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
auto
2024. 04. 20. szombat

Árat emelt a Tesla, drágább lett a Supercharger

elektromos autó

A Tesla villanyautóinak a Model S megjelenése óta az egyik legnagyobb piaci előnye a saját villámtöltő, azaz Supercharger hálózat. Most a cég jelentősen megemelte a használat díját, aminek több oka és következménye is lehet.

A tyúk és a tojás

2012-ben, a Model S megjelenésekor nem kellett különösebb géniusznak lenni ahhoz, hogy felismerjük mi is a villanyautózás legnagyobb hátráltatója. A kis hatótáv és a relatív drága autók mellett a töltőhálózat hiánya és a lassú töltés voltak a legnagyobb kihívások, és bizonyos szempontból ez máig megmaradt, még ha a helyzet sokat javult is.

Győr Tesla Supercharger

Az első két problémára a Tesla válasza anno az addig hallatlan, 85 kWh-ás aksi és a Model S saját kategóriáján belül versenyképes ára lett. A töltés problematikája viszont egy olyan tyúk-tojás kérdés volt, ahol valakinek lépnie kellett, még ha ez kezdetben nagyon soká megtérülő befektetést jelentett is. Mivel Elon Musk nem az a fajta ember, aki mások lépéseitől teszi függővé a saját maga sikerét, így a cég vezetésével úgy döntöttek, ha sem az állami, sem a kereskedelmi szereplők nem hajlandóak tisztességes villámtöltő hálózatot kiépíteni, akkor majd ő maguk teszik ezt meg.

2012 novemberében nyílt meg az első Supercharger, ma pedig már globálisan több mint 1400 helyszínen elméletileg közel 12 ezer Tesla tud egy időben tölteni. Mint ismeretes, immár több mint egy éve hazánkban is van 2 Tesla villámtöltő – egy Győr, egy pedig a Nagykanizsa melletti Sormás közelében.

A Tesla saját hálózata azzal is letette a névjegyét, hogy az akkor még maximálisan 50 kW-os nyilvános töltőkhöz képest akár 120 kW-ot is képes az autók rendelkezésére bocsátani. Több mint 6 évet kellett várni, hogy mind a töltők teljesítménye, mind az autók töltési sebessége oldalán utolérjék a kaliforniai gyártót – de ha őszinték akarunk lenni, 100 kW feletti töltési teljesítménnyel a Teslán kívül még ma is csak homeopátiás mennyiségben találkozunk.

Ingyen ebéd

Ahogy a benzines és dízel autók tankolása, úgy a villanyautók töltése is pénzbe kerül és ez még akkor is igaz, ha saját házunk napelemeit használjuk, hiszen a napelemes rendszert is meg kellett venni. Bár állami szereplők a világ számos helyén biztosítanak ingyenes töltési lehetőséget, hogy ezzel is elősegítsék a villanyautózás terjedését, de a kereskedelmi szereplőktől ez nem elvárható.

Tesla Supercharger Kettleman City, California

A Supercharger használat a Teslánál sem volt soha ingyenes – csak eleinte az autók árába építették be ezt a szolgáltatást. Később, ahogy nőtt a flotta, már külön megvethető extra lett, pontosan két évvel ezelőtt 2017 januárjában pedig bevezetésre került a mai rendszer, miszerint minden új Model S és Model X évi 400 kWh ingyenes kreditet kap, afelett pedig fizetni kell a használatért. Ugyanekkor találták ki a percenkénti 40 dollár-centes várakozási díjat, és a 60 kWh feletti töltés magasabb díjszabását – mindkét lépés a hálózat elérhetőségét és a felesleges töltés/parkolás megelőzését hivatott szolgálni. Tavaly novemberben aztán ismét módosult a program, innentől kezdve – az ajánlási program kivételével – nincsen semmi ingyenes töltés, minden új Tesla tulajdonosnak fizetnie kell a használatért. Hogy percdíjat számítanak fel, vagy kilowattóránként kell fizetni, az a helyi jogszabályoktól függ – van ahol csak elektromos szolgáltató/közmű számlázhat mennyiség alapján, még ha nyilatkozataik szerint ez is lenne a Tesla preferált díjszabásának alapja.

Kemény áremelés

Eredetileg országonként, illetve Amerikában államonként volt megszabva a tarifa, de most a Tesla átállt egy új rendszerre, amely töltőnként más és más díjat tesz lehetővé. A kiszemelt töltő aktuális díjszabásáról az autók saját navigációs rendszerében tájékozódhatunk.

Azonban a változás egyúttal jelentős áremeléssel is járt. Az Electrek írása szerint például egyes New York belvárosában található töltők az eddigi $0,24 / kWh helyett $0,32 / kWh-ra emelték az árat ami nagyjából nettó 68 forintról nettól 91 forintnak megfelelő változást jelent. A kanadai villanyautós oldal kutatása szerint a világon mindenhol nagyjából 33%-kal mentek fel a díjak. A Tesla hivatalos honlapja szerint hazánkban jelenleg  81,38 Ft/kWh a töltés tarifája, ami nagyjából duplája az otthoninak, de, egy 30 perces 20%-ról 80%-ra történő rátöltést feltételezve,  még mindig versenyképes a Mol, vagy Lukoil kutak díjszabásával – főleg az idő/sebesség figyelembevételével.

Nonprofit

Ha hinni lehet a Tesla mantrájának, akkor a Supercharger hálózat üzemeltetése nem profitorientált tevékenység náluk. A cél a fenntartás és a fejlesztések költségeinek fedezése a bevételekből. A hálózat már így is elég jó lefedettséggel bír Amerikában, Nyugat Európában és Kína fejlettebb területein, de a Model 3-ak rohamos terjedésével a cég további fejlesztéseket, bővítéseket hajt végre. Többek között CCS csatlakozók kerülnek az európai töltőkre és hamarosan várható a Supercharger V3 megjelenése, ami megduplázhatja a jelenlegi töltési teljesítményt.

Az egyik első CCS töltővel is felszerelt Supercharger. Forrás: Facebook/Tesla Worldwide Owners

Az áremelés okai között nem csak a további fejlesztések finanszírozása szerepelhet, de valószínű, hogy ez arra is sarkallja majd az autósokat, hogy csak a szükséges mennyiségben és ideig töltsenek. Így, ha rövidebb ideig foglalják a töltőket, sokkal több Teslást tud a hálózat kiszolgálni. De természetesen az is igaz, hogy a kaliforniai gyártó manapság minden centet megfog, ha kell embereket bocsát el és költséges marketing programokat szüntet meg, hogy folyamatosan nyereséges tudjon maradni. Így a Superchargereknek is el kell tartaniuk önmagukat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.