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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Toyota köztudottan nagyon jó a hibrid járművek fejlesztésében, amit egyértelműen bizonyít a Prius modellek népszerűsége, de az utakon futkározó üzemanyagcellás autók többsége is a japán gyártó mérnökeinek kezei közül került ki. Felmerül viszont a kérdés, hogy ha a Toyota ennyire komolyan veszi az alternatív üzemanyagok terjedését, akkor miért nem dob a piacra egy tisztán elektromos meghajtású gépkocsit, csakúgy, mint számos japán és dél-koreai vetélytársa, melyek a globális piaci tendenciákra igyekeznek reagálni. A válasz meglepőbb, mint amire számítanánk: a Toyota észak-amerikai divíziójának igazgatója a Los Angeles-i autószalonon az újságíróknak adott interjújában azzal indokolta a villanyautók hiányát a termékpalettán, hogy egész egyszerűen nincs rájuk kereslet – írta meg az Autoguide magazin. Jack Hollis szerint a kereskedők egyáltalán nem hiszik, hogy elegendő mennyiségű tisztán elektromos autót el tudnának adni, így üzleti szempontból nem érné meg egy villanyautót gyártani:

„Hogyha a kereskedőink, és éppen most találkoztunk a nemzeti kereskedői tanácsunkkal két héttel ezelőtt, szóval ha a kereskedőink úgy éreznék, hogy jelentős kereslet van a villanyautókra, akkor már ma is lennének teljesen elektromos autóink az utakon.”

Toyota RAV4 EV, Forrás: Wikipedia

Nem arról van szó tehát, hogy a Toyotánál nem áll rendelkezésre a technológia, hanem attól fél, hogy nem jelentene számottevő bevételt a vállalat számára ennek gyártása és eladása. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy a gyártó 1997-ben már gyártott egy tisztán villanyos gépjárművet, ám a körülbelül 150 kilométeres hatótávú RAV4 EV gyártását a GM EV1-hez hasonlóan a kaliforniai környezetvédelmi szabályok lazítása után 2003-ban felfüggesztették. A modell 2012-ben tűnt újra fel, de akkor sem volt hosszú életű.

„(…) Szóval a technológia elérhető, ám mint minden jó kereslet-kínálat alapú gazdaságban, ha a kereslet túl alacsony, tényleg szeretnél termelni?”

Az igazgató hozzátette, hogy a vállalatot az is akadályozza a villanyautók gyártásában, hogy a keresletet egy mesterséges tényezővel szabályozza az amerikai kormányzat, azaz a szövetségi támogatással, aminek ellenére továbbra is az összes amerikai új autóeladások mindössze 1%-át adják a tisztán elektromos autók. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a Toyota nem fog a jövőben villanyautót építeni. Hollis elmondása szerint folyamatosan ömlik a pénz mind a teljesen villanymeghajtású, mind a hibrid és hidrogénes autók kutatásába, és majd az idő eldönti, hogy a fogyasztók melyik felé hajlanak inkább. Tisztán elektromos Toyotára tehát majd csak akkor számítsunk, amikor a kereskedők kérni fogják azt.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.