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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Sorozatunk befejező részében most azt vizsgáljuk meg, vajon hogyan fest a Tesla Model 3 a magyar piacon kapható (vagy érkező) villanyautó vetélytársak között. Aki lemaradt volna, az első részben megtárgyaltuk a kiindulási pontot, megbeszéltük, mégis hol helyezzük el a Model 3-at az autók világában. A második részben pedig megnéztük, hogyan vizsgázik a kaliforniai autó az elsődleges versenytársak, a nagy német cégek prémium-közép szedánjai között.

Előszó – avagy a villanyautó összehasonlítás problémái

Mielőtt belecsapnánk a táblázatok sűrűjébe, muszáj egy alapvető problémáról beszélnünk: villanyautóból kevés van. Mármint nem csak szám szerint, hanem a típusok számát illetően is. Ez a következő pár évben szerencsére változni fog, de addig is a probléma nehézzé teszi mind a vásárlók, mind a tesztelők / újságírók életét.

„Nézz rám, én nagyon különleges vagyok!”

Az autógyárak többsége mostanában kezdi felfogni, hogy nem külön kaszt, valami furcsa hippi közösség a villanyautósok tábora és lehet ám nekik normális autókat is gyártani, nem feltétlenül akar mindenki egy 60-as évekbeli amerikai sci-fiben élni. Az autós újságírók is lassan kezdik ezt belátni, de sokszor még mindig tetten érhető a maradi gondolkodás. Ennek az az egyik látható jele, hogy eléggé idióta párosításokban tudnak villanyautókat tesztelni, vagy azokról beszélni (illetve, hogy minden új villanyautó egy Tesla Gyilkos, mérettől, kategóriától függetlenül). Itt olyan esetekre gondolok, mint mikor a Nimitz osztályú anyahajó nagyságú, 7 személyes Model X-et hasonlítják össze egy Konával vagy I-Pace-szel, ami körülbelül olyan, mintha a benzines Konát, vagy F-Pace-t hasonlítanának egy X6-os BMW-hez, vagy GLS Mercihez. Ez, ugye senkinek nem jutna eszébe, hiszen ezek az autók más-más méret és minőségi osztályba tartoznak. A valóságban senki nem Model X helyett vesz villany Konát.

A Tesla Model X 10 centivel hosszabb mint az Audi e-Tron és majd 40 centivel hosszabb mint a Jaguar I-Pace. 2-vel több ülés is van benne és szélesebb is kb. 15 centivel mint a két másik. Mégis sokszor ezeket az autókat mérik össze.

Ugyanakkor, annyiban megértem az újságírók nehéz helyzetét, hogy ma még nincs minden szegmensben több, egymással versenyző villanyos, illetve a vásárlói magatartás is éppen most változik meg a szemünk előtt. A villanyautó vásárlók köre, többek között olyan autóknak köszönhetően mint mai főszereplőnk a Model 3, vagy az említett Kona, most lép ki a Rogers féle diffúziós elmélet „újítók” szakaszából és kezd lassan a mainstream része lenni.

Katinka89 grafikája a Wikipediaról.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy azok, akik most gondolkoznak el új autó vásárlásán, már többnyire tudatában vannak a villanyos alternatívának és lassan azonos kategóriájú belsőégésű modellek versenytársaként kezdik mérlegelni a zéró emissziós autókat – közülük kerülnek majd ki a „korai adaptálók”. Hamarosan ez lesz a normális, aztán pedig az lesz a fura, ha valaki még benzinesben gondolkodik. De, ma még mindig van az a kemény mag, aki először azt döntötte el fejben, hogy ő mindenképpen villanyautót akar és csak erről a palettáról válogat. Ők pedig továbbra is azzal problémával küzdenek, hogy szerény a kínálat.

Ráadásul a legfőbb szempont még mindig a hatótáv (meg persze az ár) az autók kiválasztásánál, ami tovább szűkíti a kört és a vásárláskor fura párosításokhoz vezet.  Így például aki 300 kilométer körül húzza meg az alsó határt, az gondolkozik Leafben, Konában és reménykedik, hogy valahogy belefér esetleg egy fapados Model 3 is. Normál esetben, ha mondjuk valaki egy Aurist, vagy egy Corollát nézeget, akkor nem vacillálna az előbbi Toyoták, illetve egy kis SUV, meg egy 3-as BMW között, mert nem városi terepjárót akar, a bajor márka pedig pont a dupláját kéri mint amekkora kerete van.

