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
auto
2024. 03. 29. péntek

Így kíméld villanyautód akkumulátorát!

A villanyautózás manapság még nem olcsó mulatság! Ez az egyik legfőbb oka annak, hogy nem árasztották el a hangtalan közlekedési eszközök útjainkat. Sokan viszont megengedhetnek maguknak ennyi luxust, másoknak pedig pont anyagilag éri meg jobban elektromosra váltani. Akár így, akár úgy, egy nagy értékű használati tárgyat a legtöbbünk szeretne megkímélni, ezért sokan kíváncsiak rá, hogyan tehetik hosszabbá a villanyautók egyik legdrágább alkatrészének, az akkumulátornak az élettartamát.

Ne töltsd tele és ne merítsd le!

Ez az egyszerű tanács talán évekkel képes meghosszabbítani az akku élettartamát. Viszont ne essünk át a ló túloldalára, semmi értelme állandóan a töltöttséget figyelni és azon idegeskedni, hogy már megint 40% alá esett, jaj istenem. Elég annyi, hogy ha például napi munkába járással pontosan öt nap alatt járnánk le az akkut 100%-ról nullára, akkor már szerdán töltünk. Arra sem érdemes túl sok energiát fordítani, hogy 81%-nál leállítsuk a töltést, de ha pont arra járunk a garázsban, amikor 70-90% közötti érték jelenik meg a kijelzőn, húzzuk le. Egyesek időzítőket iktatnak a rendszerbe, ami jó megoldás, de átlag felhasználóknak nem feltétlenül javasolt.

Az elektronika figyel helyetted

A töltés és merítés korlátozását egyébként a fedélzeti elektronika elvégzi helyettünk. A gyártó pontosan tudja a fenti szabályt és soha nem engedi az akkukapacitás teljes kihasználását. Típusonként eltérő, de általában 80-90%-ot tud leautózni a vásárló. A maradékot a rendszer ügyesen elrejti a szemünk elől. Nyilván a gyártónak, hogy eladhatóbb legyen a termék, figyelnie kell a katalógusadatokra is, ahol egy 20-30 km-rel nagyobb hatótáv dönthet egy-egy típus mellett. Tehát olyan kompromisszumot kell kötniük, amivel az autó még kellően vigyáz az akksira, de elég nagy hatótávot is kínál.

Villámtölteni szabad?

Néhány fórumon rémhírek terjednek, miszerint a villámtöltés tönkreteszi az akkumulátort. Természetesen az állítás nem igaz, viszont a folyamatos villámtöltés (amikor lassú töltő közelébe sem engedjük az autót) rontja a cellák kiegyenlítettségét, így csökkenhet a használható tartomány. Ha viszont 4-5 villámtöltés után beiktatunk 1-2 otthoni töltést, lehetőleg 100%-ra, akkor a BMS szépen kiegyenlíti a cellák közti töltöttségkülönbségeket. Villámtöltéskor érdemes még odafigyelni a hőmérsékletre, ugyanis az aktív akkuhűtéssel nem rendelkező villanyosoknál előfordulhat, hogy a kelleténél magasabbra kúszik az akkupakk egyes pontjain a hőmérséklet. Érdemes tehát legalább annyit megtennünk, hogy árnyékban parkolunk, főleg a villámtöltés előtt és alatt (már ha erre van lehetőség), illetve két villámtöltés között kevésbé hajtjuk az autót.

Tartsd garázsban és figyelj a hőmérsékletre!

A hőmérsékletet nyilván egy zárt teremgarázs vagy otthoni fűtött kocsibeálló segítségével tudjuk legjobban eltalálni. Ha az autó élettartamának jelentős részét tölti fagytól és tűző napsütéstől távol, azt nem csak a karosszéria, a belső műanyagok, de az akkumulátor is meghálálja tulajdonosának egy hosszabb élettartammal. Arról már nem is beszélve, hogy induláskor nem kell a klímaberendezésnek a megfelelő hőmérséklet előállításához maximumon mennie, elég ha megtartja odabent a kellemes 18-22 °C-ot. Ez utóbbival élettartamot nem, de néhány kilométer hatótávot mindenképp nyerhetünk.

Csak lazán! A mérnök tudja mit csinál

Mielőtt mindenki vadul garázs után nézne, gondoljuk át még egyszer. Az autógyárak több ezer mérnököt alkalmaznak, akik mindent megtesznek azért, hogy a lehető legjobb terméket adják ki a kezeik közül. Nem hiába adnak 5-8 év garanciát szinte bármelyik elektromos modellre (és akkumulátorára), pontosan tudják, hogy ennyit akkor is ki fog bírni, ha a norvég fagyban, az angol ködös esős utcákon vagy a görög tengerparti napsütésben hagyjuk aszalódni a szekeret. Az autóba épített elektronika teszi a dolgát és megvédi a cellákat az idő előtti elöregedéstől. Érdemes odafigyelni tehát a használatra, de nem kell görcsölni rajta. Egy-egy kivételes eset, amikor nullára merítjük vagy tűző napon hagyjuk az autót, nem fog maradandó károkat okozni.

 

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

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!