PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Amikor kevesebb, mint két hónapnyi működés után a világ jelenlegi legnagyobb energiatárolójáról kiderült, hogy néhány nap leforgása alatt akár egymillió dollárt is képes megtermelni az üzemeltetőjének, köszönhetően azon rendkívül előnyös tulajdonságának, hogy a kereslet és az ár változására azonnal képes reagálni, és váltani a töltődés és merülés között, akkor már sejteni lehetett, hogy a Tesla Powerpack berendezéseiből álló dél-ausztráliai gigaakkumulátor a vártnál is sokkal hamarabb vissza fogja termelni az árát. Az akkumulátor azonban nem csupán üzemeltetőjének, a francia Neoen vállalatnak tesz jó szolgálatot, de a villamosenergia-hálózatra irányuló FCAS (Frequency Control and Ancillary Services) szolgáltatások költségének mintegy 75-90%-os csökkentésével megmentette a fogyasztókat összesen nagyjából 3 millió dollár kifizetésétől idén januárban, arról nem is beszélve, hogy a lítium-ionos energiatároló a közeli szélfarmhoz kapcsolva teljes mértékben kibocsátásmentes módon váltja ki a fosszilis üzemanyag elégetésével működő csúcserőműveket, ami a bolygón élő összes ember szempontjából kedvező.

A Tesla dél-ausztrál akkumulátora, Forrás: Quartz

Akkoriban nem tudtunk pontos számokat arra vonatkozóan, hogy mennyibe is került az egész rendszer felépítése, és ez a költség várhatóan mennyi idő alatt fog megtérülni, most azonban a Neoen a párizsi pénzpiacon szeretne magának tőkét gyűjteni, és az ehhez regisztrált dokumentációkból kiderült, hogy a 100 MW/129 MWh-s dél-ausztráliai energiatároló projekt összesen 56 millió euróba, azaz nagyjából 18 milliárd forintba került. Ennél is érdekesebb viszont, hogy az aksi durván hat hónapos működése alatt a Neoen 8,1 millió eurót keresett a hálózati szolgáltatásokkal és energiakereskedelemmel, valamint további 6,7 millió eurót az elektromosság tárolásával és a Hornsdale szélfarmból való értékesítésével. Itt nem teljesen egyértelmű, hogy a franciák pontosan hogyan és mit számoltak a bevételek közé, de állításuk szerint majdnem 15 millió eurót hozott a konyhára a Tesla akkumulátora fél év alatt, ami jó úton halad afelé, hogy 2018 végére 17 millió euró legyen. A berendezés üzemeltetési költségére nem derült fény, ám vélhetően olyan alacsony, hogy nyugodtan el is tekinthetünk tőle, így mindez annyit jelent, hogy a rendszer közel 25%-ban már megtérült, azaz 2 éven belül a teljes költségét vissza fogja termelni az akkumulátor, ami egy elképesztő sebesség egy ekkora méretű projektnél. A Neoen jelenleg 2 GW teljesítménnyel járul hozzá a megújuló energia terjedéséhez, és első nyilvános tőzsdei bevezetésével (IPO) 450 millió eurót próbál összegyűjteni, hogy 2021-re már 5 GW-nyi termelő-berendezés lehessen a birtokában.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.