Így aztán ha az alábbi táblázatok és összehasonlítások kicsit csapongónak tűnnek a méretek és szegmensek között az emiatt a furcsa átmeneti világ miatt van amiben most élünk.

A 2019-es paletta

Kezdjük mindjárt a hiányzók listájával. Az első, áttekintő táblázatba igyekeztem a 2019-ben itthon kapható (vagy várható) tisztán elektromos meghajtású autók minél szélesebb körét megjeleníteni, de pár diszkvalifikáció azért így is történt. A VW e-UP, illetve a Renault Zoe méreteik miatt nem kerültek fel a listára, mivel jóval kisebb szegmenst képviselnek mint a Model 3. Az Audi e-Tron és a Jaguar I-Pace pedig, ha nem is Model X méretű, nagy luxus SUV-k, ezeket majd a Model Y debütálásakor vesszük újra elő.

Áttekintés a 2019-re várható villanyautós palettához. Hiányzók: Zoe, e-UP, e-Tron és I-Pace, mivel ők már tényleg túlzottan kilógtak a Model 3 összehasonlításból. A 60-as Leaf ára az amerikai hírek alapján becsült. Az e-Niro árát a német listaárak alapján számoltam, 27%-os ÁFÁ-val és 324-es MNB Euro középárfolyammal. Az árak az állami támogatás nélkül értendőek.

Balról jobbra haladva, a Model 3-nál rögtön látszik, hogy a legolcsóbbakkal nem fogja tudni felvenni a versenyt, bár a hatótáv árnyalhatja a képet. Az is egyértelmű, hogy a teljesítményskála tetején nincsen versenytársa, de a ceruza is jó vastagon fogott. Az autó a leghosszabb a mezőnyben, bár a Leafhez mért 20 centi nem tragédia. Szélességben 10-15 centivel van az átlag felett, de ezek a behajtott tükrös méretek. Érdekes módon, ha tükrökkel együtt nézzük, akkor sokkal kisebb a különbség – csak sajnos némelyik gyártó jól dugdossa ezeket az adatokat így túlzottan foghíjas lett volna a tábla, ezért kihagytam. De érdekességképpen például a Leaf becsukott tükrökkel 14 centivel keskenyebb mint a Model 3, azonban kihajtott visszapillantókkal a különbség 6 centire csökken.

Az i3 a Teslához képest annyira pici – 68 centivel rövidebb -, hogy a Zoehoz hasonlóan akár le is hagyhattuk volna a listáról, de mivel ez jelenleg a bajor márka, a Tesla egyik fő vetélytársának egyetlen tisztán villanyos modellje és árban is azonos kategória, így bekerült a táblázatba.

Az Ioniq csak eddig az első körig jut, kis akkumulátora miatt a részletesebb összehasonlításból kihagyjuk, nem versenytárs – nevezzük ezt a  Forma 1-ben létezőhöz hasonló 107%-os szabálynak. A 60-as Leaf bizonyos adatait még nem tudjuk, másokat meg kellett becsülnöm a 40-es alapján és az e-Nironál is hasonló volt a helyzet. Ahol a magyar árat még nem tudjuk, ott a külföldi árakból indultam ki.

A felsőház

Menjünk fentről lefelé, kezdve a Model 3 két legdrágább konfigurációjával. Mivel sem hatótávban, sem teljesítményben a környéken sincs senki, így ide táblázat sem készült. A 350-450 lóerős és 530-540 kilométeres hatótávú Long Range, illetve Long Range Performance modellek kicsúsznak a 20 milliós állami támogatási keretből is, így ezek tényleg legfeljebb a jobban felszerelt hasonszőrű benzines versenytársaiktól rabolnak majd vevőket, ahogy azt a sorozat előző részében taglaltuk. Egyszerűbben fogalmazva, amíg a legdrágább Model 3 két darab Leaf árába kerül, addig nem ugyan azon a vadászmezőn járnak.

