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
auto
2024. 04. 20. szombat

Új kedvezménycsomag bevezetésével támogatja az elektromos autók terjedését az osztrák kormányzat, mely amellett, hogy engedélyezi a zéró emissziós járművek számára a buszsáv használatát, és felszólítja az önkormányzatokat az ingyenes parkolásra való rábólintásra, egy egészen egyedülálló engedménnyel is bátorítja a fogyasztókat a villanyautózásra. Adott feltételek mellett ugyanis a tisztán elektromos meghajtású járművekre más sebességkorlátozás fog vonatkozni az autópályán, mint a belsőégésű motorral felszerelt autókra. Néhány kivétellel jelenleg 130 km/h a megengedett maximális sebesség Ausztria autópályáin, ám miután a döntéshozók felismerték a közlekedésből fakadó légszennyezés kritikus mértékét, a nagyvárosok környékén úgynevezett IG-L (Immissionsschutzgesetzes-Luft) zónákat alakítottak ki a sztrádákon, ahol szmogriadó esetén csupán 100 km/h-s sebességgel lehet hasítani, hiszen az alacsonyabb sebesség kevesebb nitrogén-oxidokat, és szálló port eredményez. A 2002-ben bevezetett IG-L rendszerre érdemes odafigyelni, hiszen jóllehet egy 20 km/h-s sebességtúllépés esetén nagyjából 35 eurós bírságra számíthatunk az osztrák utakon, a határértéknél magasabb légszennyezettség idején ezeken a szakaszokon egy több mint 2000 eurós csekkel is szembe találhatjuk magunkat, környezetvédelmi bűncselekmény jogcíme alatt. Az új rendelet szerint viszont a villanyautóval közlekedőknek nem kell majd figyelembe venni a korlátozást, azaz az összesen közel 440 kilométernyi IG-L szakaszon 30 km/h-val gyorsabban haladhatnak benzines és dízeles autót vezető társaiknál, hiszen villanyhajtású autóhoz semekkora tempó és fogyasztás mellett sem tartozik kipufogógáz. A kezdeményezés ennek megfelelően nem vonatkozik a plug-in hibrid, és egyéb nem teljesen elektromos modellekre.

Forrás: Urban Access Regulations

Az ország 2030-as klíma- és energiastratégiájában megfogalmazottak szerint a közlekedési szektorból származó szén-dioxid kibocsátásnak körülbelül 7,2 millió tonnával kell csökkennie, amihez elengedhetetlen az elektromobilitás népszerűsítése. Elisabeth Köstinger, Ausztria fenntarthatósági minisztere elmondta, hogy egy ilyen célkitűzés megvalósításához gyökeres változás szükséges a mobilitásban, amit viszont nem tiltásokkal kell kivívni, hanem kedvezményekkel. A magasabb sebességhatár is csupán egyike lesz annak a számos előnynek, ami miatt a vásárlók inkább egy tisztán elektromos járművet visznek haza a hagyományos helyett.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.