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
auto
2024. 04. 23. kedd

Az elektromos autó akkumulátor három ellensége

elektromos autó

Gyakran írunk arról, hogy milyen sokat bírnak az elektromos autók, azok között is főleg a Teslák akkumulátorai. Nem ritkák a 200-300-400 ezer mérföldön is túl járó pakkok, amelyeknél ugyan megfigyelhető némi kapacitásvesztés, a hatótáv még ilyen sok km után is döbbenetesen jó. Ráadásul az autók többnyire hibátlanul működnek ennyi használat után is.

Van azonban ellenpélda is. Shean Mitchel, a denveri Tesla Club elnöke két éve vette meg a 60 kWh-ás Model S-ét, amit ingatlanügynökként igen aktívan használ is. Elmondása szerint 150-200 mérföld (241-321 km) könnyedén belemegy naponta, így szinte nem volt olyan nap, amikor ne kellett volna megállnia egy Superchargernél tölteni. Mitchel az autót három éves korában 16 ezer km-rel az órában vette, majd két év alatt több, mint 130 ezer mérföldet (209 ezer km) tett bele. Úgy tűnik azonban, hogy a 60 kWh-ás csomagnak ez nem igazán volt ideális, mert az utóbbi időben többször is cserbenhagyta: az autó minden előzetes jelzés nélkül még azelőtt leállt, hogy a hátralévő hatótáv nullára futott volna.

Mitchel szinte minden nap 100%-ra tölti az autóját, és gyakran meríti le közel üres állapotba, ráadásul közben nagyon sokszor használ Superchargert, ami jelentős mennyiségű hőt termel az akkumulátorban. Ez pedig a hűtés ellenére nem tesz jót az akkumulátornak. Úgy tűnik, hogy az ő autózási szokásaihoz a 60 kWh-ás akkucsomag egy kicsit kevés, nem tud az általa ideálisnak vélt 30-80%-os töltöttségi sávban autózni.

A 100%-ra való töltést a Tesla sem javasolja a mindennapokban. Elsősorban a ritkább, hosszabb utazások segítéséhez ajánlják. Ugyanígy nem célszerű a 20-30%-os szint alá való merítés sem, mert ez jelentősen csökkenti az akkumulátorral elérhető újratöltési ciklusok számát.

Mivel az autó mindössze 5 éves, az akkumulátort a Tesla garanciában cseréli, de ha saját zsebből kellene fizetnie, akkor a cseré 15-20 ezer dollárba kerülne. Mivel az akkucsomag ára az utóbbi években jelentősen csökkent, Mitchel azzal a feltételezéssel él, hogy 5 év múlva ugyanez az akkucsomag valószínűleg akár 5000 dollár alatti áron is megvásárolható lesz.

A történet érdekessége, hogy a Tesloop által kimondottan meleg környezetben használt első Tesla Model S túl van már a 400 ezer mérföldön is úgy, hogy az első akkucsomaggal 194 ezer mérföldet mentek, mielőtt azt cserélni kellett volna. Azt az autót naponta többször is Superchargeren töltötték, és valószínűleg ugyanúgy kihasználták az akku teljes kapacitását, mégis tovább bírta.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.