Apropó állami támogatás… Olvasni olyan pletykákat a Facebookon, hogy egy magyar lízingcégen keresztül megoldható lesz a másfél millió forint igénylése a 20 milliós határ alatt. Nos én ezzel óvatosan számolnék amíg több részletet nem tudunk. Mint ismeretes a Tesla mindenhol a világon csak és kizárólag közvetlenül értékesíti autóit, nem dolgozik viszonteladókkal. Olyannyira hűek elveikhez, hogy még az USA-ban is inkább nem forgalmazzák autóikat több szövetségi államban, mint hogy befeküdjenek az autókereskedő lobbinak. Komoly perek vannak folyamatban és akár még az amerikai Legfelsőbb Bíróság elé is kerülhet az ügy. Ha pár tucat magyar vásárló kedvéért itt máshogy döntenének, az komolyan gyengíthetné jogi érvelésüket odahaza. Ettől még lehet, hogy van egy jogi kiskapu, de majd meglátjuk mit agyaltak ki.

Ha mégis igényelhető lesz a támogatás, akkor a Long Range verzió Premium Package, vagy összkerékhajtás nélküli változatai már bejöhetnek valahová 16-18 millió forint közé, de egyelőre nem tudjuk ezek mikor lesznek rendelhetőek. Jelenleg a  legnagyobb aksihoz kötelező a 2 motor és minden Model 3-at Prémium Csomaggal kell rendelni, de ez később valószínűleg változni fog.

Az arany középút

A legjobb deal, mint sokszor, talán most is a középső modell, a Mid Range Model 3 lehet. A típus egy viszonylag új keletű ötlet volt a Teslánál és azért hozták ki, hogy minél több a fapados verzióra váró vevőt csábítsanak azonnali vásárlásra, illetve, hogy még az amerikai szövetségi támogatás megfelezése előtt minél többen tudják megrendelni az autójukat. A kevesebb cella azt is jelentette, hogy ugyan akkora Gigafactory 1 termelés mellett több autó készülhet. Szóval a jóárasított, kicsit visszavágott Long Range elég jó bolt, a kérdés csak az, hogy a jövőben is fogják-e forgalmazni, vagy csak átmeneti megoldás volt és hogy vajon elhozzák-e Európába is? Ha igen, akkor a Prémium nélküli verzióját 15,5 millió forint környékére várhatjuk és így mutatna a többi kapható villanyos között:

Ebbe az összehasonlításba a nagyobbik Leaf és Kona kerültek a hatótáv és az ár alapján.

Nézzük először a technikai paramétereket. Jelenlegi (hiányos) információink szerint a Mid Range variáns a legkisebb Model 3 motort kapta meg, így teljesítményben gyakorlatilag a Konával van egy szinten. A nagyobbik akkus Leaf teljesítményét sajnos még nem tudjuk. Gyorsulásban és végsebességben így is vezet a Tesla, hatótávban azonban fej-fej mellett van a Hyundai-jal. Ami a WLTP fogyasztási adatokat illeti, a Teslánál a Long Range Dual Motor verzióét sikerült megtalálnom, úgyhogy a hátsókerék meghajtású Mid Range ettől kicsit eltérhet. A Konánál pedig az e-Niro adatai szerepelnek, mégpedig azért, mert a cégnek pár napja (lefelé) korrigálnia kellett a WLTP hatótáv adatokat egy mérési hiba miatt. Az új hatékonysági/fogyasztási számokat még nem tették közzé, viszont mivel szinte minden más műszaki paraméterben kiköpött mása a Kia variáns, így egyelőre jó lesz ez az adat ide is. Az összehasonlítás egyértelmű vesztese a Leaf, amelyik 10%-kal kisebb hatótávval, nagyobb fogyasztással és lassabb töltéssel bír, árban pedig a két másik autó között van.

