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
auto
2024. 04. 16. kedd

Fontos mérföldkövet hagyott maga mögött az önvezető autózás a keddi napon, miután a Waymo megkapta az engedélyt, hogy Kalifornia közútjain elsőként tesztelje önjáró gépjárműveit a volán mögött ülő felügyelő személyzet nélkül. Az ezt megalapozó rendeletet hosszas ellenállás után fogadták el a döntéshozók áprilisban, és bár a közel 50 darab, az önvezető technológiával foglalkozó kaliforniai vállalat már régóta azért lobbizik, hogy ne kelljen az állam határain kívülre vinniük tesztautóikat, az ügyintézőkhöz beérkező kérelmek áradata elmaradt a tavaszi hónapok során. Ebben nagymértékben szerepet játszott az Uber egyik önvezető Volvojának márciusi tragédiája Arizonában, ami után mind a közvélemény, mind a politika újraértékelte a technológia jelenlegi képességeit. A sofőr nélküli közlekedésben élenjáró Waymo azonban most esélyt kapott a kaliforniai DMV (California Department of Motor Vehicles) hatóságtól, hogy hazai pályán tegye próbára járműveit, egyelőre csak Mountain View, Sunnyvale, Los Altos, Los Altos Hills, és Palo Alto bizonyos részein. Az engedély egyaránt vonatkozik nappali és éjszakai tesztelésre, csakúgy, mint ködös és esős időre is, a Waymo ugyanis állítja, hogy autói biztonságosan tudják kezelni a zord időjárási viszonyokat is. Ennek ellenére kikötésként szerepel, hogy sebességük nem haladhatja meg a 65 mérföld/órát (104,6 km/h). Ha viszont mégis olyan szituációval találja szemben magát a kocsi, amit nem ért, akkor azt teszi, mint minden jó sofőr: félrehúzódik egy biztonságos területre, amíg ki nem találja, hogyan tovább.

Azt egyelőre nem árulta el a Waymo, hogy mikor találkozhatnak a járókelők az önmagukat irányító autókkal a kaliforniai utakon, az azonban szinte biztos, hogy először a Chrysler Pacifica hibridek, majd ezt követően a tisztán villanyos Jaguar I-PACE-ek fognak munkába állni. A vállalat azt ígéri, hogy a közeljövőben a helyi lakosság is lehetőséget kap megtapasztalni, milyen egy sofőr nélküli taxiban utazni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.