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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az elmúlt évek alatt, amikor a BMW az elektromobilitási stratégiáját részletezte, és a következő generációs villanyautóinak elképesztő tudásáról beszélt, mindig az i Vision Dynamics koncepció dizájnjára épülő iNEXT merült fel etalonként, a gyártó elmondása szerint ugyanis ez az a modell, amely a legbecsesebb helyet foglalja el a fejlesztők szívében, és amely az i-széria minden későbbi villanyautójának az alapját fogja adni. Annak ellenére viszont, hogy ez a jármű képviseli a technológiai fejlődést és a tiszta meghajtásra való átállást a BMW-nél, egészen mostanáig gyakorlatilag semmit nem tudtunk meg róla, azon kívül, hogy a hajtáslánc akár 700 kilométeres tényleges hatótávot is lehetőve tesz, illetve hogy az iNEXT a Model 3 valódi ellenfele lesz, amely nem csak árban, hanem rendelkezésre állásban is verni fogja a Tesla sikermodelljét, ami a gyártási nehézségekkel küszködve nem tudja kielégíteni fogyasztóit. Eljött aztán a szeptember, amikor a Mercedes-Benz EQ C is bemutatkozott, valamint az Audi e-tron quattro SUV-ról is lehullik a lepel néhány órán belül, így aztán nem lenne túl szerencsés, ha a BMW népes rajongótábora nem tudna egyetlen új autóban sem gyönyörködni. A müncheni vállalat ezért tavasszal meg is kezdte iNEXT csodaautójának népszerűsítését, szépen felépítve a legkorábbi skiccektől azon videókig, melyek már semmit nem takartak a crossoverből, és ahogyan azt kell, beidőzítette a bemutatóját az Audi villanyautójának show-ja elé. Fontos termékhez felejthetetlen produkció dukál, így a BMW egy nem éppen hétköznapi megoldást is kitalált az autó megmutatására: a Lufthansa Cargo egyik Boeing 777F repülőgépére pakolta fel a négykerekűt 300 újságíró társaságában, majd öt világvárosba is elrepítette. Rossz hír viszont azok számára, akiknek az iNEXT-re fáj a foguk, hogy míg az Audi e-tron már ez év végén a vásárlóknál lesz, és a Mercedes-Benz EQ C is megjelenik a jövő év folyamán, addig ez a villanyos BMW csupán egy koncepció, amelynek át kell esnie egy elég erőteljes átalakításon, mielőtt megkezdődik a gyártása 2021-ben a dingolfingi létesítményben.

Ami az autó kinézetét illeti, a korábbi kedvcsináló videóknak köszönhetően egyáltalán nem ért minket meglepetés, amikor egy malac orrára emlékeztető összefüggő vesék néztek vissza ránk az elülső hűtőrácsok helyén. Ez a megoldás nem aratott maradéktalan sikert az internetezők körében, hiszen a két különálló vese a vállalat autóinak jellegzetességévé vált az elmúlt évek során. Alaposabban szemügyre véve látható néhány dizájnelem az i3-asból is, de összességében egyértelmű, hogy az iNEXT egy teljesen új fejezetet akar nyitni a gyártó formatervezésének történetében. Ahogy az lenni szokott az elektromos tanulmányoknál, a kocsi rendkívül intelligens, ha illedelmesen köszönünk neki, akkor még egy virtuális személyi asszisztens is bekapcsol, sőt, ha majd az autó mellé egy okosotthont is veszünk, akkor a magas fokú összekapcsolhatóságnak köszönhetően még a házzal is tudunk babrálni a kocsiban ülve pusztán hangalapú vezérléssel. A koncepcióban egy fejlett önvezető rendszer is helyet kapott, de csak olyan szinten, hogy kormánykerékre azért még szükség legyen, ettől az alkatrésztől elmondása szerint ugyanis soha nem tervez megválni a gyártó. Na de ez persze a jövő zenéje – ami jelenleg jobban érdekel minket, az az, hogy milyen meghajtásra számíthatunk a következő évtizedben érkező BMW-kben. Ezzel kapcsolatban viszont nem lettünk okosabbak, az iNEXT specifikációit egyelőre titokban tartják a gyáriak, így nehéz megmondani, hogy a BMW a következő években mennyire tud versenyképes lenni villanyautó-fejlesztésben a konkurens vállalatok között.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.