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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Tesla Autopilot funkciójáról számtalan rémtörténetet jelenik meg nap, mint nap a hírportálokon, hiszen az újságírók rendszerint ugranak az olyan hírekre, ahol a Tesla által fejlesztett mesterséges intelligencia okolható egy balesetért, még akkor is, ha az esetek többségében a volán mögé ülő ember a hibás. A Teslák önvezető rendszere még közel sem tökéletes, azonban már rengetegszer bizonyította, hogy egy-egy, a vezetésre alkalmatlan sofőr mellett igenis életeket menthet a bekapcsolása. Egy ilyen eseménynek lehetett szemtanúja a California Highway Patrol (CHP) egyik rendőre, amikor hajnali 3 óra 37 perckor arra lett figyelmes, hogy egy szürke Tesla Model S 112 km/h-val, sebességhatár feletti tempóban elsuhant mellette az autópályán Redwood City mellett. A rend őre természetesen üldözőbe vette, majd mikor a villanyautó mellé ért, csupán egy mély álomban lévő úriembert látott a volán mögött, aki többszöri dudálás, szirénázás, és szóbeli figyelmeztetés ellenére sem ébredt fel és húzódott le. Art Montiel, a kaliforniai autópálya-rendőrség szóvivője elmondása szerint az alvó sofőr után eredő rendőr 7 percen és 11 kilométeren keresztül próbálta megállítani a járművet, ami végül az időközben megérkező kollégák autóját érzékelve maga előtt lassítani kezdett, és megállt. A szundikáló férfit még ekkor sem volt könnyű felkelteni, ám mikor végre felébredt, kiderült, hogy a teslás erősen ittas állapotban indult el hazafelé. Az idáig nem derült ki, hogy a férfi pontosan mennyit utazott teljesen magatehetetlen állapotban az autópályán, de az egyértelmű, hogy Autopilot nélkül komoly baleset lehetett volna a gondatlan kocsikázás vége.

„Nagyszerű, hogy van nekünk ez a technológia, ám muszáj emlékeztetnünk az embereket, hogy habár e technológia létezik, az autó irányításának felelőssége mindig az ő kezükben van, és ezzel tisztában kell lenniük” – mondta el a CHP szóvivője.

Forrás: Kron4

A legfontosabb kérdés azonban, hogy hogyan sikerült a Tesla volánja mögött ülő 45 éves férfinek kijátszania az Autopilot biztonsági rendszerét. Tudniillik amikor az önvezető funkció bekapcsolt állapotban van, néhány másodpercenként figyelmezteti a sofőrt, amennyiben nem érzékeli a kezei által kifejtett erőt a kormánykeréken. Ha a sofőr továbbra sem fogja meg a kormányt, az autó lelassít, és megáll. Egyelőre sem a rendőrség, sem a Tesla nem tudta megmondani, hogy hogyan tudott kilométereket megtenni a férfi alvó állapotban az autóval. A Tesla folyamatosan felhívja rá a figyelmet, hogy az Autopilot csak segíti az emberi vezetést, és nem helyettesíti azt, ennek ellenére néhányan még így is hajlamosak rábízni saját és mások életét a nagyjából kettes szintű (Level 2) önvezetésre. Azt pedig nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ittas állapotban pláne ne üljön senki volán mögé, mert nem mindig lesz ekkora szerencséje.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.