PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 28. csütörtök

2030-ra 95%-kal csökkentené az Osloban történő üvegházhatású gáz-kibocsátást a norvég kormány, amihez nem csupán a szennyező benzines és dízeles személyautókat kell eltüntetni az utakról, hanem a tömegközlekedés megtisztítása is elengedhetetlen. A skandináv országok már régóta élen járnak az elektromos buszok alkalmazásában is, így nem okoz meglepetést, hogy a norvég főváros hamarosan Európa egyik legnagyobb villanymeghajtású buszflottájának fog otthont adni, amelynek az Unibuss üzemeltető által rendelt első 40 tagja már jövő tavasszal szolgálatba állhat. A zéró emissziós járművek töltéséhez szükséges infrastruktúra kiépítését a Heliox fogja elvégezni, amelynek már nem újdonság a buszok számára használható töltőhálózat kiépítése: nemrég száz, Amszterdamban működő elektromos busz számára telepített töltőberendezéseket 13 MW-nyi összteljesítménnyel.

Heliox elektromos busz-töltőrendszer Eindhovenben, Forrás: Heliox

Az oslói buszok összesen 9,8 MW-nyi teljesítménnyel gazdálkodhatnak majd, melyhez első lépésben 40 gyorstöltő kerül felállításra a város buszállomásain az elkövetkezendő négy hónap alatt. A töltőhálózat kezdetben 12 darab 300 kW-os Heliox OC, és 28 darab 50 kW-os Heliox FAST DC töltőből fog állni, melyek mindegyike támogatja a Bus-Up rendszert. E töltési megoldás során a buszok a tetőre szerelt áramszedőn keresztül veszik fel az elektromosságot, mely automatikusan csatlakozik a töltőoszlophoz. Az 50 kW-os gyorstöltőkből tíz viszont csak a hagyományos, manuális módon fogja tölteni a járműveket CCS csatlakozón keresztül. A nagyobb teljesítményű berendezéseknek mindössze 2-5 perc szükségeltetik az akkumulátor feltöltéséhez, míg a gyengébb töltőkből 3-4 órán keresztül is szívhatják magukba az áramot a villanybuszok.

2019-ben Oslo lesz Európa Zöld Fővárosa, ami tovább ösztönzi a helyi döntéshozókat, hogy az elektromos buszflotta indításához hasonló törekvésekkel csökkentsék a város szén-dioxid emisszióját.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.