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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Hatalmas verseny már az évadnyitó Formula E futamon

elektromos motorsport

Nedves aszfalton álltak rajthoz a versenyzők a Formula-E 2018/2019 szezonjának nyitóversenyén Szaúd-Arábiában Ad Diriyah városában. A selejtező futam után a portugál Antonio Felix Da Costa a BMW i Andretti Motorsport pilótája vághatott neki az élről a versenynek, aki a tavalyi összesítettben 15. lett. A második rajtkockából José Maria Lopez az előző szezon 17. helyezettje indulhat. A Geox Dragon versenyzője a múlt évben csatlakozott a FE sorozatához, előtte a WTCC-ben ért el komoly sikereket. A harmadik rajthelyet a svájci Sébastian Buemi csípte meg aki tavaly éppen csak egy hajszállal csúszott le a világbajnokság dobogójáról. A Nissan E. Dreams csapatával most bizonyíthat, és láthatóan nem habozik már az első versenyen dobogós helyről rajtolni.

Forrás: fiaformulae.com

A 2017/2018-as szezon győztese, a francia Jean-Eric Vergne a DS Techeetach versenyzője csak az ötödik helyről kezdhette meg az idei nyitóversenyt. Az egykori majdnem F1-es világbajnok, a sztárként emlegetett brazil Felipe Massa első FE versenyén a 12. rajtkockát szerezte meg a Venturi Formula E csapattal, ami nem tűnik kiemelkedőnek, de elsőre talán nem olyan rossz.

Spoiler alert!

A továbbiakban a verseny eseményeiről lesz szó. Aki nem látta még a futamot, az megnézheti az ABB youtube csatornáján angol nyelvű kommentárral.

A felvezető kör után elrajtolt a mezőny. Az élboly simán vette a szűk fordulókat az utcákból elkerített pályán, Costa meg tudta őrizni vezető helyét. Eduardo Mortara viszont a tizenharmadik helyről egyenesen a falba csúszott egy enyhe fékezést követően. Valószínűleg valamilyen elektronikus vagy mechanika probléma akadt a brake by wire fékrendszerrel, szerencsére csak a vezetőszárny bánta a gumifallal való ütközést. Két körrel a kezdés után Buemi és Lopez helyet cseréltek, Massa pedig feljött a tizedik helyre.

Forrás: fiaformulae.com

Az új szabályként bevezetett attack mode 25 kW-nyi extra teljesítményét a célegyenes előtti utolsó kanyar utáni belső ívére felfestett jelzésen való áthaladással lehetett aktiválni. Amikor az autók áthaladnak ezen a  kis szakaszon, a glórián lévő LED fény kék színben kezd világítani, és a versenyző 4 percen keresztül élhet az extra teljesítménnyel, ami a hosszú célegyenesben nagyon jó szolgálatot tud tenni. A közvetítésben egyébként nagyon látványosan, a versenyző neve melletti kék nyíllal is folyamatosan jelezték, hogy ki az aki él nagyobb teljesítménnyel.

Tizenöt perc elteltével már Costa, Vergne, Buemi, Lotterer és Lopez volt az állás. Látható, hogy Lopez folyamatosn csúszott vissza a helyezések tekintetében. A középmezőnyben is folyamatosan cserélődtek a pilóták, ami az attack mode-nak is köszönhető. Érdekesség más autóversenyekhez képest, hogy időnként megmutatták, hogyan állnak az akkumulátorok energiával. A versenyzőknek vigyázni kell, ugyanis az extra teljesítmény extra fogyasztássál jár és még ezekből az 54 kWh-ás pakkokból is ki lehet fogyasztani idő előtt az energiát.

A tizenkilencedik percben Vergne már annyira megközelítette Costát hogy szinte összeértek a kocsik, végül a célegyenes végén külső ívről indítva körbeautózta a portugál versenyzőt. A következő balos kanyart már az élen, a belső ívről kezdhette meg így átvette a vezetést a futamon. Aztán kis idő múlva Lotterer is megelőzte Costát. Az előzés közben bőszen használta plusz 25 kW teljesítményt. Ekkor az első három helyen Vergne, Lotterer és Da Costa volt a sorrend.

Tizenkét perccel a 45 perc+1 körös verseny vége előtt ismét váratlan fordulat történt az élmezőnyben. A DS Techeetah csapat boxutca áthajtásos büntetést kapott a technikai szabályok megsértése miatt. Az áthajtás után Vergne ötödik helyre Lotterer pedig a hetedik helyre esett vissza. Így az első helyre ismét Costa került, a másodikra feljött a belga versenyző Jéröme D’Ambrosio aki tavaly összesítettben a 14. helyezést szerezte meg. D’Ambrosio-t Buemi, Vergne és Lopez követte az első öt helyen. Massa is keményet hibázott, mert ekkor már a pontszerző helyekről is eltávolodva a 16. helyen küzdött az életben maradásért.

saftey car - saudi

Forrás: fiaformulae.com

Egy perccel később Lopez autójának jobb hátsó kereke kitört. Szerencsére meg tudta fogni a villanyos versenyautót de már csak lassan tudott poroszkálni a pálya szélén egy biztonságos megállót keresve. Több versenyző majdnem neki is ment, de az utolsó pillanatban el tudták kerülni az ütközést. A versenybírók a teljes pályára érvényes sárga zászlót, majd safety car-t rendeltek el, ami összegyűjtötte a teljes mezőnyt, Lopez autójának kiemelésének idejére. A Formula-E bajnokság hivatalos biztonsági autója egyébként egy gyönyörű BMW i8, amelyet percekig láthattak a nézők, a verseny élén haladni.

A zöld zászlót végül három perccel és egy körrel a vége előtt kapta meg a mezőny. Az utolsó körben az állás az első 5 helyen Da Costa, Vergne, D’Ambrosio, az új-zélandi Mitch Evans a Panasonic Jaguar Racing csapatból és Lotterer volt. Végül a kockás zászlót is ebben a sorrendben pillantották meg a versenyzők. Massa a 14. helyen zárt.

A végeredmény

Forrás: fiaformulae.com

Még több elektromos autókkal kapcsolatos újdonságért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért pedig keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon!

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!