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
auto
2024. 03. 29. péntek

Új információk a Tesla Model Y-ról

Nem szoktunk minden Teslás pletykát lehozni, mert sokszor már első olvasatra egyértelmű, hogy unatkozó rajongók, vagy önmaguk fontosságában tetszelegő alacsonyabb beosztású Tesla alkalmazottak agyszüleménye. Most viszont eléggé hihető információk kerültek napvilágra a Model Y kapcsán.

Így lesz S3XY

A Model Y, már, ha ez lesz az autó neve, a Tesla Model 3 SUV formájú testvére lesz és a gyár tervei szerint 2020-ban kerül gyártásba. A névválasztás eredetileg félig viccnek volt szánva, hiszen így, az akkor már 4 tagú Tesla család autóinak típusmegjelölése a „sexy” szót adja ki. De mivel legtöbbször, Elon Musk viccei valósággá válnak, jó eséllyel marad ez a név is.

Egy nem hivatalos Model Y látványterv a sok közül, Forrás: Motor1

Az autóról hivatalosan elég kevés információnk van, de amit tudunk az arrafelé mutat, hogy talán sem a Model X, sem a Model 3 gyártása körüli problémákat nem ismétli meg a cég.

A Model X eredetileg a Model S SUV ruhába bújtatott testvére lett volna, de, mint Musk később elismerte, túlzottan elszállt vele a ló és annyi újdonságot pakoltak bele, hogy végül szinte alig akadt közös alkatrész a szedánnal. Így nem is csoda, hogy vagy háromnegyed évbe telt, mire felfuttatták a gyártást, hiszen előbb a  speciális ajtók, aztán a különleges ülésrögzítés, végül a hatalmas és nehezen gyártható első szélvédő okozott problémákat. A két típus egyébként a mai napig közös gyártósoron készül, melynek éves gyártókapacitása 100 ezer darabra van méretezve és ma már ezen fele fele arányban osztozik a két modell. Model X-ből évi 50 ezer fogy.

A Model 3 pedig egy teljesen új platformra készült, gyakorlatilag egy közös csavarja sincs a másik két modellel. Vadonatúj aksi cellák, aksipakk kialakítás és akkumulátorgyár mellé új padlólemez, új villanymotorok, kaszni, számítástechnikai és hűtési/fűtési rendszer, műszerfal kialakítás, képernyő és kezelői felület, valamint új összeszerelő/gyártósor is dukált. Ennek vérverejtékes sztoriját mindannyian ismerjük.

Így aztán nem meglepő, hogy a Tesla vezetése fogatozik: a Model Y alkatrészeinek többsége közös lesz a Model 3-mal. Valószínűleg nem lesznek sólyomszárny-ajtók és sem az akkumulátor technika sem a meghajtás nem fog nagyban különbözni a testvérétől. Ami viszont valószínűleg más lesz mint a Model 3-ban, az a kábelezés, hiszen 3-asban használt 1,5 kilométernyi vezetéket alig 100 méternyivel váltják ki. Az még kérdéses, megmarad-e az a korábbi ígéret, hogy végre megszűnik a 12 voltos alrendszer és az ezt kiszolgáló ólomsavas akkumulátor, amely a villanyautók gyakori hibaforrása és helyette egy 48 voltos rendszert kapunk. Amennyiben igen, akkor ez utóbbi két újítást minden bizonnyal megkapja a 3-as is.

Jelenleg ennyi biztos a Model Y-ból. Forrás: Tesla

Végül, ami a biztos információkat illeti, Elon Musk a cég legutóbbi negyedéves konferenciahívásán, tavaly október 25-én elárulta, hogy nemrég hagyta jóvá az autó végső prototípusát. A jelenlegi tervek szerint akár már idén március 15-én bemutathatják az autót, de a dátum még változhat. A gyártás várható helyszínei a nevadai Gigafactory 1 és a kínai Gigafactory 3 – utóbbi konkrétan meg volt említve a sanghaji gyár bejelentésekor.

Hihető pletykák

Most a The Tesla Show című podcast Twitter csatornája egészítette ki a fenti információkat – állítólag – a Tesla belső köreiből származó információkkal. Nézzük mit tudtak meg és mennyi lehet az adatok valóságtartalma.

Az első hír, hogy az autó csak összkerékmeghajtással lesz rendelhető. Mivel SUV-ról van szó és a Tesla nagyobbik autói már eleve csak így rendelhetőek, így az információ hihetőnek tűnik.

