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
auto
2024. 04. 19. péntek

Debrecen mellett épít elektromos autók termelésére alkalmas gyárat a BMW

elektromos autó

Debrecen közelében fog megépülni a BMW 1 milliárd eurós új gyára ­– jelentette be kedden Szijjártó Péter külügyminiszter, miután a terveiről a német autógyártó is közzétette honlapján a hivatalos sajtóanyagot. A német vállalat európai terjeszkedésének helyszíne sokáig tisztázatlan volt, májusban például még Románia és Szlovákia is versenyben volt a létesítmény elszállásolásáért, majd miután egyre biztosabbá vált a magyar győzelem, már csak azt kellett eldönteni, hogy melyik város lenne a legalkalmasabb a BMW-k gyártására. A 24.hu információi szerint Debrecen mellett a másik nagy esélyes Miskolc volt, amely egyetlen okból nem felelt meg a németek igényeinek, mégpedig a nemzetközi repülőtér hiánya miatt. Így végül Debrecenre esett a BMW választása, ami a gyártó szerint egy ideális helyszín a gyártási hálózat kiterjesztésére, köszönhetően a jól kiépített infrastruktúrának, a megfelelő logisztikai kapcsolatoknak, és a már meglévő beszállítói hálózat közelségének, amelyhez további kulcsfontosságú előnyként adódik hozzá a helyi képzett munkaerő jelenléte.

A „kálvinista Róma” mellett felhúzott gyár több mint 1000 embernek ad majd munkalehetőséget, és évente akár 150 000 gépkocsit is termelhet. A gyártó azt nem árulta el, hogy mely modelleket tervezi az új üzemben gyártani, azonban a felszerelésnek köszönhetően lehetőség lesz mind hagyományos meghajtású, mind elektromos járműveket építeni egyetlen gyártósoron, így egyáltalán nem kizárt, hogy Magyarország hamarosan egy fontos szereplő lesz a BMW elektromobilitási stratégiájában.

„A jövőben a BMW Group minden üzeme Európában elektromos és hagyományos meghajtású járművek gyártására egyaránt fel lesz szerelve. Az új gyárunk Magyarországon szintén alkalmas lesz belsőégésű motorral működő, és elektromos BMW modellek termelésére is egyetlen gyártósoron, ami hozzájárul a világszerte kiépített gyártási hálózatunk kapacitásának növeléséhez. Amikor a gyártás megkezdődik, az üzem új sztenderdeket állít fel rugalmasságban, digitalizációban, és termelékenységben” – magyarázta Oliver Zipse, a BMW gyártási igazgatóságának tagja.

A német vállalat az utóbbi években Kínában, Mexikóban, és az Egyesült Államokban valósított meg jelentős beruházásokat, amivel párhuzamosan az európai terjeszkedés háttérbe szorult, annak ellenére, hogy e kontinens továbbra is a BMW Group legfontosabb piaca, az összes járműeladás 45%-os, azaz 1,1 millió darabos részesedésével 2017-ben. A Magyarországon a tervek szerint 2019 közepétől épülő üzem a BMW első új európai gyára 2005 óta, arra viszont nem adott választ a gyártó a Reuters újságíróinak kérdésére, hogy az újonnan bejelentett létesítmény megépítésében, valamint a németországi helyszínek idei 1 milliárd euró értékű felújításában és elektromos közlekedésre való felkészítésében közrejátszik-e az USA és Kína között zajló kereskedelmi háború és az ebből adódó magas vámok, ami miatt a BMW leállította a Dél-Karolina államban készülő X3 exportálását Ázsiába, és inkább Kínába helyezte át a gyártást. A BMW Group egyébként már 2004 óta saját képviseleti irodával van jelen hazánkban, és működésében alapvető szerepet játszik a magyarországi beszállítói hálózat és más szolgáltatók.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.