123 áruházának parkolójában több mint 360 töltési pontot alakít ki az Aldi – jelentette be tegnap egy sajtóközleményben a diszkontáruház lánc és az E.ON áramszolgáltató vállalat. Minden üzlet parkolójába 2 vagy 4 elektromos autó töltéshez fenntartott helyet alakítanak ki, melyekhez az áruház településen belüli elhelyezkedésének, a vevők igényeinek, és a településen elérhető egyéb töltési lehetőségek függvényében döntenek AC vagy DC töltők telepítéséről. Azt ugyan nem tudtuk meg, hogy az első töltőket mikor telepítik, mennyi helyszínen áll már most rendelkezésre a szükséges teljesítmény, illetve mikorra fejezik be a telepítést, az teljesen biztos, hogy a jogszabályban megszabott 2019. január 1-jei határidőre nem készülnek el velük.
Az Aldi jelenleg 75 településen 137 üzletet üzemeltet, így látható, hogy egyelőre nem tervezi minden helyszínen a töltők kiépítését. Mivel az OTÉK kötelezettség az alábbi 19 településen 10 nap múlva működő töltőt ír elő, az ezekben a városokban álló áruházak valószínűleg előnyt élveznek majd a telepítésnél.
Település | Lakosságszám | Aldi üzletek száma |
Budapest | 1.757.618 | 39 |
Debrecen | 203.506 | 5 |
Szeged | 162.593 | 2 |
Miskolc | 159.554 | 2 |
Pécs | 145.985 | 3 |
Győr | 129.372 | 4 |
Nyíregyháza | 118.125 | 3 |
Kecskemét | 111.836 | 3 |
Székesfehérvár | 98.637 | 3 |
Szombathely | 77.866 | 2 |
Szolnok | 72.786 | 2 |
Tatabánya | 66.791 | 1 |
Érd | 63.993 | 1 |
Kaposvár | 63.742 | 2 |
Sopron | 61.780 | 2 |
Veszprém | 60.761 | 3 |
Békéscsaba | 60.334 | 1 |
Zalaegerszeg | 58.959 | 1 |
Eger | 54.129 | – |
összesen | 19 településen | 79 üzlet |
Bő egy év múlva, 2020. január 1-én már a 20 ezer főnél nagyobb lakosságszámú településeken is kötelező lesz töltőt üzemeltetni ezeknél az üzleteknél, így valószínűleg 2019-ben ezek a települések is sorra kerülnek:
Település | Lakosságszám | Aldi üzletek száma |
Nagykanizsa | 48.241 | 1 |
Dunaújváros | 46.052 | 2 |
Hódmezővásárhely | 44.795 | 1 |
Dunakeszi | 41.846 | 1 |
Cegléd | 35.885 | 1 |
Salgótarján | 35.811 | – |
Baja | 35.718 | 1 |
Szigetszentmiklós | 35.656 | 1 |
Ózd | 33.493 | 1 |
Vác | 33.169 | 1 |
Szekszárd | 33.032 | – |
Mosonmagyaróvár | 32.752 | 1 |
Gödöllő | 32.720 | 1 |
Hajdúböszörmény | 31.224 | 1 |
Pápa | 31.190 | 1 |
Gyula | 30.658 | 1 |
Gyöngyös | 30.190 | – |
Kiskunfélegyháza | 29.153 | – |
Ajka | 28.487 | 1 |
Orosháza | 28.356 | – |
Esztergom | 28.102 | 1 |
Budaörs | 28.045 | 2 |
Szentes | 27.898 | 1 |
Kiskunhalas | 27.714 | 1 |
Kazincbarcika | 27.487 | 1 |
Jászberény | 26.372 | 1 |
Szentendre | 25.542 | 1 |
Siófok | 25.386 | 1 |
Hajdúszoboszló | 23.882 | 1 |
Nagykőrös | 23.694 | 1 |
Tata | 23.613 | – |
Komló | 23.604 | – |
Makó | 22.926 | – |
Gyál | 22.920 | – |
Dunaharaszti | 20.767 | 1 |
Törökszentmiklós | 20.626 | – |
Vecsés | 20.463 | 1 |
Hatvan | 20.366 | 1 |
Karcag | 20.163 | 1 |
Keszthely | 20.116 | 1 |
összesen | 30 településen | 32 üzlet |
