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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A szilárdtest akkumulátorokat a jelenleg használatos Li-on aksikénál magasabb energiasűrűségük és nagyobb biztonságuk miatt a jövő energiatároló megoldásának tartja az autóipar, azonban számos álhír, és minimális jelentőségű állítólagos technológiai áttörés beharangozása következtében az emberek egyre kritikusabban kísérik figyelemmel a fejlesztésekről szóló híreket. Számos autógyártó, mint például a Toyota, a Hyundai, a Fisker, és a BMW is komoly érdeklődést mutat a szilárdtest aksik iránt, és többször is hangoztatták, hogy az elkövetkezendő években érkező villanyautóikban már ilyen berendezés fogja az energiát tárolni. Ennek ellenére azonban egyelőre egyetlen vállalat sem jutott el odáig, hogy ne csak prototípusokat építsen, hanem gyártani is kezdje az akkumulátorokat. Most viszont a világhírű kínai Tsinghua University fiatal kutatói által alapított Qing Tao Energy Development Co. start-up azt állítja, hogy mintegy 144 millió dollár értékű befektetésének köszönhetően 0,1 GWh éves kapacitással elindította a szilárdtest akkuk termelését.

Forrás: Autocar

A vállalat azt mondja, hogy 400 Wh/kg-os energiasűrűséget sikerült elérnie, ami nagyjából 30-60%-kal több, mint az új generációs Li-ionos aksik esetében. A gyártás költségeiről nem mondtak infót a kínaiak, de vélhetően nem olcsó, hiszen a vállalat speciális berendezésekhez és felső kategóriás digitális termékekhez készíti az aksikat. Azt is megtudtuk, hogy számos autógyártó érdeklődik az aksik iránt, hogy 2020-ra ilyet szereljenek autóikba, így ekkorra a jelenlegi gyártás is felpörög, mintegy 0,7 GWh kapacitásra.

A kínaiak akku-technológiai mérföldköve nem jelenti azt, hogy a szilárdtest aksik máris nyugdíjba küldik az általunk már jól ismert akkumulátorokat, de határozottan fontos lépés a sorozatgyártás elérése és a gyártási költségek csökkenése felé.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.