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
auto
2024. 04. 16. kedd

Karácsony második napján egy igazán érdekes cikk jelent meg a Wall Street Journal hasábjain, mely azt taglalja, miért nem érdemes többé belsőégésű motorral működő személyautót vásárolnunk. A szöveg írója Dan Neil Pulitzer-díjas újságíró, akinek gondolatai rendszeresen olvashatók a világhírű amerikai hírportál autós rovatában, s bár az elektromos járművekről szóló legújabb munkájában saját egyéni véleményét ismerhetjük meg a közlekedés jövőjéről, és arról, hogy milyen autót fog legközelebb vásárolni, a benne megfogalmazott érvek mindenki számára tanulságosak lehetnek, akik éppen hezitálnak, hogy milyen meghajtást válasszanak. Bizonyára sokan vannak azok, akik már rég elektromosra váltottak volna, ám egyelőre várnak az olcsóbb, nagyobb hatótávú, gyorsabban tölthető, szebb, vagy bármilyen szempontból számukra inkább megfelelő modellre. Dan Neil is ezt a tábort erősíti, aki szerint a következő 18-36 hónapban már olyan tisztán villanyos és hibrid autók kerülnek a piacra, melyek örökre visszaszorítják a hagyományos meghajtású kocsikat.

Az újságíró elárulta, hogy ugyan a Tesla Model 3-at őrülten jó autónak tartja, elsősorban a Rivian villanyos pickupjára fáj a foga, feltéve, hogy a start-up lesz az első, amely valóban gyártásba küld egy ilyen járművet. Akárhogy is, a következő autója mindenképpen tisztán elektromos lesz. De miért is? Bármennyire is gyakran hangoztatott kifogás, hogy az elektromos autók túl drágák, Neil éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy inkább a benzines járművek költségeit kellene alaposan összeszámolni. Ő úgy számol, hogy a teljes tulajdonlási költség a kocsi legalább 10 éves használati ideje alatt a jelenlegi üzemanyag- és villamos energia árak mellett, hozzácsapva a javításokkal és a karbantartással járó kiadásokat is, jelentősen alacsonyabb lenne elektromos autó esetén, így valójában egy benzines kocsi lenne túl drága mulatság.

Neil másik nagy aggodalma az értékcsökkenés:

„Ha nem követted volna nyomon a párizsi klímavédelmi tárgyalásokról szóló híreket, a világ legtöbb országa gyakorlatilag halálos ítéletet mondott a belsőégésű motoros járművek felett. Párizs után a Nemzetközi Energia Ügynökség is 125 és 220 millió közé becsülte az utakon lévő villanyautók számát 2030-ra. Jelenleg az elektromos autók terjedésének S-görbéjében élünk. A világ útjain furikázó e-autók száma 2018-ban meghaladta a 3 milliót, 50 %-os növekedéssel 2016-hoz képest az IEA szerint. Novemberben a Tesla Model 3 volt a legkelendőbb kicsi/közepes méretű luxusszedán az Egyesült Államokban, és a goodcarbadcar.net adatai szerint a Model S-ből is több fogyott, mint a Mercedes-Benz S-osztályból, a BMW 6- és 7-es szériából, és az Audi A8-asból együttvéve.”

Mindez alapján Neil úgy véli, bármilyen hagyományos meghajtású autót is venne most, mire úgy dönt, hogy megszabadult tőle nagyjából 10 év elteltével, már senkinek sem fog kelleni a füstös tragacs. A belsőégésű motorral hajtott járművek kereslete pont ugyanúgy fog nullára csökkenni, mint ahogyan az az összecsukható mobiltelefonokkal is történt, és nem csupán arról van szó, hogy senki nem akarja majd őket, de a kocsik javítására sem lesz lehetőség többé. Aki pedig továbbra is abban reménykedik, hogy a benzin-, és dízelmotorok fejlesztése megoldja a légszennyezés és a klímaváltozás problémáját, annak minél hamarabb ki kell lépnie Tündérországból, ugyanis már az autógyártók is érzik a múlt századi technológia végének közeledtét. Az első számú autóipari beszállítóként ismert Continental pénzügyi igazgatója például sokakat elbizonytalanított a jövőt illetően 2017 augusztusában, mikor arról nyilatkozott, hogy a német gyártók 2023 környékén leállíthatják új motorjaik fejlesztését, hogy az elektromobilitásra koncentráljanak. Egyetérteni senkinek sem kötelező vele, de a cikk írója figyelmeztet mindenkit, hogy aki nem veszi észre a változás egyértelmű jeleit, és ragaszkodik egy hagyományos autó megvásárlásához, annak a pénztárcája fogja bánni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.