A második morzsa az autó nettó amerikai áráról szól, amelyet 35-40 ezer dollár közé tesznek. Ez önmagában még szintén rendben van, hiszen a Model 3 hamarosan gyártásba kerülő alapverziója is 35 ezerről indul majd és a nagyobbik S és X modellek között is 6 ezer dollár különbség van. Elgondolkodtató azonban, hogy az összkerékhajtás általában 4-5 ezer dollár felár a Teslánál, tehát ha a kis SUV eleve csak így készül, akkor a Model 3-mal megegyező összeget kérnének érte, hiszen a legkisebb aksival és 2 motorral az is belekerülne 39 ezerbe.

Az informátorok szerint az autó alap modellje 250+ mérföld, azaz az amerikai EPA normával számolva 400 kilométer feletti hatótávval rendelkezik majd. Itt már azért rezeg a léc. A Model 3 alapmodellje – a tervek szerint – 220 mérföld, azaz 350 kilométer felett teljesít majd. Normál esetben a valamivel nagyobb testű és nehezebb SUV ugyanakkora aksival rosszabbul teljesítene – az S és az X esetében a különbség 9% a szedán javára. Tehát ahhoz, hogy a 35 ezer dolláros Model 3 szintjét hozza, már eleve nagyobb aksival kellene, hogy készüljön az Y. Ha viszont még rá is pakol 50 kilométert a 3-asra az SUV, akkor már gyakorlatilag ott tartunk, hogy a jelenleg csak az USA-ban kapható Mid Range, 264 mérföld / 422 kilométer hatótávú szedán aksiját kapná meg az Y, ami most egy 4 ezer dolláros felár. Hogy 2020-ra tud-e még annyit spórolni a Tesla az akkumulátor gyártási költségein, hogy mindez beleférjen az alapcsomagba, az kérdéses.

Forrás: Tesla

Végül két abszolút hihető adatot kapunk, amelyek ha igazak, akkor egyben a legérdekesebb újdonságot is rejtik. A hír szerint ugyanis a Model Y az Autopilot rendszer 3,5-ös hardververziójára épül majd. A Tesla Autopliot első verzióját 2014-ben mutatták be és a rendszer eddigi legnagyobb frissítése 2016 októberében történt, amikor is a cég megszakította  a kapcsolatot az izraeli MobilEye-jal és saját, NVIDIA alapú, 8 kamerás, radaros rendszerére váltott. A mostani autókban a 2,5-ös verzió van beépítve, amely a Model 3 számítógépével mutatkozott be és a következő nagy dobás a pár hónapon belül várható 3-as verzió lesz. Itt mutatkozik be a Tesla saját fejlesztésű mesterséges intelligencia processzora, amit az AMD-nél és az Applenél is megfordult nagyágyú Jim Keller tervezett.

Az új processzor teljesítménye állítólag sokszorosa a jelenlegi NVIDIA chipnek és, amint a szoftver is felnő a feladathoz, lehetővé fogja tenni a teljes önvezetést. Ehhez képest a Model Y már ennél is fejlettebb, 3,5-ös hardverrel kerül gyártásba és azonnal képes is lesz a Level 4 önvezetésre.

Hogy miben lesz fejlettebb az új hardver, az még kérdéses, de állítólag több kamera lesz benne és a Tesla a Boschtól vásárolt radarokat saját fejlesztésűre cseréli – ezek mind az idővonalat, mind a fejlesztési irányt tekintve hihető információk. Akárcsak az, hogy a cég továbbra sem hisz a LIDAR, azaz a lézerfényt használó optikai detektor szükségességében.

Ami pedig a Level 4, azaz négyes szintű önvezetést illeti, nos ez nagyjából azt jelenti, hogy az autó a normál városi és országúti, aszfaltutas körülmények között emberi beavatkozás nélkül háztól házig vezet. A legmagasabb 5-ös szint ezt azzal egészítené ki, hogy ugyanez elérhető a világ minden földútján és erdei ösvényén is, amire még biztosan sokat kell várnunk. A Tesla ma valahol a 2-es és a 3-as szint között van, ami azt jelenti, hogy a rendszer már több mint egy egyszerű sebesség és sávtartó automatika és bizonyos körülmények között – felfestett autópályák – teljesen önálló, de még időnként visszaadja az irányítást az embernek és a nehéz időjárási körülmények, vagy az ismeretlen tereptárgyak megviccelhetik.

Tekintve a cég korábbi bejelentéseit és fejlesztési ütemtervét, bármennyire is meglepő ez a hírmorzsa egészen hihetőnek tűnik 2020 második felére jósolva.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.