12 üzlet még hiányzik, nézzük tehát, hogy a 20 ezer főnél kisebb településeken, ahol 2026 elejéig kell töltőket telepíteni hány üzlete van az Aldinak (15 ezer főnél népesebb települések):
Település | Aldi üzletek száma |
Várpalota | – |
Békés | – |
Paks | 1 |
Fót | 1 |
Komárom | – |
Dombóvár | – |
Százhalombatta | – |
Göd | – |
Oroszlány | – |
Monor | 1 |
Balmazújváros | – |
Mohács | 1 |
Hajdúnánás | – |
Veresegyház | – |
Szigethalom | – |
Gyömrő | – |
Mátészalka | – |
Mezőtúr | – |
Kisvárda | 1 |
Pomáz | – |
Dabas | 1 |
Csongrád | – |
Mezőkövesd | – |
Szarvas | – |
Tiszaújváros | – |
Kalocsa | 1 |
Tapolca | 1 |
Balassagyarmat | 1 |
Pécel | – |
Berettyóújfalu | – |
összesen | 9 településen 9 üzlet |
Három település még biztosan hiányzik a 123-hoz, de azt már nem mernénk megtippelni, hogy Balatonalmádi, Balatonfüred, Balatonlelle, Bonyhád, Budakalász, Budakeszi, Dunaföldvár, Enying, Gárdony, Halásztelek, Kerepes, Mór, Piliscsaba, Sárvár, Sátoraljaújhely, Solymár, Szántód, Törökbálint és Üllő közül melyikre kerülnek ezek a készülékek.
A közlemény szerint a töltőket a következő 10 évben az E.ON fogja üzemeltetni, de az együttműködés további 5 évre meghosszabbítható. Ebből az sejthető, hogy az Aldi parkolóiban elhelyezett töltők használatáért fizetni kell majd, de erre a közlemény konkrétan nem tért ki.
Ahogy arról december elején beszámoltunk, életbe lépett az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet (OTÉK) legfrissebb, várhatóan utolsó idei módosítása, ami érintetlenül hagyta a közel 3 évvel ezelőtt bevezetett szabályozást, miszerint a napi fogyasztási cikkeket árusító üzleteknek (üzlet- és településmérettől függően) 2019. január 1-ig elektromos autó töltőket kell telepíteniük. Bár a szabályozás nem különösképpen szerencsés, a célja és üzenete egyértelmű: ott kell biztosítani az elektromos autó töltését, ahol az autók egyébként is állnak (az üzletek mellett a szabályozás a fizetőparkolókat is telepítésre kötelezte).
Az érintett kereskedelmi láncok többsége egészen az elmúlt hetekig várt abban bízva, hogy a jogszabály idevonatkozó passzusait visszavonják, mérséklik vagy legalább haladékot adnak a teljesítésre, de a több éves lobbizás ellenére ezt nem sikerült elérniük. Nincs mese, ha késve is de telepíteni kell a töltőket.
Természetesen megkérdeztük az Aldit és az E.ON-t is a részletekről, amint kapunk válaszokat, a hírt frissítjük.
Frissítés 2019. 01. 03 – 09:25
Az Alditól kapott tájékoztatás szerint a rendelkezésre álló kapacitások függvényében az első töltőket 2019. első felében tervezik telepíteni, de a két vállalat bízik abban, hogy 2019. év végéig az utolsó töltőt is sikerül üzembe helyezni. Az ALDI és az E.on a 2019-es évben olyan helyekre is telepít töltőket, ahol az csak később lesz kötelező. A szükséges teljesítménybővítésről, illetve a már elérhető elektromos teljesítményről jelenleg nem tudnak pontos információval szolgálni.