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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Közzétette a California Air Resources Board (CARB) azon néhány hónappal ezelőtt elkészített és elbírálásra benyújtott Innovative Clean Transit című tervezetét, amely az állam lehetőségeit vizsgálja egy teljesen kibocsátásmentes tömegközlekedés elérésére, anélkül, hogy a jelenlegi szolgáltatásokat és rendszereket átalakítanák. A 23 oldalas dokumentumról a szeptember 27-én Sacramentoban megrendezett nyilvános meghallgatáson bárki elmondhatja a véleményét, akik az új rendeletek által érintettek, vagy csak első kézből szeretnék hallani a kaliforniai döntéshozók stratégiájának kulcselemeit a tömegközlekedés elektromosításáról. A tervezet 10 pontban foglalja össze azokat a kötelezettségeket, amiket az államban működő közlekedési társaságoknak adott határidőre teljesíteni kell, ám tartalmaz opcionális feladatokat is, valamint kedvezményeket, amiket az előírt dátum előtti végrehajtásért lehet kapni:

  1. Minden közlekedési vállalatnak kötelező lesz egy úgynevezett ZEB (Zero-Emission Bus) Rollout Plan benyújtása, amelyben részletezik, hogyan terveznek megszabadulni a szennyező járművektől, és tisztán elektromos, vagy üzemanyagcellás buszokat szolgálatba állítani helyettük. A 100 vagy annál több buszt üzemeltető vállalatoknak legkésőbb 2020. június 30-ig kell ezt megtenniük, a kisebb cégeknek pedig 2023. június 30-ig van idejük.
  2. Érvénybe lép egy ZEB vásárlási követelmény: a nagyobb vállalatoknál 2023-tól valamennyi újonnan vásárolt busz 25%-ának zéró-kibocsátásúnak kell lennie, ami 2026-ra 50%-ra növekszik, 2029-től pedig már egyetlen üzemeltető sem költhet pénzt fosszilis üzemanyaggal működő autóbuszra. A 100 járműnél kevesebbet alkalmazó cégeknél annyi a különbség, hogy 2026-tól elegendő lesz, ha a megvásárolt buszok 25%-ában dolgozik villanymotor, de 2029-től már számukra sincs kibúvó.
  3. A 2023-as naptári évre vonatkozó, az előző pontban részletezett követelményeket ki lehet váltani, ha a tranzit ügynökségek kollektívan 1000, vagy több kibocsátásmentes buszt vásárolnak 2020. december 31-ig.
  4. A vállalatok használhatnak teljesen kibocsátásmentes autókat és kisteherautókat, valamint bicikliket a ZEB követelmények egy részének eléréséhez.
  5. Bónusz kreditek gyűjthetők a környezetbarát buszok korai üzembe helyezéséért, extra kreditekkel a hidrogénes járművekért.
  6. Lehetőséget kapnak a közlekedési társaságok egy Joint Zero-Emission Bus Group alakítására, ahol közösen, az erőforrásokat megosztva dolgozhatnak az infrastruktúra még hatékonyabban igénybe vételén.
  7. 2020. január 1-jétől minden társaság számára kötelező lesz alacsony NOx-kibocsátású motorral vásárolni a buszokat, amennyiben az rendelkezésre áll az adott típushoz.
  8. 2020 január 1-jétől valamennyi dízeles és CNG-s buszhoz megújuló üzemanyag választása szükséges a szerződések megújításakor.
  9. Lehetőség van kérelmet benyújtani a határidő elhalasztásáért vagy mentességért, amennyiben az előírások teljesítése az ügynökségen kívül álló okok miatt nem lehetséges.
  10. 2021-től valamennyi közlekedési társaság számára előírt a flottára vonatkozó információk közzététele minden évben.

Jelenleg a Kaliforniában működő buszok körülbelül 55%-a alternatív üzemanyaggal fut, azonban a kipufogógáztól mentes járművek csak nagyon csekély arányban vannak jelen a legnagyobb társaságok flottáiban. Az OCTA (Orange County Transportation Authority) például 879 busszal szállítja utasait, melyek közül mindössze 11 darab nem szennyezi a levegőt, de a 323 járművel működő Riverside Transit eddig egyetlen kibocsátásmentes buszt sem volt hajlandó beszerezni. Az irányváltás azonban elkerülhetetlen, ugyanis két éven belül még a legmakacsabb vállalatoknak is fel kell mutatni valamit a hatóságok előtt, amit ha akkor még nem is fognak komolyan venni, és inkább a végletekig húzzák a villanyos buszok üzembe helyezését, majd amikor a költségeik többszörösei lesznek más konkurens vállalatokéinak, és a buszok mindenfelé a kibocsátásmentes zónák sorompóiba ütköznek, akkor döbbennek rá, hogy előbb kellett volna lépni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.