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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A CARB (California Air Resources Board) által közzétett, Kalifornia állam 2000 és 2016 közötti üvegházhatású gáz-kibocsátásának alakulásáról szóló dokumentum információi szerint már két évvel ezelőtt, azaz a 2020-as vállalt határidő előtt négy évvel az 1990-es szint alá tudta csökkenteni a klímaváltozásért felelős gázok emisszióját a nyugati parti állam. A legutolsó teljes évre rendelkezésre álló adatok 2016-ra szólnak, amikor Kalifornia területéről 429 millió tonna szén-dioxid egyenértékű üvegházhatású gáz került a légkörbe, szemben az 1990-es 431 millió tonnával. Ahogyan a grafikonon is látható, a legnagyobb kibocsátás-csökkenés – mintegy 100 millió tonnáról 70 millió tonnára a 21. század első tizenhat éve alatt – a villamosenergia-termelés esetében tapasztalható, amit a megújuló energiaforrások egyre növekvő részesedése okozott, mely csak a 2016-os évben az állam teljes emissziójának 18%-os zuhanásáért is felelős.

A jórészt mediterrán, sivatagi és félsivatagi éghajlatának köszönhetően az összes amerikai állam közül Kaliforniában a legmagasabb a napenergia részesedése az áramtermelésben: a lakossági és az ipari napelemek körülbelül a szükségletek 13%-át fedezték 2017-ben. A kibocsátás visszaszorításában fontos szerepe volt az egyre tisztább forrásból származó energiaimportnak, valamint a vízenergiának is, ami a 2015-2016-ban tapasztalt szokatlan mértékű esőzéseknek tudható be, ám azóta csökkenőben van a részaránya az energiamixben. Fontos megjegyezni, hogy a megújulók részesedésének folyamatos növelését, a széntüzelésű erőművek működésének leállítását, és ebből következően a kibocsátás enyhítését Kalifornia úgy vitte és viszi véghez, hogy eközben a lakosainak száma és a GDP is növekszik, márpedig a zöld energiába való beruházások gyakori és téves kritikája, hogy a gazdaság teljesítőképességének zuhanását okozza. A következő célkitűzés az 1990-es ÜHG-emisszió 40%-át elérni 2030-ig, amihez viszont már nem csupán az energetikai szektor átalakítására van szükség, hanem a közlekedés dekarbonizációjára is, hiszen az összes kibocsátás mintegy 41%-áért, azaz durván 175 millió tonnányi CO2-egyenértékért az utakon pöfögő kocsik a felelősek, így az állam további „zöldülésének” főszereplői az alternatív meghajtású járművek lesznek a következő években.

A GDP, a népességszám, és a kibocsátás alakulása Kaliforniában, Forrás: CARB

Ezzel párhuzamosan a világ másik végén, a bolygó jelenlegi környezeti állapotáért az egyik legjobban felelős nemzet, az Egyesült Királyság is mindent megtesz, hogy véget vessen a fosszilis energiahordozók, kiváltképp a kőszén uralmának a gazdaságban. A Carbon Brief márciusi elemzése szerint az ország már most teljesítette Kalifornia 2030-ra szóló célkitűzését, hiszen üvegházhatású gáz-kibocsátása az 1990-es érték 38%-án áll, sőt, a mintegy 19%-os csökkenés a kőszén-felhasználásban 2017-ben odáig vezetett, hogy az Egyesült Királyság CO2 -emissziója 1890 óta nem tapasztalt szintre esett vissza. A tendencia pedig folytatódni látszik, a brit kormány ugyanis az ország valamennyi szenes erőművét bezáratná 2025-re, míg a közlekedés okozta légszennyezésre reagálva elkészült az eddigi legátfogóbb stratégia, a Road to Zero, melynek intézkedései komoly ösztönzésként szolgálhatnak a villanyautózás terjedésére.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.