PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 16. kedd

A Rivian amerikai start-up hétfőn mutatta be legelső járművét, egy teljesen elektromos meghajtású pickupot, ami hamar az internet sztárja lett. Nem véletlen, hiszen az R1T olyan hihetetlennek tűnő specifikációkkal kápráztatta el az embereket, mint például a 180 kWh-s akkupakk, 3 másodperc körüli gyorsulás, 5000 kilogrammos vontatási kapacitás, és számos rendkívül hasznos funkció, amelyek simán versenyképessé teszik a hagyományos monstrumokkal szemben. A Rivian viszont úgy érezte, hogy ha már kivívta magának a sajtó figyelmét, akkor meg is tartja azt egy darabig, így aztán bemutatott még egy elektromos autót, ami azok körében is sikeres lehet, akik nem rajonganak a platós kocsikért. A 2009 óta együtt dolgozó csapat nem csinált mást, mint lecsippentette az R1T hátsó rakterét, az utasteret pedig megtoldotta egy csomagtartóval és egy plusz sorral, ami egy szempillantás alatt sportterepjáróvá varázsolta a kocsit.

Forrás: Teslarati

A Rivian tehát a lehető legkézenfekvőbb módszerrel oldotta meg, hogy egyszerre két kiemelten népszerű szegmensben is fel tudjon mutatni valamit: ugyanarra az alvázra építette a két behemót villanyautót. Ez persze nem hétpecsétes titok, hiszen a vak is látja, hogy az R1T pickup és az R1S SUV majdnem pontosan ugyanúgy néznek ki. A mérnökök ugyanis nem pazarolták az időt új formaterv kidolgozására, aminek következtében a R1S csupán a plató, és néhány tárolásra szolgáló funkció, mint például a hátsó kerekek előtt keresztben átfutó csomagtér hiányában tér el a testvérétől. Kevésbé feltűnő, de a sportterepjáró közel fél méterrel rövidebb, ám így is bőven elegendő helyet kínál a csomagoknak, sőt, a kicsi és a közepes akkumulátor fölé 7 ember tud beülni, míg a pickup mindegyik aksival csak ötszemélyesként kapható. Aki főleg vontatásra használná a masinát, annak érdemes megjegyeznie, hogy az SUV körülbelül 1500 kilóval kevesebbet tud maga után vonszolni, mint az R1T. Mivel az alváz adott, az SUV ugyanazokat a teljesítményadatokat tudja felmutatni, mint a pickup, így ha nem sajnáljuk rá a pénzt, akkor akár 670 kilométert is utazhatunk vele két töltés között. Az R1S indulóára 72 500 dollár (kb. 22 millió forint) támogatások nélkül, és platós tesójával együtt 2020 vége felé kerül gyártásba.

A szabadidő-autók szegmensében már jócskán akad rivális a Rivian villanyautója számára, mint például az Audi e-tron, Mercedes-Benz EQ C, és a Jaguar I-PACE, ám méreteit tekintve a Tesla Model X az egyetlen igazi ellenfele. A kaliforniaiak SUV-jét ráadásul hatótávban is veri, ami csak egy pillanatnyi öröm lehet a Rivian számára, hiszen ki tudja, hogy 2020-ig mivel áll elő a Tesla. És persze az is nagy kérdés, hogy a start-up valóban fel tud-e nőni a feladathoz, hogy teljesítse az autóira érkező megrendeléseket.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.