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
auto
2024. 04. 19. péntek

Atlis XT – egy újabb elektromos pick-up Amerikából

elektromos autó

Még meg sem kezdték a gyártását, máris kihívót kapott a Rivian pick-upja. Pontosabban, az Atlis szerint az új XT igazából sem a Riviannal, sem a Teslával nem versenyzik, hiszen más szegmenst céloz meg, ők nem egy luxus platóst, hanem egy igazi belevaló full size igáslovat építenek. Hihetetlen világverő specifikációkból itt sincs hiány.

Atlis XT

Az alig 2,5 éves amerikai vállalat első autója az XT típusjelű pick-up lesz, amely a Ford F-150-es kategóriájában versenyzik majd. A gyártást 2020-ra tervezik, a specifikációk pedig abszolút az élvonalba repítik az XT-t.

  • (nettó) 45 ezer dolláros induló ár
  • 4 motor a 4 keréknél
  • 480, 640 és 800 kilométeres hatótáv, akkumulátor mérettől függően
  • 15 perces töltési idő ami 2025-re 5 percre rövidül
  • Visszapillantó-kamerák
  • Akár 16 tonna vontatása 6%-os emelkedőn 100 km/h sebességgel
  • 5 másodperces gyorsulás (terheletlenül) 100-ra / 18 másodperc teljes terheléssel
  • 190 km/h végsebesség
  • Akár 2200 kg hasznos teher
  • Orr-plató
  • 200 vagy 240 centis hátsó plató
  • 4-6 személyes utastér
  • Légrugózás 30-38 centi közötti hasmagassággal
  • Opcionális kompresszor sűrített levegőhöz
  • Opcionális 120 V / 20A vagy 240 V / 40 A csatlakozó a raktérben
  • A jövőben 5-ös szintű teljes önvezetés

Minden mi szem-szájnak ingere

Ha a fenti listával kapcsolatban lehet kritikával élni, akkor az talán az, hogy ez mind egy picit túl jó ahhoz, hogy igaz legyen.

Kezdve a villanyautó-ígéretek sarkalatos pontjánál, ahhoz, hogy egy ekkora szörnyeteget 500 kilométerre vigyen az autó, valószínűleg 100 kWh-nál is nagyobb akkumulátor kell. Márpedig ezt 45 ezer dollárért kínálni elég bátor terv. Csak a miheztartás végett, jelenleg a Teslának van a legkisebb, becslések szerint 116 dollár / kWh körüli cellaköltsége, ami 30 dollárral alacsonyabb mint az iparági átlag. És persze ehhez a nevadai gigagyár évi 20 GWh kapacitással ontja a Panasonic évtizedes tapasztalatával gyártott cellákat a Tesla legújabb, a drága kobaltot szinte teljesen kihagyó receptjével. A 100-as Model X így 97 ezer dollár. Hogy ezt hogy tudja majd a feléből kihozni egy kis gyártó 1 év múlva az igen nagy kérdés.

A másik ambiciózus ígéret a 15 perces töltési idő. Mondjuk azt nem tudjuk, hogy ez a teljes, vagy a 80%-os töltési idő, de akárhogy is, ismét csak egy olyan specifikációt kaptunk, ami minimum a legnagyobb gyártók közé, vagy azok elé röppentené az Atlist. Állításuk szerint a laborban egy 3 kWh-ás aksit már fel tudtak tölteni 13 perc alatt – ebből vezették le az ígért paramétereket. A töltéshez egyébként úgy néz ki, hogy saját töltőhálózatot is terveznek.

Az XT az Atlis saját szupertöltőjén.

A villanymotoroknak köszönhetően a lenyűgöző vontatási és teherszállítási adatok nem meglepőek, de míg a Riviannak legalább már van egy (üres) gyára, az Atlis esetében nem tudni, hogy és miként képzelik el a tömegtermelést és nem úgy tűnik a cég vezetői közül bárki is ért az autógyártáshoz. Félreértés ne essék, pl. a Tesla is hasonlóan kezdte – bár nekik volt pár ex-Toyotás és Daimleres gyártási szakemberük a vezetőségben –  de a kaliforniai gyártónak is beletelt 10 évébe mire képes lett a mai szinten autót gyártani. Az Atlis a következő 1 évben szeretne eljutni ide.

Ami az önvezetést illeti, alapból csak tempomatot kínálnak, pluszpénzért pedig parkolási asszisztens és sávtartó is rendelhető, de a weboldal szerint 5-ös szintig fogják fejleszteni a rendszert és folyamatosan frissítik majd – hogy önerőből, vagy valamelyik nagyobb cég megoldását megvásárolva, azt nem tudni.

Okos ötletek

Ettől függetlenül az autóban van jó pár okos ötlet amit jó lenne látni a valóságban. Mivel ők is a „gördeszka” platform hívei, így gyakorlatilag az akkumulátorok és a motorok felett van egy nagy egybefüggő sík tér. Ennek egyik legkreatívabb kihasználása, hogy az autónak nem egyszerűen első csomagtere van, hanem az orrában is van egy lehajtható ajtó, ami által elöl is kapunk egy platót. 2 platós pick-up még biztosan nem volt, de ez elsőre rendkívül ötletes. Ráadásul az XT, a légrugóknak köszönhetően, kirakodásnál lejjebb is ereszkedik, valahogy úgy, ahogy egyes modern(ebb) buszok dőlnek meg a megálló felé amikor kinyílnak az ajtók, hogy ne kelljen akkorát lépni.

Az Atlis XT elülső platója felülnézetből.

Ígérnek számtalan kamerát is az autóhoz, többek között ők is a már az eredeti Model X prototípuson is látott, majd most az Audi e-Tronnal gyártásba kerülő kamerás-visszapillantót alkalmazzák hagyományos tükrök helyett. Mégis, a legpraktikusabb talán az a hátsó kamera lesz amit kifejezetten úgy helyeznek el, hogy a vontatmány csatlakozását mutassa, az összekapcsolást megkönnyítendő.

Az Atlis XP Platform

A cég finanszírozása szempontjából viszont talán a legkreatívabb ötlet, hogy magát az elektromos hajtásláncot és akkumulátort tartalmazó „gördeszka” padlólemezt is árulják XP Platform néven. Konkrétan azokat a kisebb vállalatok célozzák meg, amelyek lakókocsikat, kis furgonokat, dobozos teherautókat, vagy hobbiautókat építenek. Nekik az XT alapja egy remek kiindulási pont, amire tetszőleges felépítményt álmodhatnak.

Van azonban még egy érdekes opció a cég palettáján. Ha valaki megvásárolja az autót akkor 10 év korlátozások nélküli garanciát kap. OK, nagyvonalú de azért nem radikálisan új dolog. Viszont kínálnak egy előfizetéses opciót is (Atlis Subscriber Club), amelynek keretében nem csak a karbantartás, a biztosítás és a korlátlan töltés van benne a csomagban, de 3, 5 vagy 7 évente vadonatúj autót is kap a vásárló. Mindez, az ígéret szerint, havi nettó 700 dollártól, tehát nagyjából 200 ezer forinttól indul.

Ha mindez megvalósul, a pick-up először akkor is csak Észak-Amerikában lesz elérhető, a nemzetközi forgalmazásról később döntenek majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.