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
auto
2024. 04. 16. kedd

Amikor a villanyautók előnyeit sorakoztatjuk fel a hagyományos meghajtású járművekkel szemben, szinte sosem említjük, hogy a sebességfokozatok hiányából adódóan az elektromos autók gyári korlátozás nélkül elméletileg közel ugyanakkora végsebességre lennének képesek tolatáskor, mint előremenetben. Ez azonban nem véletlen, hiszen a filmekben látott lövöldözős autós üldözéseken kívül nem igazán tudunk olyan szituációt elképzelni, ahol szükségünk lenne a villámgyors hátramenetre. Ezt leszámítva persze mindig örülünk az olyan főcímeknek a hírportálokon, mint például a „Tolatva gyorsult le egy füstös Porschét egy villanyautó”, vagy az „Ismét elektromos autó döntött világrekordot”, úgyhogy jár egy hatalmas taps a Schaeffler mérnöki csapatának, akik az „összetákolt” zéró emissziós Audi RS3-ukkal állítottak fel új sebességrekordot hátramenetben. A német autóipari beszállító már régóta segíti az Audi Formula E csapatát technológiai szakértelmével, és a versenysportban szerzett tapasztalatát felhasználva a Schaeffler átültette a versenyautók bődületes erejét egy utcai járműbe. A tisztán elektromossá alakított RS3 négy darab Formula E villanymotort kapott, melyek összesen 880 kW-os, azaz közel 1200 lóerős teljesítménnyel ruházzák fel a masinát. Ehhez egy 64 kWh-s aksi szolgáltatja az energiát, amely ekkora erő és intenzív használat mellett nem jelent nagy hatótávot, ám arra bőven elég, hogy a németek mindenféle látványos produkciókkal szórakoztassák magukat és rajongóikat a pályán, rekordokat döntsenek, és különböző teszteknek vessék alá a kocsit és a hajtásláncot, ezzel is tovább gyarapítva tudásukat a versenyzéshez.

A volán mögé ültetett Daniel Abt feladata ezúttal az volt, hogy bizonyítsa az elektromos Audi rendkívüli tolatási képességeit, és minél nagyobb végsebességet érjen el. Hasonló műsort Terry Grant kaszkadőrpilóta mutatott 2012-ben, mikor a goodwoodi futamot teljesítette rükvercben 88,5 km/h-s átlagsebességgel, ám az sétakocsikázás volt ahhoz képest, ami az alábbi videóban látható: a Formula E versenyző több próbálkozás után 210 km/h-s sebességet ért el tolatva, legyorsulva egy Porsche 911 GT2 RS-t. Akit csak a verseny és az utolsó gyorsulás érdekel, az pörgessen 7:35-höz és 12:10-hez, de a videóból többek között az is kiderül, hogy miért veszélyes és emiatt senkinek sem ajánlott tövig nyomni a gázpedált hátramenetben, főleg egy 1200 lóerős fenevadban ülve.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.