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
auto
2024. 04. 16. kedd

Az utóbbi években a VW és a Toyota váltogatta egymást a világ autógyártóinak trónján 6-7 millió személyautóval fejenként, ezért mindig érdemes odafigyelnünk amikor valamit bejelentenek. Most a németeken volt a sor és elsőre elég keménynek tűnik a hír, de, mint mindig, az ördög a részletekben rejlik.

Illik a sorba

A VW mostanában nem először tesz hitet a villanyautózás mellett, ami nagyon dicséretes, kívánatos és biztató is, hiszen az autógyártás egyik főszereplőjéről van szó. Két tucat Rivian, Tesla vagy NIO sem hozza el a villanyos jövőt, ha a nagyok nem csatlakoznak.

Anno itt foglaltuk össze, hogy hogyan nézett ki a wolfsburgi konszern villanyautós története 2017-ig, majd a közelmúltban frissítettük a dolgok állását. Ha ezek a cikkek, mint azt pár olvasónk nehezményezte, kicsit csalódottra sikerültek, az valószínűleg azért volt, mert a Volkswagentől, mint a világ egyik vezető autógyárától többet reméltünk. Nos, az utóbbi pár hónap alapján úgy tűnik, most tényleg komolyan gondolják a németek a villanyautózást és rendkívül ambiciózus tervekkel néznek a következő pár év elé.

Mostanában inkább az a gondunk, hogy a cég különböző szintű regionális és központi vezetői annyi, egymásnak részben ellentmondó nyilatkozatot tettek, hogy már kicsit elveszítettük a fonalat.

8 éve azt ígérte a cég, hogy értékesítésének 3%-a elektromos lesz 2018-ra és ezzel vezető lesz a villanyautózásban – de ebből sajnos nem sok valósult meg. Nemrég azt nyilatkozták, hogy olyan autót hoznak ki, amely „mindent tud amit a Tesla, de fele annyiba kerül”, de kicsit csalódást keltő, ha igaz, hogy ezalatt mindössze az e-UP új, nagyobb aksis verzióját értették. 2016-ban azt mondták, hogy 2025-re ők lesznek a villanyautózás vezetői és évi 1 millió villanyautót gyártanak majd. 3 hete viszont azt közölték, hogy 2025-ig 50 millió villanyautót gyártanak le, ami akkor lett volna teljesíthető, ha holnaptól csak elektromos autókat gyártanának… Később frissült az eredeti cikk, és kiderült, hogy 15 milliót akartak mondani, nem 50-et. A 15 millió sem egy rossz szám egyébként – nagyon nem! – csak nehéz értelmezni annak fényében, hogy egy korábbi nyilatkozat szerint a bő egy év múlva gyártásba kerülő I.D.-ből az első évben mindössze 100 ezer darabot terveznek készíteni.

Szóval nehéz kiigazodni a sajtóhírek és nyilatkozatok között, amikor a villanyos tervek mellett ilyen bejelentés érkezik: a belsőégésű motorok utolsó generációja 2026-ban kerül piacra.

Ez most akkor azt jelenti, hogy…? Nem, nem azt.

Nézzük  meg a bejelentést a fentiek fényében.

A legfrissebb hírek szerint a cég 2020 elejére tervezi az első ID modellt – addig csak az e-UP és az e-Golf lesz. És, ha igaz, hogy az első évben csak nagyjából 100 ezer ID készül el, akkor ez azt is jelenti, hogy abból a tervezett 15 millió villanyautóból 14.900.000 majd 2021-25 közé esik. Nyilván, ez nem évi 3 milliót jelent 5 éven át, mivel a termelés folyamatosan fog növekedni új modellek és gyárak csatarendbe állításával. Tehát, ha 2020 százezer villanyautó, akkor mondjuk 2021 egy millió és így tovább. Ebben az esetben azonban autóik döntő többsége tisztán villanyos kell hogy legyen 2025-re, hogy kijöjjön a 15 milliós vállalás az időszak végére. De akkor miért mutatnak be vadonatúj belsőégésű motorcsaládokat 2026-ban?

Mint az eredeti hírt hozó The Irish Times írója megjegyzi, egy-egy új motor platform akár 10 évig is szolgál, tehát simán lehet, hogy még a 2030-as évekre is számol benzin és dízelautókkal a cég. Reméljük, hogy ezek a tervek addig még változni fognak és hamarabb megtörténik a teljes átállás a német márkánál.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.