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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A lengyel származású világutazó, Marek Kamiński volt a legelső ember a történelemben, aki teljesen egyedül, mindenféle támogatás nélkül, egy éven belül elérte az Északi-, és a Déli-sarkot is gyalogszerrel, ezzel beírva magát a Guinness Rekordok Könyvébe. A most 54 éves úriembernek az 1970-es évek óta számos hihetetlen kalandban volt része a világ különböző pontjain, ám talán egyik sem hordozott magával olyan jelentős üzenetet az emberiség számára, mint a jelen pillanatban is zajló kiruccanása. A férfi ugyanis egy vérpezsdítő tengeri hajókázás, vagy egy kiadós őserdei séta helyett bepattant egy második generációs Nissan LEAF-be, és a lengyelországi Zakopane hegyvidéki városából kiindulva 16 000 kilométert vezetett teljes mértékben kibocsátásmentesen, hogy végül megérkezzen az Európában legkelendőbb villanyautó gyártójának otthonába, Japánba. A Litvánián, Fehéroroszországon, Oroszországon, Mongólián, Kínán, és Dél-Koreán át vezető útvonal megtételéhez átlagosan 250 kilométeres hatótáv, és az egy nap alatt maximálisan levezetett 493 kilométeres távolság mellett 60 napra volt szüksége a kalandornak. Első olvasásra felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mégis mivel töltötte az egész napját Marek Kamiński, ha csupán alig 500 kilométernyit jutott előre az autóval 24 óra leforgása alatt, azonban ne felejtsük, hogy a túra nagyobbik részében nemhogy villámtöltők, de még normális aszfaltút sem segítette a haladást, sőt a mongóliai sár és füves puszta kifejezetten nem voltak jó hatással az autó sebességére. A CHAdeMO töltőkben gazdag Japánban a töltés megoldása magától értetődött, ám az előtte elterülő 13 000 kilométer megkövetelt néhány kreatív módszert a szükséges hatótáv megszerzéséhez, így az utazó legjobb barátjává a speciális töltőberendezések és átalakítók váltak, melyekkel az autó gyakorlatilag bárhonnan fel tudta venni az elektromosságot, 6 és 35 amperes áramerősség között 4-5 óra alatt feltöltve a járművet. A Lengyelország és Dél-Korea közötti etapon összesen 53 alkalommal volt szükség elektromosságot vezetni a 40 kWh-s akksit cipelő kocsiba.

Marek Kamiński elmondása szerint a No Trace Expedition elsődleges célja megmutatni az embereknek, hogy a villanyautók nem csupán rövid távolságú, városi közlekedésre alkalmasak, hanem a világ legtávolibb, legeldugottabb zugaiba is elvisznek minket, anélkül, hogy szennyeznék a természetet. Egy kevés találékonysággal bárhol és bármikor meg lehet oldani a töltés problémáját, semmivel sem nehezebben, mint amekkora galibát adott helyzetben a tankolás jelentene.

„Számomra ez az utazás nem csupán a célállomás eléréséről szól, hanem egy egyszerű, de briliáns változtatásról a fenntarthatóság érdekében. Legyen szó Oroszország vadonjairól, a távoli mongol földutakról, vagy Tokió nyüzsgő utcáiról, a LEAF minden helyzetben megbízható partnernek bizonyult. Az autó és a funkciói, mint például a ProPILOT lenyűgözőek voltak extrém vezetési körülmények mellett is, és még a gyenge infrastruktúrával rendelkező távoli helyeken is feltöltve és mozgásban tartottuk a LEAF-et. Ez az autó megadta nekem a lehetőséget, hogy betartsam a fogadalmam, és nyom nélkül utazzak, úgyhogy remélem, hogy ez egy előrelépés a fenntartható mobilitás irányába” – magyarázta az utazó.

Ezután már kétség sem férhet hozzá, hogy ha egy, a viszonylag reálisan mérő WLTP ciklus szerint 270 kilométeres hatótávval bíró villanyautóval el lehet utazni Lengyelországból Japánba, akkor a töltési lehetőségek hiányától való félelem többé nem lehet kifogás egy elektromos jármű vásárlásánál. A már három hónapja tartó expedíció azonban nem ért véget Tokióban – Marek Kamiński ugyanis haza is szeretne jutni, amiben ismételten a LEAF-re támaszkodik, így a 16 000 kilométeres túra hamarosan a kétszeresére fogja kinőni magát .

Az autós kiruccanás ötlete egyébként onnan jött, hogy a Föld két pólusán állva, az érintetlen és makulátlanul tiszta természet által megbabonázva a világutazó azon kezdte el törni a fejét, hogy milyen teljesen környezetbarát módokon lehet még felfedezni a bolygó rejtett csodáit. „Minden bizonnyal nagyon kevés olyan kalandor van, aki több tízezer kilométeren át vezetne egy elektromos autót egy megszakítatlan expedíción” – mondta Marek, és bár ebben teljesen igaza van, pont tudunk említeni egy hasonlóan lenyűgöző teljesítményt a közelmúltból. Úgy tűnik, hogy a lengyelek nagyon nem szeretnek otthon ücsörögni, ugyanis az Afrikát elektromos autóval elsőként átszelő kalandor szintén Lengyelországból indult az útra. Arkady Paweł Fiedler 14 afrikai országot hódított meg 15 176 kilométer hosszú utazása során egy első generációs Nissan LEAF-fel, amelyet pontosan 100-szor töltött újra a közel 4 hónapig tartó barangolás alatt. Elmondása szerint folyamatosan fennállt a lehetősége, hogy nem jut el időben a következő konnektorig: az a stratégia ugyanis, hogy szépen eltervezi a töltés helyét és időpontját ott megbukott, hogy gyakran vagy egyáltalán nem is volt töltési lehetőség az előre kiszemelt helyszínen, vagy túl kevés volt a rendelkezésre álló elektromos áram. Ilyen helyzeteket az emberek kedvességének köszönhetően vészelt át a férfi, akik ugyan féltek, hogy annyi áramot használ el, hogy az egész falu csődbe megy, mégis a nyelvi akadályok ellenére is biztosítottak egy szabad konnektort az idegennek.

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.