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
auto
2024. 03. 29. péntek

Tényleg ennyivel olcsóbban gyárt akkucellát a Tesla és a Panasonic, mint a konkurencia?

A Tesla tekintélyes előnnyel rendelkezik más autógyártókhoz képest az elektromos autók fejlesztése terén, amit részben annak köszönhet, hogy a járművekbe szerelt akkumulátor cellákat a saját gyárában, a Panasonickal közösen termeli, és nem Ázsiából importálja. Ez egyrészt jelentős költségmegtakarítással jár, másrészt pedig folyamatos fejlesztést tesz lehetővé. Nem titok, hogy az akkumulátor-gyártás költségét tekintve a Tesla jóval a konkurencia előtt jár: Elon Musk nemrég arról beszélt, hogy már 2018-ban szeretné elérni a 100 dollár/kWh-s árat a cellák szintjén, és két éven belül pedig már a teljes akkupakk kWh-ra vetített ára is bemehet e szint alá. Ezzel szemben a Bloomberg New Energy Finance kutatói szerint 2025 előtt nem várható, hogy az akkupakk átlagára 100 dollár alá csökkenjen az autóiparban. A 2170-es cellaformátum bevezetése szintén lejjebb tolta a gyártási költségeket, ami ugyan a 35 000 dolláros Model 3-ast még nem tette lehetővé, de pont elegendő volt ahhoz, hogy a Tesla legalább mintegy 20%-kal olcsóbban gyártson akkucellát, mint a konkurens ázsiai óriások, legalábbis az UBS szerint. A pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó vállalat ugyanis most egy olyan tanulmányt tett közzé, melyben a nagy akkugyártó cégek cellánkénti költségeit számolták ki a felbérelt mérnökök, és állítólag arra az eredményre jutottak, hogy míg a Tesla-Panasonic páros 111 dollár/kWh mellett termeli a cellákat a Gigafactory 1-ben, addig az LG Chem körülbelül 148 dollár/kWh-n teszi ugyanezt (a diagramon ezzel szemben valamiért 141$ körüli érték van jelölve), a CATL, és a Samsung SDI pedig még drágábban.

Forrás: Electrek, UBS

Az UBS adatait érdemes azonban fenntartásokkal kezelni, nem csak azért, mert a vállalat korábban megkérdőjelezhetetlen szakértelmét bevetve kijelentette, hogy a Model 3 gyártására Elon Musk gatyája is rámegy, hanem mert számos más forrás ellentmond azoknak. Az Audi például azt állította tavaly, hogy kilowattóránkénti 114 dollárért vásárolja a cellákat az e-tronba, melynek az LG Chem a beszállítója. A PushEVs szintén tavalyi cikke szerint az LG Chem 140 dollár/kWh-s áron kínált akkucellát a Volkswagennek. Ha nem is 20%-os előnnyel tehát, de a Tesla biztosan a konkurens gyártók előtt jár, és a kaliforniai csapat már dolgozik is egy új cellaformátumon, ami még nagyobb költségcsökkenést von maga után.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.