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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az elektromos autók jellemzésére leggyakrabban az egy feltöltés utáni hatótávot szokás használni, de kiváló összehasonlítási alapot jelent a maximális töltési sebesség is, valamint sokan az álló helyzetből 100 km/h-ra való gyorsulást is fontosnak tartják kiemelni. Nem túlzás kijelenteni, hogy ez idáig valamennyi mutatószám tekintetében a Tesla járművei uralták a piacot, ám talán éppen ez az oka annak, hogy a Porsche most egy teljesen új indikátort szeretne bevezetni a villanyautók minősítésére. Oliver Blume vezérigazgató a minap a német Auto motor und sport magazinnak adott interjút, melyben szó esett a hamarosan megjelenő Taycanról, és hogy a gyártó legelső tisztán elektromos sportautója miben nyújt többet, mint a jelenleg kapható villanyos járgányok. A CEO elmondása szerint a Taycan számos tekintetben magasra helyezi a lécet, így például gyorsulásban, formatervezésben, minőségben, vezetési dinamikában, és a felfüggesztés dizájnjában is hoz valami újat a vásárlóknak. Legnagyobb előnye mégis a 800 voltos rendszer, ami szignifikánsan lecsökkenti a töltéshez szükséges időt.

Ez a versenyelőny pedig lehetőséget ad a német gyártónak, hogy új szempont szerinti összehasonlítást javasoljon a villanyautók között: a 24 óra alatt levezethető távolságot, beleszámítva a töltések idejét is. Blume azt állítja, hogy még folyamatos 200 km/h-s vezetés mellett is – mely ugyebár alaposan megterheli az akkumulátort – sokkal jobban teljesít a Taycan ebben a tekintetben, mint más jelenleg elérhető villanyautók. Szerinte ezen érték megadásával a fogyasztók lényegesen egyszerűbben ki tudják számolni, hogy milyen messzire tudnak eljutni például hat óra alatt, és ehhez milyen gyorsan vezethetnek.

A Taycan 2019-ben kerül gyártásba, és az eddig ismert adatok szerint legalább 400 kilométert tud majd megtenni egy töltéssel, és 350 kW-os villámtöltőre dugva 15 perc alatt elérhető a 80%-os töltöttség. A Porsche által felvázolt új mérőszám ezen két érték kombinációjára épít, kihasználva az autó 800 voltos rendszeréből fakadó előnyt, amihez azonban szükséges a 350 kW-os töltőkből álló hálózat elérhetősége. Az viszont nem teljesen egyértelmű, hogy a valóságban mennyire lenne hasznos az egy nap alatt megtehető távolságban mérni a hatótávot. Lehetséges, hogy a Taycan nem hozta a Porsche által elvárt hatótávot, és a gyártó most egy ügyes marketingfogással igyekszik elterelni róla a figyelmet? Vagy netán titokban a 24 órás Le Mans futamra készülnek a németek? Érdekes lesz látni, hogy mit hoz ki ebből a Porsche.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.