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
auto
2024. 04. 19. péntek

December legelején Oschersleben városában, az ecoGP versenysorozat részeként került megrendezésre a legelső 24 órás verseny, melyen kizárólag tisztán elektromos autók mérhették össze tudásukat. 495 körrel a start után egy igencsak meglepő eredmény született: egy eredeti Tesla Roadster bizonyult a legjobbnak, 9 kört ráverve a második helyezett Hyundai Konára. Gondolhatnánk, hogy a Renault, Hyundai, Kia, Smart, Nissan, Opel, BMW, és a Tesla többi résztvevő villanyautójának esélye sem volt a Lotus Elisere épülő, 2008 és 2012 között gyártott Roadster ellen, hiszen az korának egyik legjobb (elektromos) sportautójaként vált híressé, ám a 24 órás verseny jóval többről szól, mint a sebességről. A futamot sokkal inkább egy hypermiling rekordkísérletként kell elképzelni, ahol a lehető legkisebb fogyasztás elérése a cél, hogy minél kevesebbszer kelljen félreállni az időigényes töltéshez, és mindezt persze úgy, hogy közben minden más versenyzőnél több kört kell lefutni. Ezt a Hans-Friederich Wilhelm Neuss, Thomas Schmitt és Udo Weges pilótahármas fejlesztette tökélyre, akik okosan kiszámították, mennyi időt is kell pontosan a legöregebb Teslának a pályán, illetve a töltőre dugva tölteni. A boxban minden autó számára egyetlen egy 22 kW-os ipari csatlakozó volt előkészítve, amiről a töltést saját eszközön kellett megoldani. Voltak csapatok, amelyek 22 kW-os hordozható egyenáramú töltőt hoztak, hogy a kis fedélzeti töltős autójuk hátrányát kompenzálják, de a limitált energia miatt a nagy teljesítménnyel tölthető autók sem kerültek előnybe. Bár a mostani futam kapcsán nem találtunk olyan információt, ami az akkumulátoros töltésrásegítést tiltaná, de az ecoGP többi futamán az akkumulátoros energiatárolás nem megengedett. Értelemszerűen ha minden autó olyan teljesítménnyel tölthetett volna, amennyit az akkumulátora illetve a töltési rendszere megenged, az egész verseny másképp alakult volna.

Érdekes lenne látni egyébként a Porsce Taycant is egy ilyen futamban, miután a német gyártó vezérigazgatója éppen a minap beszélt arról, hogy szerinte az autók hatótávját az egy nap alatt levezethető távolságban kellene mérni, mely magába foglalja a töltés idejét is. Oliver Blume fejében azért fordulhatott meg e gondolat, mert a jövőre megjelenő tisztán villanyos Taycant akár 350 kW-on is lehet majd tölteni, azaz az újonnan felvázolt mérőszám szerint könnyedén túlszárnyalná a Teslákat. Egyenlő töltési teljesítmény mellett azonban kétséges, hogy a németek villanyautója labdába rúghatna-e Elon Musk autói mellett.

Forrás: Twitter/ecograndprix

A villanyautók 24 órás futama 2019-ben megismétlődik, de a pontos dátum egyelőre nem ismert. Addig is az ecoGP sorozat folytatódik tovább, és rövidebb futamokon, számos helyszínen, többek között a Hungaroringen is összecsapnak egymással a zéró emissziós versenyautók.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.