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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Megkezdte a zuffenhauseni létesítmény átalakítását és kibővítését a Porsche, ahol a gyártó legelső tisztán elektromos autója fog készülni 2019 végétől. A CO2-semleges Zero Impact Factory fenntartható működését különböző módszerekkel segíti elő a Porsche: decemberben például egy elektromos MAN teherautóról számoltak be az illetékesek, ami a zuffenhauseni gyár, és a tőle 19 kilométerre fekvő, az LGI logisztikai partner által üzemeltetett Freiberg am Neckar melletti létesítmény között fogja szállítani az alkatrészeket a Taycanhoz, most pedig maga a gyárépület került reflektorfénybe, melynek homlokzata egy speciális bevonattal járul hozzá a tisztább levegőhöz. A titán-dioxiddal borított alumínium felület fotokatalitikus reakció révén alacsony páratartalom mellett napfény hatására vízzé és nitráttá bontja a levegőből felszívott nitrogén-oxidokat, azaz a járművek kipufogójából származó, a szmog kialakulásában közrejátszó legkárosabb vegyületeket. Ebből az anyagból első körben 126 négyzetméternyi kerül a Porsche épületére, és ez a mindössze tíz parkolóhelynyi terület állítólag tíz fa légtisztító munkáját képes elvégezni. A pilot projekt keretében aztán a szakértők megvizsgálják, hogy valóban az elvárásoknak megfelelően teljesít-e a csodaszer, és ha igen, úgy semmi akadálya nem lesz, hogy további épületek és felületek kerüljenek bevonásra – írja a Porsche.

A titán-dioxid egyébként széleskörűen használt anyag a kozmetikai szerektől kezdve az élelmiszeriparig, de károsanyag-csökkentő hatásával csupán az elmúlt években kezdtek aktívan foglalkozni a kutatók. 2014-ben például olyan tetőcserepet dolgoztak ki amerikai egyetemisták, mely egy zárt tér levegőjében található nitrogén-oxidok 88-97%-át ártalmatlanítani tudja. Szerintük egymillió átlagos méretű családi ház tetejének bevonásával naponta 21 tonna NOx válna kiszűrhetővé a légkörből, és ennek költsége mindössze 5 dollár lenne házanként. Más kutatók ellenben arra hívják fel a figyelmet, hogy életciklusuk során a titán-dioxid felületek több mérgező anyagot (illékony szerves vegyületeket, például formaldehidet) bocsátanak ki, mint amennyit kivonnak a levegőből, így e megoldás tényleges hatása még nem teljesen tisztázott.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.