fenntartási költséget jelentett a vállalat számára, azaz minden megtett mérföld után 5 centet. Ebből 6700 dollár az általános javításokra ment el, míg 12 200 dollárra pedig a rendszeresen ütemezett karbantartások kifizetéséhez volt szükség. A Tesloop számításai szerint a teljes fenntartási költség a 400 000. mérföld túllépésével 88 500 dollár környékén lenne, ha a Model S helyett Lincoln Town Car szállítaná az utasokat, míg 98 900 zöldhasúval gazdagodnának az autószerelők, ha a cég Model X járműveit Mercedes-Benz GLS-re cserélné, következtetésképpen a hagyományos meghajtás 22-25 centbe, a villanymeghajtás ötszörösébe kerülne minden egyes mérföld után a vállalatnak az üzemanyagköltség hozzáadása nélkül.

Az eHawk három éve tartó folyamatos ingázása a Supercharger használatot is az egekbe emelte, ami nem tett jót az akkumulátornak. Ennek következtében az aksit kétszer is cserélni kellett – amit a Tesla garanciálisan megtett – először 194 000 mérföld (310 400 kilométer), majd további 130 000 mérföld (208 000 kilométer) után. Az első alkalommal az eredeti akkumulátor körülbelül 6%-os degradációt mutatott, másodszorra pedig 22%-ot öregedett a csereaksi. A Tesloop saját bevallása szerint ennek oka abban keresendő, hogy a Model S naponta többször 95-100%-ra fel lett töltve, a gyártó által ajánlott 90-95% helyett, s ezt a Tesla hivatalos tájékoztatója is megerősíti:

„A nagyfeszültségű akkumulátorban belső kiegyensúlyozatlanság lépett fel, amit az állandó, mindenféle köztes szünet nélküli alacsony töltöttségi szintről 100%-ra való villámtöltés okozott. Az akkumulátor cseréje jóvá lett hagyva. Továbbá javasoljuk, hogy a fogyasztó ne használja sűrűn a Superchargert, és ne töltsön rendszeresen 100%-ig, valamint az alacsony töltöttségi szinten való vezetés után időzítse 3 órával későbbre a töltést.”

Az akkumulátor mellett az eHawk első hajtóműve is garanciális cserére szorult 36 000 mérföldnyi robotolás után, azóta viszont semmi probléma nem akadt az autó hajtásláncával.

Nem csupán a Model S-ek, de a Model X-ek is a csúcsra vannak járatva a Tesloop flottájában. Idén júniusban a Rex elnevezésű 90D típusú SUV elérte a 300 000 mérföld futásteljesítményt kicsit több, mint másfél év szolgálat után az eredeti akkumulátorával és hajtóművével. Az aksi azóta is dolgozik, nagyjából 10%-os degradáció mellett, a hátsó hajtómű azonban már ki lett cserélve. Emellett a vállalat további öt Model X-nek a tulajdonosa, melyek már rég 200 000 mérföld felett járnak a hajtáslánc bármely elemének cseréje nélkül.

A Tesloop úgy véli, hogy az eHawk még legalább 600 000 mérföldet képes lesz lefutni a következő öt évben, amíg a gyári garanciája kitart. Ami az akkumulátorokat illeti, a vállalat töltési szokásait tekintve az is lenyűgöző, hogy a két aksi 200-300 000 kilométert kibírt, ha pedig a sofőrök meg is fogadják a Tesla javaslatait, akkor az 1 millió mérföld minimális meghibásodással is teljesíthető lesz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.