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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Porsche meg akarja duplázni a Taycan gyártását?

elektromos autó

Még el sem kezdődött a Porsche első tisztán elektromos hajtású autójának gyártása, a német cég máris az évi 20 ezer darabos tervszámok megduplázásáról beszél. Vajon komolyan gondolják?

Nagyobb siker mint a Panamera?

Az eredetileg Mission-E névre keresztelt koncepció autót 2015-ben mutatták be és a tervek szerint valamikor 1 év múlva, 2019 végén, 2020 elején kerülhet a vásárlók kezébe, immár Taycan néven.

A majd 5 méter hosszú villany-Porsche hamar nagy sikert aratott vonzó dizájnjával és (tervezett) műszaki paramétereivel. Az autó legnagyobb újítása nem a 90 kWh-ra tippelt akkumulátor, vagy a régi NEDC szabvány szerinti 500 kilométeres hatótáv (ami az amerikai EPA szabvány szerint inkább 350 kilométer körül lehet). Az autó 800 voltos akkumulátor rendszere mozgatta meg igazán a villanyautósok fantáziáját, amely akár 350 kw-os teljesítménnyel is tölthető lesz – állítólag.

Az sem utolsó szempont, hogy német sportautóhoz híven, a Taycant arra tervezik, hogy tartósan lehessen vele 200 km/h sebesség körül haladni, anélkül, hogy a motor, az aksi, vagy az inverter túlmelegedne.

Így aztán nem meglepő az előzetesen kalkulált siker, mégis, ha a Porsche tényleg 20 ezer helyett immár évi 40 ezer Taycan gyártására készül fel, az azt jelenti, hogy úgy számolják több fog fogyni belőle mint a Panamerából.

Verseny – de kivel?

A 80-90 ezer (nettó) amerikai dollár körüli kezdő ár és a sportos teljesítmény miatt, az egyik leginkább emlegetett ellenfél a Tesla Model S. A kaliforniai gyártó szedánjából évi 50 ezer darab fogy és eddig több mint 260 ezret adtak el belőle. A tervezett 40 ezres darabszámmal elég szorosan felzárkózna a Porsche, de kérdés, hogy kinek a kárára?

A Model S egy 5+2 személyes, nagy sportos, de mégis inkább családi autó ami talán 5-10%-kal magasabb árért az NEDC szerit 130 kilométerrel távolabb jut egy feltöltéssel. A Taycan 2+2 üléssel készül és várhatóan jóval hosszabb távon tud majd nagy sebességgel száguldani a német autópályán. Ráadásul, bár hatótávja jóval kisebb, ha addig a Tesla nem villant valami nagyot a villámtöltés terén, akár 2-3× gyorsabban is újra lehet majd tölteni az Ionity hálózatán.

Más közvetlen vetélytársról egyelőre nem tudunk, talán az azonos alapokra épülő Audi GT lesz majd veszélyes, de hát az, ugye, családon belül marad. Sokkal valószínűbb azonban, hogy a Taycan a Porsche saját hívei közül szerzi majd a legtöbb vásárlót (az előrendelések majd fele innen jött) és így akár a Panamera kárára is hódíthat. De nincsenek biztonságban a Merci vagy a BMW nagy teljesítményű benzines és hibrid kupéi sem.

2020 végére okosabbak leszünk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.