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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Nissan Leafek stabilizálhatják a hálózatot Németországban

Már évek óta lehet hallani olyan pletykákat, miszerint a villanyautók egyszer képesek lesznek az elektromos hálózat stabilizálására. Ez azt jelenti, hogy a napi áramfelvételi csúcs ideje alatt, a több ezer csatlakoztatott kocsi akkumulátorából néhány százalék töltöttség visszavándorol a töltőn keresztül az elektromos hálózatba, ezzel szükségtelenné téve (gyorsan aktiválható de drágán termelő) erőművek beindítását. Angol nyelvterületen ezt V2G (Vehicle to Grid), vagyis az autóból a hálózatba technológiának hívják.

A Nissan a Daimler által alapított The Mobility House, az Enervie és a német RWE vállalat tulajdonában lévő Amprion közös megoldásaként elsőként vezeti be a piacra saját V2G rendszerét. A berendezés a Németországban Dortmundtól alig 25 km-re lévő Hagen városában október 23-án debütált. A Nissan rendszere ugyan a CHAdeMo szabványra épül, de hasonló tudással elméletileg az európai gyártók által támogatott CCS protokoll is rendelkezik.

nissan-leaf-v2g-hagen-enervie-2018-02-888x444_electrive.com

Forrás: electrive.com

A Nissan V2G töltője jelenleg 10 kW teljesítménnyel képes áramoltatni az elektronokat mindkét irányba, tehát gyorsnak nem mondható, cserébe viszont nem terheli feleslegesen az autó akkumulátorát akkor sem amikor az nem a tulajdonosának, hanem a hálózatnak dolgozik. Az üzleti lehetőség egyébként abban rejlik, hogy ha olyankor töltjük az autót amikor felesleg van a termelt áramból, olcsóbban juthatunk hozzá az energiához, mint csúcsidőben, amikor hatalmas rá a kereslet. Az olcsón vételezett áramot tehát drágábban adhatjuk el a szolgáltatónak.

Sokan attól félnek, hogy ha a szolgáltatók kedvükre töltögethetik és meríthetik a tulajdonosok autóit, hamar leamortizálhatják az értékes akkumulátorcsomagot. Természetesen nem tehetnek meg akármit az aksival. Egy ilyen rendszerben a tulajdonosnak mindenképp be kell tudnia állítania, hogy mikorra legyen az autója feltöltött állapotban, esetleg hogy a feltöltött állapotnak 70-80 vagy éppen 100% minősüljön. Mivel a hálózatnak sokszor csak percekre van szüksége nagyobb teljesítményre ezért nem arról van szó, hogy órákon át fogy az autóból a töltöttség. Azt is elő lehet írni, hogy naponta hány kWh mozoghat kifelé az akkuból. Természetesen a vásárlókkal kötött szerződések fogják meghatározni, hogy milyen feltételek vonatkoznak a szolgáltatóra és az autósra.

nissan-leaf-v2g-hagen-enervie-2018-01_electrive.com

Forrás: electrive.com

Az egyenlőre csak kísérleti jelleggel felállított berendezéssel a vállalatcsoportnak az a célja,

hogy ingyenes villamos energiát biztosítsanak az elektromos autók tulajdonosainak és az energetikai szolgáltatások vezető autóipari partnerként ismerjék el őket – mondta Paul Willcox a Nissan európai igazgatója

Ha sikerül a cégeknek a megfelelő üzleti konstrukciót kidolgozniuk és az elektromos autók tulajdonosai számára vonzóvá tenni azokat, akkor hatalmas mennyiségű energiatároló építésétől kímélheti meg magát a német energiaipari vállalatok csoportja, valamint sokkal bátrabban lehet támogatni az időjárásfüggő megújuló energiatermelők telepítését is. A nap és szélenergiával ugyanis jelenleg az a legfőbb gond, hogy az áramszolgáltatóknak nagy mennyiségű gyors reagálású erőművi kapacitást, vagy akkumulátortelepet kell beiktatniuk, minden egyes megawatt napelem vagy szélkerék mellé. Ha az autókban lévő éppen nem használt akkumulátorokat be lehetne vonni a megújuló energia tárolásába, azzal mindkét ágazat hatalmas előnyökhöz juthatna. Az autósok ingyen energiát az energetikai szektor pedig jelentős tárolókapacitást nyerhetne.

Forrás: reuters.com

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

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!