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
auto
2024. 04. 19. péntek

Prémium autógyártóként az Audi egy jóval magasabb árkategóriájú luxust és kényelmet testesít meg annál, mint hogy újonnan megjelenő tisztán elektromos modellje az átlag magyarok körében is könnyedén elterjedhessen. Ennek ellenére nem túlzás azt mondani, hogy az e-tron quattro az év egyik legjobban várt villanyautója, és egyben az egyik legjelentősebb újdonság az autóiparban, mind gyártói oldalról, mind vásárlói szemszögből nézve. Egyrészt azért, mert 22 kW-os AC töltéssel, 150 kW-os DC villámtöltéssel, és közel 500 kilométeres hatótávval ez az az autó, amelyet már minden körülmények között bizalommal használhatnak a vásárlók, mindenféle hatótáv-aggodalom nélkül, másrészt pedig azért, mert az e-tron SUV az Audi legelső komoly próbálkozása a villanyos meghajtás útján, és egyben egy hatalmas ugrás egy jelentős rajongótáborral bíró hagyományos gyártó számára a kibocsátásmentes közlekedés felé. A fentebb említett specifikációknak köszönhetően az Audi ráadásul a legígéretesebbnek tűnő tisztán elektromos járművet alkotta meg a nagy német vállalatok között, ami nem csupán a Tesla Model X értékesítésére lehet hatással, de jelentősen feltüzelheti a német cégek közötti versengést, arra buzdítva egymást, hogy egyre jobban használható villanyautókat gyártsanak. Külön taps jár az Audinak, hogy az e-tron quattro fejlesztésének elejétől kezdve kiemelt figyelmet fordít az autó népszerűsítésére, és két nappal a San Francisco-i hivatalos bemutatója előtt még a leglátványosabb reklámvideó is megjelent róla, ami valaha is készült elektromos gépjármű számára. Az összkerekes e-tron közel sem az első tisztán elektromos autó a piacon, sőt, az Audi kimondottan megkésve érkezett a piacra, ám a vállalat elmondása szerint nem is ettől nagyszerű az Audi DNS-ével átitatott villanyos sportterepjáró, hanem attól, hogy ez az első alkalom, hogy valaki jól épített meg egy tisztán elektromos autót. Lássuk tehát, hogy mivel akar berobbanni az Audi a zéró emissziós autópiacra, és valóban új fejezet kezdődik-e a németek elektromobilitásában.

A legelső gondolat, ami eszünkbe juthat a színpadra guruló autókról, az a végtelenül egyszerű és hagyományos formatervezés, amelyet sajnos a gyártók gyakran félresöpörnek az elektromos meghajtást hangsúlyozva. A Mercedes-Benz EQ C példáján említettük, hogy remek döntés volt a gyáriak részéről, hogy a kék LED csíkokkal tűzdelt űrhajó kinézetű koncepciót egy teljesen hétköznapi Mercedes SUV stílusára formálták át, ami egy fontos szempont, ha a gyártó meg szeretné győzni vásárlóit arról, hogy az elektromos autó pontosan annyira beleillik a termékpalettába, mint bármelyik másik modell. Az Audi e-tron quattro esetében már a koncepció sem volt vakítóan túlzó, ám a sorozatgyártásba kerülő végeredményről aztán végképp senki nem olvassa le az általa használt üzemanyag fajtáját (leszámítva persze a kipufogó hiányát). És mindezt úgy, hogy az Audira jellemző stílusjegyek egytől egyik ott pompáznak az SUV-n. A legfontosabb újítás talán a virtuális visszapillantó tükör, mely nem okozott meglepetést, hiszen a gyártó előre bejelentette, hogy az aerodinamikai tulajdonságok tökéletesítése végett azokon a piacokon, ahol ezt a jogszabályok engedik, az e-tron quattro ilyen visszapillantóval is kérhető lesz, 1400 euró ellenében.

A közel 40 perces élő közvetítés alatt sajnos nem hangzott el túlságosan sok új információ a meghajtást illetően. Megerősítésre került a több mint 400 kilométeres hatótáv (WLTP), melyhez 30%-ban hozzájárul a regeneratív fékezés által visszanyert energia. Attól nem kell tartanunk, hogy az öt fős család nem fog kényelmesen elférni a villanyautóban, ám tágas SUV létére is igen meggyőző gyorsulásra számíthatunk: az e-tron 5,7 másodperc alatt 100 km/h-n van álló helyzetből Boost módot használva. Akik vontatásra szeretnék használni a járművet, azok úgy számoljanak, hogy a bemutatón elhangzott adatok szerint nagyjából 1800 kilogrammot képes maga mögött húzni az autó. Ami a töltést illeti, a 150 kW-os DC töltésről – melyet a vízhűtéses TMS (Thermal Management System) tesz lehetővé – már rengeteget hallottunk, ezt nem is részletezte tovább az Audi, sokkal inkább azon töltőhálózat bemutatására koncentrált, ami a vásárlók számára lehetővé teszi a gondtalan utazást. Európában ez az IONITY, továbbá az a lehetőség, hogy egyetlen kártyával mintegy 72 000 nyilvános töltőpontot használhatnak a fogyasztók szerte a kontinensen, egyetlen egységes számlát kapva a hónap végén. Az Egyesült Államokban a Volkswagen által épített Electrify America hálózat lesz az autósok segítségére 150 és 350 kW-os villámtöltőivel a legfőbb közlekedési folyosók mentén. Mint kiderült azonban, az élő közvetítés előtt az Audi meghívta az újságírókat egy előadásra, melyen részletesebben is kivesézték a hajtáslánc tulajdonságait. Innen lehet tudni, hogy a hatótávot egy 95 kWh-s lítium-ion aksi biztosítja, amiben egy védelmi rendszer is helyet kapott, mely ütközés esetén elnyeli az energiát az akkupakk körül. Az Audi az otthoni töltést is jelentősen könnyebbé tette: ugyan az autó 11 kW-os fedélzeti töltővel jelenik meg, de 2019 folyamán érkezik egy upgrade lehetőség, amit kérve akár 22 kW-os teljesítménnyel is vezethetjük az áramot az akkumulátorba. Az autó összteljesítménye 300 kW, amit a mindkét tengelyen elhelyezkedő egy-egy villanymotor biztosít: hátul 165 kW, elöl pedig 135 kW hajtja a kerekeket.

Forrás: Electrek

Mind a dizájn, mind a specifikációk kiemelten versenyképessé teszik az Audi e-tron quattro-t mind a jelenlegi piacon lévő, mind a hamarosan érkező villanyautó-felhozatalhoz viszonyítva, így a siker ezek alapján előre borítékolható. A legfontosabb azonban, hogy mennyit kell fizetni azért, hogy mindez a miénk lehessen. Szerencsére az Audi ezt sem tartotta titokban: az Egyesült Államokban már rendelhető is az autó, amely az adókedvezmény nélkül 74 800 dollárról fog indulni, 2019-es kiszállítással. A legelső német vásárlók pedig már 2018 végén megkaphatják villanyautójukat, nekik 79 900 eurót kell fizetniük a CO2-semleges brüsszeli gyárban készülő autóért, amely jelenlegi árfolyamon nagyjából 26 millió forint.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.