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
auto
2024. 04. 20. szombat

Így készül a Tesla a téli körülményekre

elektromos autó
2019. 01. 05 - Antalóczy Tibor - 0

Az egyik legnagyobb kritika a villanyautókkal szemben, hogy télen jelentősen lecsökken a hatótávjuk. Ezt alapvetően két dolog okozza:

  1. A lítium-ion akkumulátorok kevesebb energiát képesek leadni, ha le vannak hűlve.
  2. A hagyományos autókkal ellentétben a villanyautó motorja nem pazarolja az energiát a környezete melegítésére, így a motor hulladékhőjét nem lehet a kabin fűtésére felhasználni. Nincs mese, az akkuból kell ezt az energiát is elvenni.

Ezért is, illetve az autó többi részegysége miatt is nagyon fontos, hogy a gyártók az autókat igazán hideg körülmények között is komolyan teszteljék. A tradicionális autógyártóknak megvannak a jól bevált tesztpályái szerte a világon, de a most felzárkózó Tesla is rendelkezik legalább egy ilyennel Alaszkában. Az évek óta használt, szigorúan titkos terület a semmi közepén Fairbankstől ~177 km-re található, ahova egészen ideáig nem engedtek újságírókat. Most azonban meghívták Tim Stevenst, a Cnet Roadshow autós rovatának a tesztelőjét, hogy kipróbálja a gyártó három típusát téli körülmények között is.

Fairbanksből egy teletöltött Model S P100D-vel indult, és el is használta az akku kapacitásának felét a -12 °C-os hidegben. Ez az 505 km-es EPA hatótávhoz képest ugyan 30%-os csökkenést jelent, de a fogyasztást a téli gumi és a nedves, havas út is jelentősen növelte. Ezek a körülmények a hagyományos autókra is negatív hatással vannak, azok egységnyi üzemanyagra vetített  hatótávja az EPA szerint ilyenkor 12%-ot csökken.

A tesztpályán elsősorban az autó menetstabilizációs rendszereit demonstrálták, így a videó tele van 30%-os jeges emelkedőkkel, vezetői asszisztens nélküli pörgésekkel és látványos driftelésekkel. A videó után érdemes az élményekért a cikkbe is beleolvasni.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.