Felszereltség szempontjából Konából a Prémiumot, Leafből pedig a Teknát választottam, mert ezeket lehetett a legközelebb hozni a Tesláéhoz. A különbség a múltkori német prémium benzines összehasonlításhoz képest rögtön szembeötlő. Míg ott az autókat viszonylag egyszerű volt egy szintre hozni és a legtöbb gyártó nagyjából hasonló szériafelszereléseket dob be, itt más a helyzet. Én továbbra is úgy látom, hogy a nagyobb gyárak még mindig úgy érzik, hogy villanyos autóik jóval drágábbak a saját, kategórián és márkán belüli robbanómotoros testvéreiknél, ezért, hogy vonzóbbak legyenek, nyomott haszonkulcs mellett telepakolják őket minden létező extrával. Így rendkívül gazdagon felszerelt autókat kapunk, ami pedig a  Teslához képest kimaradt és esetleg nem is rendelhető, az nem létszükséglet. A multimédia/GPS berendezéseknél eléggé szigorú voltam, mivel a Tesla 15 colos tabletje elég magasra helyezi a lécet, a gazdag online streaming szolgáltatásaival, böngészőjével, a közlekedési infókat is behúzó GPS-ével. Ezért a 10 col alatti multimédia megoldásokat nem tudtam hasonló színvonalú prémium felszerelésnek venni.

Az utolsó két sor inkább csak tájékoztató jellegű. Jelenleg nem csak azt nem tudni, marad-e a kínálatban a Mid Range Model 3, de arról sincs hír, hogy egyáltalán rendelhető lesz-e hozzá az összkerékhajtás. Ha igen, akkor ez a felár valószínű. Ami pedig a vezetéssegítő rendszereket illeti, ezek tudása és minősége annyira eltérő, hogy az összehasonlítás inkább csak jelzés értékű.

Az elérhető Tesla

Minden bizonnyal idehaza is sokan várják a legolcsóbb, Short Range Model 3 megjelenését. Amerikában nagyjából 4-6 hónap múlva lesz átvehető ez a verzió, hozzánk pedig a jövő év második felében érkezhet. Addig is nézzük, hogyan fest a többi villanyautó mellett:

A jelenlegi alsóház kontra Model 3 SR.

Ha a műszaki paramétereket nézzük, akkor látszik, hogy a Model 3 maga mögött hagyja az összes versenytársat. A legkisebb Tesla aksi hatótávját a pár hete közölt Long Range WLTP számok és a típus amerikai EPA minősítése alapján számoltam ki. BMW-ből az i3, vadonatúj, nagy aksis verziójának sport változatát választottam, mivel, bár még ez is elmarad a Model 3 teljesítményétől, ez legalább nem kap két kört a pályán. Ennek az autónak itthon még nincs ára, ezért a német nettó ár + magyar ÁFA x 324-es Euro képletet használtam. A Kona és a Leaf már jócskán lemaradnak mind a teljesítmény, mind a hatótáv terén, a Golf pedig a sor végén kullog.

Ha megnézzük a felszereltséget, akkor az látszik, hogy a BMW-nél  és a VW-nél sok mindenért fizetni kell, ami a Teslánál alap, míg a Kona és a Leaf továbbra is jó felszereltséggel bír. Azonban itt már elég egyértelmű, hogy a kis Tesla a legnagyobb csapást a német kollégákra fogja mérni. Ha csak nem vagyok BMW fan, miért vennék egy i3s-t, ami 1 millióval drágább mint a Model 3, 1 millióval kevesebb extra van benne, ugyanakkor 100 kilométerrel előbb fogy ki belőle a delej, lassabb és lomhább is? A Golf pedig a Tesla alapfelszereltségének színvonalára hozva ugyan olcsóbb fél millió forinttal, de cserébe 40%-kal kisebb a hatótávja, kétszer annyi ideig töltöm az autópálya mellett, a teljesítménye, menetdinamikája pedig messze elmarad a Model 3-tól.

Itt majd inkább az lesz a kérdés, hogy a potenciális Kona és Leaf vásárlók közül ki gondolja úgy, hogy neki megér 1-1,5 millió forintot a plusz 100 km hatótáv, a sokkal sportosabb teljesítmény és az érzés, hogy egy Teslája van. Ha kaliforniai cég nem oldja meg valahogy a magyar állami támogatás kérdését, akkor erre a válasz egészen más lehet, mint amit a kedves olvasó most elsőre tippelt.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.