PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Kategóriája egyik legjobbja lett a Model 3 fényszórója

elektromos autó

Ha van helyénvaló kritika a Teslával szemben, akkor az minden bizonnyal az autók „hagyományos” részeit illetheti. Míg a kaliforniai gyártó az elektromos hajtásláncban a világ élvonalában jár, addig olyan egyszerűbb, másoknak rutin dolgokban, mint az összeszerelés minősége, a szélsőséges időjárási körülmények kezelése, vagy a javítás szervezettsége és sebessége, bizony kiütközik, hogy alig 6 év tapasztalatuk van nagyszériás autók gyártásában. Ez utóbbi területhez sorolhatjuk az autók világítását is, hiszen a Model S csak „gyenge”, a Model 3 pedig „megfelelő” minősítést kapott az IIHS első fényszóró tesztjén. Mostanáig.

Magas léc

Már a Model 3 első hivatalos töréstesztje kapcsán végigvettük, hogy melyik az a három nagy intézet a világon, amelynek adnak a szavára, ha az autók biztonságáról van szó. Az európai Euro NCAP és az amerikai NHTSA mellett az USA pár meghatározó biztosítótársasága által létrehozott IIHS még az a szervezet, amelynek véleménye és előírásai döntően befolyásolják a modern gépjárművek biztonságtechnikai fejlesztéseit.

A felső képen a Hyundai Kona LED lámpáit, alul pedig a hagyományos halogén izzós verzióját láthatjuk. A gyalogos mintegy 40, az őzek majd 70 méterre vannak az autó előtt. Forrás: iihs.org

Pár éve az IIHS a zászlajára tűzte az autók világítását, azon belül is az első fényszórók teljesítményét. Úgy érezték, a legtöbb autógyártó elhanyagolja ezt a témát és a sofőrök még mindig – szó szerint – a sötétben tapogatóznak egy kivilágítatlan országúton az éjszaka közepén. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az amerikai jogszabályok nem tartottak teljesen lépést Európával vagy Japánnal és például az adaptív távolsági fényszóró még nem használható az ottani autókon. (Fényszóró-asszisztens igen!)

Ezzel együtt is eléggé elszomorító, hogy az IIHS 4 fokú skáláján, az eddig tesztelt 165 autótípusból mindössze 32 kapta meg a legmagasabb „jó” és 58 a második legjobb „elfogadható” fokozatot.

Folyamatos fejlesztés

A Tesla számos unortodox megoldása közül az egyik az, hogy nem modellévekben gondolkodnak, hanem amint egy fejlesztés elkészült, azonnal gyártásba is megy. Így történt ez a Model 3 fényszóróival is, amik az eredeti formájukban az IIHS-nél mindössze a „megfelelő” minősítést kapták meg. A 2018 júniusától gyártott autókon azonban már továbbfejlesztett lámpák vannak és a legfrissebb tesztek eredménye szerint az autó ezzel bekerült a legjobbak közé.

Balra a Model 3 eredeti fényszóróinak eredménye, jobbra az új lámpáké. A keresztirányú kék illetve fehér csíkok jelölik az ideális távolságot, amit még be kellene az autónak világítania, a színezett sáv pedig a mérés eredménye. A kék szín a tompított, a fehér/szürke a távolsági fényszórót jelöli. Forrás: iihs.org

Az alábbi táblázatban egymás mellé tettük a Model 3 eredeti eredményeit és a legújabbakat. Bár a fenti grafika is beszédes, de a táblázat rávilágít arra is, hogy ez a feladat sem annyira triviális, mint elsőre gondolnánk. Nem elég csak egyszerűen erősebb világítást építeni az autóba, hiszen meg kell felelni például annak az elvárásnak is, hogy ne vakítsuk el a szembejövőt.

