Nemrég mutattam statisztikát arról, hogyan alakultak a villanyautó eladások az Egyesült Államokban, Tibor pedig pár hete írta meg a hazai számokat. Most azt nézzük meg, hogyan alakultak az eladások Európában.
Az Óperencián innen
Mielőtt megmutatom az európai statisztikát, emlékeztetőül nézzük meg még egyszer, hogyan növekedtek a villanyautó eladások a világban az elmúlt pár évben.
A tendencia egyértelmű és a növekedés üteme is lenyűgöző – és a horizonton lévő egyre több és jobb ár/érték arányú villanyossal, 2020-tól valószínűleg jelentősen gyorsulhat is a tempó.
Összehasonlításképpen az európai adatok mellé raktuk az amerikai számokat is. Összességében szépen növekszenek a villanyautó eladások az Óperencián innen is, és az is dicséretes, hogy már évek óta Amerika előtt járunk abszolút darabszámban – mindez pedig Model 3 nélkül. A két autópiac egyébként nagyjából összehasonlítható, míg az EU-ban évi 15 millió, addig az USA-ban 17 millió autó fogy.
A fenti ábra azt szemlélteti, hogy mekkora szeletet hasítottak ki a villanyautók a teljes európai piacból. Az összehasonlítás végett azt is megmutatjuk, hogyan viszonyul ez az USA-hoz és a világpiac egészéhez. Az eredmény dicséretes. Érdekesség még, hogy akárcsak Amerikában, a teljes új autó piac növekedése az elmúlt pár évben megtorpant és beállt egy stabil szintre.
A legnépszerűbb típusok
Nézzük akkor a toplistákat – külön külön villanyos és hibrid.
Ha a villanyautók eladásait nézzük, akkor egyértelműen látszik, hogy a Nissan Leafnek jót tett a modellfrissítés. A Leaf 2 elmozdította az eladásokat a korábbi stabilan 20 ezer darab alatti szintről és az eredményt duplázva trónfosztást követett el – a második helyre lökte a Renault Zoét. Ezzel együtt az új 40-es aksi jót tett a kis franciának is, hiszen erőteljes növekedés után alig maradt el a Nissan testvértől. A kérdés az, hogy a 60-as aksi érkezésével hogyan tartja majd magát a Model 3-mal szemben a Leaf? Ha tényleg csak 5 ezret kap Európa a nagyobbik aksis japán autóból, akkor nehéz dolga lesz.
A BMW i3 is stabilan tartja a harmadik helyét és négyszer annyit adtak el belőle, mint Amerikában. Szépet ugrott az e-Golf is, a két nagy Tesla pedig hozta a szokásos számokat sőt a Model S még picit erősödött is. Az Ioniq Electric tavalyi megjelenése után idén rögtön a 7. helyen végzett és az ígért nagyobb, 38-as akkumulátor minden bizonnyal megdobja majd az eladásokat a koreai modellnél is.
Említésre méltó még az I-Pace belépője is – szinte az összes legyártott autó Európába jött és mindössze nagyjából 500 ment a világ többi részére. A pletykák szerint majd 3000 kocsi, tehát a teljes éves európai kontingens fele a hollandoké lett, mivel a 2018 év végi adóváltozások miatt kedvezőbb volt céges villanyautót venni tavaly mint idén.
A hibrideknél első helyen évek óta a Mitsubishi Outlander plug-in hibrid verziója szerepel. A 12 kWh-s akkumulátor a szigorúbb amerikai EPA szabvány szerint nagyjából 35 kilométerre elég. A második helyezett Volvo XC 60 PHEV kétség kívül a kategória egyik sztárja volt idén. A tavalyi premier után rögtön a második helyet szerezte meg a svéd-kínai autó. A 10 kWh-s akkumulátorral 29 tisztán villanyos kilométert tud megtenni a Volvo az EPA szerint. A harmadik helyen, az ezüstről alig lecsúszó BMW 530e szerepel – a 9 kWh-s akkumulátora 25 kilométerre elég.
Figyelemre méltó még a Mini Countryman és a Kia Niro teljesítménye is a tavalyi premierek után. Bár az eladások szépen alakulnak, érdekes lesz megfigyelni, hogyan változik ez a következő pár évben. Mind a két autó márkán belüli villanyos riválist kap – a tisztán elektromos Mini majd valamikor idén debütál, a Kia e-Niro pedig már 2018 végén megérkezett. Utóbbi sikerét leginkább a Kia/Hyundai szűkös akkumulátor készletei hátráltatják. Vajon, ha tudnak belőlük eleget gyártani, feleslegessé teszik-e a villanyosok a hibrid testvéreiket?
A végére egy kis Tesla
És ha már egyszer vannak részletes adataink a Tesla európai eladásairól, akkor miért ne osszuk meg?
A Teslamotorsclub.com által gyűjtött hivatalos regisztrációs adatok olyan fél százalék erejéig eltérnek a fentebb szereplő európai összesítéstől, mivel nem minden forrásnak vannak számai a kisebb piacokról. A Model S és a Model X is a valaha volt legjobb formájukat hozták a megjelenésük óta és ezzel új rekordot ért el az amerikai márka Európában. A „vallási háborút” elkerülendő, most kerülném a színes grafikonokat erről, de 7-es BMW-ből nagyjából 12 ezer, S Merciből 14 ezer fogyott tavaly Európában. A nagy luxus SUV-knál X6-os BMW-ből 10-12 ezer, GLS Merciből pedig nagyjából 5 ezer fogy évente a kontinensen.
Végül egy országonkénti bontás a Tesla eladásairól. Norvégia évek óta a kaliforniai márka vezető piaca, Hollandiát pedig biztosan megtolta a cégautó adó változása. Az Egyesült Királyság évek óta jön fel, de idén erősen visszaeshet – S-ből és X-ből, most már csak a 100 ezer dollár feletti 100-as aksis kapható, a Model 3 pedig ide csak nyár végén érkezhet.
És még egy utolsó gondolat arról, hogy miért a szintén 10 milliós, szintén ex-kommunista és szintén kelet-európai Csehországban lesz Tesla bolt és nem nálunk. A Cseheknél 85 S és X fogyott, amivel hozták a sokkal kisebb de szupergazdag Luxemburg szintjét. Nálunk 18 darab kelt el 2018-ban.