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
auto
2024. 04. 19. péntek

A világméretű dízelbotrány következtében az amerikai hatóságok, köztük az EPA és a CARB, egy kétmilliárd dollár értékű kompenzációra kötelezte a Volkswagent, mellyel az elektromos közlekedésre való átállást kell támogatnia a német autógyártónak. Az erre a célra létrehozott leányvállalat, az Electrify America egy országos jelentőségű töltőhálózat kiépítésére költi az összeg nagyobbik részét, azonban a megállapodás szerint oktatási tevékenységre is szükséges némi pénzt fordítania. Köztudott ugyanis, hogy az emberek többsége még mindig nincs tisztában a villanyautózással járó előnyökkel, sem azzal, hogy a kibocsátásmentes meghajtású járművek nem csak a jövő gépezetei, hanem már most is nagy számban jelen vannak a forgalomban lévő autók között. Ezért a Volkswagen egy villanyautókat népszerűsítő televíziós reklámmal próbálja felhívni a lakosság figyelmét a tiszta közlekedésre az Electrify America vállalatán keresztül, ami majd 2019 júniusában kerül adásba. Egy megfelelő időpontban elhelyezett közérthető és hatásos hirdetés jelentősen megkönnyítheti a villanyautók terjedését.

A Jetstones címet viselő, Kaliforniában forgatott tévéreklám egyébként két népszerű rajzfilmsorozat témájára épül – innen az elnevezés is: a kőkorszaki Flintstones családot állítja szembe a Jetsons futurisztikus világában élő karakterekkel. Az első jelenetben az elavult őskori gondolkodást jelképező narancssárga hagyományos Subaru Outback mellé felsorakozik a korszerű és jövő-biztos Chevy Bolt EV a piros lámpánál – természetesen mindkettőben a rajzfilmnek megfelelő karakterre maszkírozott sofőrrel – majd a villanyautó szépen hátra is hagyja a szennyező tragacsot. Ezután a narrátor elmondja, hogy az instant gyorsulással az elektromos autók vezetése kész élvezet, és ráadásul most megfizethetőbbek, mint valaha. A reklámban aztán felvillan a Hyundai IONIQ Electric, miközben az Electrify America egyik DC villámtöltőjén töltődik, a képsorokat pedig öt népszerű villanyautó zárja, amint elsuhannak a naplementébe: a reklám főszereplőjeként választott Chevy Bolt EV, a BMW i3, a Volkswagen e-Golf, a Honda Clarity Electric, és végül a Nissan LEAF. Ez azonban csak a töredéke annak a 46 konnektoros autómodellnek, ami az IHS Markit adatai szerint elérhető jelenleg az országban. A későbbiekben még ennél is egyszerűbb lesz autót választaniuk a vásárlás előtt állóknak: a legszerényebb becslések szerint is legalább 70 modell lesz kapható az Egyesült Államokban 2020-ban, öt évvel később pedig már 258 részben vagy teljesen elektromos modell közül kereshetik az igazit a vásárlók. A reklámmal párhuzamosan a Volkswagen elindította a Plug into the Present weboldalt, ahol az érdeklődők további információkat tudhatnak meg az elektromos autókról és a töltőkről.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.