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
auto
2024. 04. 24. szerda

Két népszerű amerikai rendezvényt is sikerült meghódítania a Nissannak alig hat napon belül: a január 8-án kezdődött Las Vegas-i CES elektronikai szakkiállítás legfontosabb sztárvendége a sokak által várt 62 kWh-s LEAF volt, amely mellett a 2017-ben bemutatott elektromos IMx koncepció és a második generációs LEAF-ből kifaragott versenyautó, a Nismo RC is a közönség elé állt. A japánok azonban tegnap már Detroitban csinálták a műsort, ahol egy teljesen új tisztán villanyos tanulmányról rántották le a leplet a NAIAS autószalon színpadán. Az IMs névre keresztelt gépezethez hasonló korábban még soha nem született a Nissan szerint, egyediségét pedig a formatervezésben és a kabin fekvésének magasságában kell keresni. A vállalat megemelt sportszedánként definiálja a járművet, ami egy a szedán szegmensbe tartozó luxusautóhoz áll legközelebb, ám az utastér alatt elhelyezett akkupakk és a 22 colos kerekek által megnövelt hasmagasság egy crossover benyomását adják.

A külső dizájn szemmel láthatóan az IMx stílusát követi, annál azonban egy jóval egyszerűbb, letisztultabb és dinamikusabb vonalvezetésnek lehetünk szemtanúi. Az utastérbe pillantva sem egy hétköznapi látvány tárulhat elénk, de akik már tucatnyi koncepciót láttak, melyek a teljes önvezetés korszakára készültek, azok meglepődni sem igazán fognak. A beltér kialakításánál fontos szempont volt, hogy az ülések elrendezése igazodjon a vezetési módhoz, így például az önvezetés bekapcsolása után a kormány eltűnik, a sofőr pedig kényelmesen a többi utas felé fordulhat. Az utastér legkomfortosabb része a Premier Seat, ami gyakorlatilag a hátsó üléssor középső túlméretezett tagja, mely egyfajta trónként ékeskedik középen, ha a szélső ülések le vannak hajtva (2+1+2 üléselrendezés).

A fentiekből már kiderült, hogy a Nissannak is megvan a maga elképzelése az önvezető autókkal teli jövőről, és ezt nem próbálja eltitkolni az elektromos koncepcióautóiban sem, természetes számtalan más okos funkcióval és high-tech berendezéssel fűszerezve. A sportos luxusautó meghajtását két villanymotor végzi együttesen 360 kW (483 lóerő) teljesítménnyel és 800 Nm nyomatékkal, az elektromos energiát pedig egy 115 kWh-s aksi biztosítja, mely a japánok elmondása szerint 600 kilométernyi távolságra is elég lehet két töltés között.

Hivatalos információ egyelőre nincs arról, hogy valaha is gyártásba kerülne a jármű, ám az Electrek újságírója arra a következtetésre jutott a Nissan igazgatóival folytatott beszélgetése után, hogy az IMs megvalósulhat azzal a feltétellel, hogy a dizájn alapos változáson megy keresztül előtte. Ám ha nem is ezen a néven, de az autó formaterveit valószínűleg fogjuk látni a kereskedésekben, hiszen míg az IMx is egy megvásárolható elektromos crossover alapjait hivatott szolgálni, addig az IMs is egy későbbi modell érkezését vetítheti előre.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.