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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Hivatalos: brutális negyedévet zárt a Tesla

elektromos autó piac

Pár napja már szóltunk előre, most pedig az adatok is alátámasztják az információinkat: talán még a legoptimistább jóslatokat is felülmúlta a Tesla 3. negyedéves teljesítménye. Az előző 3 hónapban majdnem annyi autó készült a fremonti gyárban mint 2016-ban  a teljes évben. Abszolút rekordot döntött a Model S és X gyártása, Model 3-ból pedig 130%-kal több készült 3 hónap alatt, mint a megelőző 12 hónapban összesen. És mielőtt még valaki bedőlne az ellendrukkerek által gyártott konteónak, miszerint hegyekben állnak az eladatlan Teslák, szintén abszolút rekordot döntöttek a negyedéves eladási számok, sőt annyira nem áll hegyekben semmi, hogy 3 ezerrel több autó kelt el mint amennyi készült. A részletek alább.

Az adatok forrása: Tesla

Pokoli tempó

Pár hónapja még „gyártási pokolról” beszélt Elon Musk a Model 3 kapcsán, mostanra viszont pokoli tempóról lehet csak szó. 2018 július 1 és szeptember 30 között 53.239 Model 3 készült, ami több mint a kis Tesla történetének eddigi összes elkészült darabja együtt. Nem is kicsivel, majdnem 30%-kal több. Mint a cég közleményéből kiderült, az utolsó héten 5300 készült az autóból, ami azt is jelenti, hogy nem érték el a 6000-es célt, de ez valószínűleg keveseket fog zavarni. Sokkal fontosabb lesz, hogy mennyire volt költséghatékony a gyártás, de ez majd csak kb. egy hónap múlva derül ki a pénzügyi jelentésből.

Említésre méltó még a Model S és X gyártásának alakulása is, ami szintén a valaha mért legmagasabb volt. A két autó nagyrészt közös gyártósoron készül, ezért a Tesla egyben jelenti le a számukat. Ha egyikből több készül, az a másik rovására megy csak, mivel a gyártósor nagyjából évi 100 ezer autóra van optimalizálva. A legyártott 26.903 S+X már csak azért is figyelemre méltó darabszám, mivel pár hónapja kivezették a 3. műszakot, mostanra pedig a gyártás további optimalizálásával már többet termelnek mint korábban valaha.

Az alábbi grafikonon nem a Falcon 9 röppályája, hanem a Model 3 gyártásának felfutása látható a másik két autó adatai mellett.

Az adatok forrása: Tesla

Ami nem volt lecsavarozva

Ami az eladásokat illeti, hiszen mégis csak ebből van a pénz, itt is rekordok dőltek, sőt, több autót szállítottak le, mint amennyit gyártottak. Ez úgy lehetséges, hogy az előző negyedév végén pár ezer autót visszatartottak, hogy amennyire lehet kitolják a villanyautó vásárlóknak elérhető szövetségi támogatás kivezetését.

Az elmúlt 3 hónapban tehát összesen 83.500 Teslát szállítottak le a vásárlóknak és ebből 55.840 volt Model 3. Csak emlékeztetőül, az előző negyedévben még csak 18.440 kis Tesla került értékesítésre, tehát az eladási számok megháromszorozódtak. Nem kellett félteni a két nagyobbik testvért sem, Model S-ből 14.470 kelt el, ami a típus idei legerősebb száma és eddigi 24 negyedévének 4. legjobb adata. Model X-ből pedig még soha nem fogyott ennyi, 13.190 talált gazdára. Szóval mindent eladtak ami nem volt lecsavarozva.

Az adatok forrása: Tesla

Mindenki a fedélzeten

Az elmúlt pár hét külön érdekessége, hogy az amerikai Tesla közösség több tagja is besegített az utolsó napok hajrájában a túlterhelt értékesítési munkatársaknak. Önként jelentkeztek, hogy amíg a Tesla kollégái a vásárlások papírügyeit intézik ők a vevőkkel beszélgetve ismertetik az autók funkcióit és mesélnek saját tapasztalataikról. A különböző fórumok (Reddit, TMC) alapján elmondható, hogy a spontán akció nagy sikert aratott mind a vásárlók, a segédkező tulajdonosok és a Tesla alkalmazottai körében –  a mai sajtóközleményben külön meg is köszönik az önkéntesek munkáját. Joggal merülhet fel azonban a kérdés, miért volt erre szükség és egyáltalán miért bénázik a Tesla ezen a téren?

Ne felejtsük el, hogy a Teslának a költségek kontrollálása mellett kellett a nehézségekkel küzdő és olykor meg-megugró gyártással lépést tartva növelni az értékesítési csapatát is. Márpedig embereket felvenni és betanítani nem egyszerű feladat. Ha túl korán bővítik a létszámot, miközben a Model 3 gyártása még „köhög”, akkor fizetniük kell felesleges kollégákat. Ha túl későn, akkor hiába gyártanak le 80 ezer autót, ha abból 10 ezer a boltokban várakozik a vevőkre.

Hogy a rekord gyártási és értékesítési darabszám meghozta-e a várt pénzügyi sikert is, azt nagyjából 1 hónap múlva november elején tudjuk meg.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.