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
auto
2024. 03. 29. péntek

Leépit és gyárakat zár be a GM – meghalt a Chevy Volt / Opel Ampera

Bezár 5 gyárat és elbocsát majd 15 ezer munkatársat a legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors (GM). A rossz híreknek ezzel nincs vége, mivel azt is bejelentették, hogy jövő márciusban leállítják a kint Chevrolet Volt, Európában (régebben) Opel Ampera néven forgalmazott plugin hibrid gyártását is. Azt ígérik a megspórolt pénzt tisztán elektromos és önvezető autók gyártásába fektetik.

A detroiti óriás

A GM-et talán nem kell idehaza sem különösebben bemutatni, még ha itthon ilyen márkanéven soha nem is forgalmazták autóikat. A 110 éves cég a világ egyik legnagyobb vállalata, mintegy 180 ezer alkalmazottal és évi közel 10 millió eladott autóval és jelenleg többek között a GMC, Chevrolet, Buick és Cadillac márkák, valamint pár kínai embléma tartoznak hozzá. Sajnos azonban a cég 146 milliárd dolláros árbevétel mellett is majd 4 milliárdos veszteséget termelt tavaly – ez először fordult elő a vállalat 2009-es csődje óta. Akkoriban a cég négy év alatt mintegy 80 milliárd dollár veszteséget hozott össze és csak egy csődvédelmi eljárással és az amerikai adófizetők 10 milliárd dollárjával sikerült megmenteni.

GM akkumulátor gyár Brownstownban (fotó: AutoBlog)

Most talán nem ekkora a baj, hiszen az idei év első 3 negyedéve újra pozitív mérleget mutat, de ennek részben az is volt az ára, hogy tavaly év végén megváltlak az Opel/Vauxhall márkáktól. Most ismét fájdalmas lépésekre készülnek.

A szükséges rossz

A nagyvállalatok, különösen az egykor piacvezető nagy régi cégek, anyagi nehézségeinek, csődjének gyakran az az oka, hogy a vezetőség nem meri meglépni a nehéz, fájdalmas, de szükséges lépéseket. A cég az évek, évtizedek alatt hatalmasra nő, sok veszteséges üzletágat, gyárat halmoz fel, de ezeket ilyen-olyan politikai okokból nem lehet megszüntetni. Úgy néz ki Mary Barra, a GM első számú vezetője pontosan tudja ezt és van bátorsága is hozzá, hogy lépjen.

Az egyik ilyen lépés a veszteséges európai márkák eladása volt tavaly, most pedig folytatódnak a reformok 1 kanadai és 4 amerikai gyáregység bezárásával és 15 ezer ember elbocsátásával. Az áldozatok között van az a Chevrolet Volt is, amit mi itthon Opel Amperaként ismerünk és ami az egyik legnagyobb elektromos hatótávú hibrid volt a piacon. 8 év alatt olyan 160 ezer fogyott belőle. Csak a félreértések elkerülése végett, a Bolt (Ampera-e) egyelőre gyártásban marad, bár nem valószínű, hogy az Opel eladása után sokat látunk belőle Európában.

Az adatok forrása: carsalesbase.com és InsideEVs.com

Elektromos jövő

A GM a VW-hez hasonlóan 1 éve nagy elektromos offenzívát jelentett be. A vállalat közleménye szerint, a Bolt/Ampera modellt még további 2 villanyos követ a platformon – ezeknek egyébként már csak fél évük van a megjelenésig az eredeti tervek szerint, úgyhogy reméljük hamarosan kapunk felőlük életjelet. A 2017 novemberi prezentáció szerint további 18 villanyautó várható még 5 éven belül, bár ezek előfeltétele részben egy jövőbeni olcsóbb cella előállítása.

Most azt ígérik, a fenti költségcsökkentésnek hála megduplázzák a villanyos és önvezető befektetéseiket. Kíváncsian várjuk a részleteket és a ténylegesen megvásárolható autókat – még ha ezek Európába valószínűleg hivatalosan nem is jutnak el.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.