Az adatok forrása: iihs.org

Az autó eredeti lámpái például egyáltalán nem voltak túl erősek és csak átlagos eredménnyel vizsgáztak, azonban egyenes úton haladva így is mind a bal, mind a jobb tompított fényszóró 15%-kal meghaladta azt az értéket, amit az IIHS kívánatosnak tart a szembejövők elvakításának elkerülése végett. Az új lámpák  teljesítményét úgy növelték, hogy ezt a problémát közben teljesen megszüntették. Emellett azt is érdemes megfigyelni, hogy miközben az eredmények 10-30%-kal javultak, a bal tompított fényszóró 4-7%-kal gyengébb teljesítményt nyújt mint az előző verzió. A nyers erő azonban nem minden, ahogy ezt majd a versenytársakkal összehasonlítva meglátjuk.

A legjobbak között

A hírnek nagyjából itt vége is van, de úgy gondoltam érdekes lenne összevetni a Model 3 fényszóróinak teljesítményét a német versenytársak megoldásaival. Itt jegyezném meg, hogy az EU és az USA idevonatkozó előírásainak eltérései miatt, a homologizáció érintheti az autók lámpáit is, ezért egyáltalán nem biztos, hogy az európai modellekkel is pontosan ugyanezek az eredmények születnének.

Az autók típusa alatti színezés az IIHS értékelésének felel meg. A táblázatban, a könnyebb átláthatóság kedvéért kék színnel jelöltem azokat az adatokat, amelyek az itt felsorolt eredmények átlaga felett vannak. Van egy bónusz sorunk is, ami azt mutatja mennyire vakítja el  a szembejövőt az autónk lámpája – a barnával jelölt számok azt jelentik, hogy ennyi százalékkal lépi túl a fényszóró a határértéket. Az adatok forrása: iihs.org

Az első szembeötlő dolog, hogy a Teslán kívül mindenkinél van 2 vagy 3 felszereltségi szint, ami a lámpákra is kihat és döntően befolyásolhatja az eredményt. Így van ez egyébként a Lexusnál is, de itt csak a legmagasabb felszereltséget mutatom, mivel ezt a japán modellt csak a miheztartás véget tettem be, mert a gyártó tripla LED-es megoldása kapta az IIHS egyik legjobb eredményét a közepes méretű luxusszedánok között.

Az adatok forrása: iihs.org

A másik érdekesség a BMW meglehetősen gyenge szereplése. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a bajorok épp most mutatták be a vadonatúj 3-ast, így az adatok a kifutó szériáé. Ha már pedig egyes modelleket nézünk meg, az Audi A4 példája jól mutatja, hogy a nyers teljesítmény nem minden. Az autó hagyományos HID megoldású alapmodellje rendelkezik a legerősebb tompított világítással, de a fényszóró egyrészt csak egyenes szakaszokon teljesít ilyen jól, másrészt szögtől függően 25-75%-al is túllépi az elvakítási határértéket. Magyarul leolvasztja a szembejövő sofőr retináját. A többi autónak mind LED világítása van, de látszik, hogy ami az elvakítást illeti, még az amúgy erősen teljesítő Mercedes és Lexus modelleknek is van mit javítaniuk.

Az adatok forrása: iihs.org

Azt is érdekes megfigyelni, hogy a jó, vagy rossz tompított fényszórós eredmény nem jelenti automatikusan az ismétlést a távolsági fényszórós teszteken. A 3-as BMW például még a „lighting” csomaggal is bukdácsol a városi fény mérésen, de remek távolsági fényszórókkal rendelkezik.

Jelentős javulás apró árnyoldallal

Visszakanyarodva a Tesla Model 3-ra, az is látszik, hogy az autó nem hozza szinte egyik kategóriában sem a legjobb eredményt, de mindenhol konzisztensen az átlag felett és az élbolyban teljesít. A távolsági fényszórói pedig, különösen egyenes úton, kiemelkedőek. Az autó világításának gyenge pontja a bal fényszóró. Úgy néz ki, ennek a teljesítményéből az előző verzióhoz képest 4-7%-ot visszavettek, hogy megoldják az eredeti dizájn elvakítási problémáját. Így már nem lépi túl 15%-kal sem a határértéket és nem vakítja el a szembejövőt, azonban emiatt kanyarodás közben az út bal szélét csak átlagosan világítja meg. Persze ez az átlagos eredmény még mindig messze a 3-as BMW felett van és nagyjából annyit tud mint az Audi prémium megoldása. De azért itt még biztosan tudnak tovább fejleszteni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.