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
auto
2024. 04. 23. kedd

7,2 milliárd forgalom, 139 milliós nyereség és rekord eladások – ez volt a Tesla 4. negyedéve

üzlet

A Tesla budapesti idő szerint kevéssel este 10 óra után közzétett 4. negyedéves / 2018 éves pénzügyi jelentésében ismét jó hírt közölt a befektetőkkel: 139 millió dollár nyereséget termelt a cég. Az alábbiakban a főbb pénzügyi adatok mellett beszámolunk a jelentés villanyautós érdekességeiről is, majd később egy külön cikkben jelentkezünk az ilyenkor szokásos konferenciahívásból megtudott nyalánkságokkal. (Az összefoglaló itt olvasható.)

Rekord bevétel, kevesebb profit, az eddigi legjobb év

Ahogy azt várni lehetett, a Tesla 2018 4. negyedévét rekord bevétellel és valamelyest csökkenő profittal zárta.

A tavalyi harmadik negyedévben, a felpörgő Model 3 gyártás hatására, 6,8 milliárd dolláros forgalom mellett, a cég több mint 300 millió dolláros nyereséggel lepte meg kritikusait. A profit jórészt annak volt köszönhető, hogy a Model 3 gyártási üteme már elfogadható szintet ütött meg és a leszállított autók mindegyike az összkerékhajtású Long Range, vagy a még drágább Performance változatból került ki. A várakozásoknak megfelelően, miután a 4. negyedév kiszállításainak jelentős részét már a hátsókerék meghajtású Mid Range verzió adta, a darabszám bővülése ellenére csökkent a profit is – bár talán nem annyira mint elsőre látszik, ugyanis egy a lízingeléshez kapcsolódó nem pénzbeni tétel is csökkentette 54 millióval.

Ezt az összefüggést elég könnyű belátni, hiszen ahogy egyre olcsóbb és olcsóbb verziókat hoznak ki, úgy vékonyodik az autókon a haszon is. Természetesen, ahogy a gyártási darabszám növekedésével csökken majd az egy autóra jutó fix gyártási költség és a nagyobb volumennek köszönhetően a beszállítóktól is jobb árakat kapnak, az olló újra pozitív irányba fog nyílni a cég részvényesei számára.

Most így 7,2 milliárd dolláros bevétel mellett 139 milliós profitot tudtak felmutatni.

A jelenlegi, első negyedévre továbbra is szerény profitot várnak csak, hiszen elég sok átmeneti tényező befolyásolja a pénzügyi adatokat. Egyrészt átalakult a Model S/X paletta, másrészt a nemrég elbocsátott 3000 embernek most kell végkielégítést fizetni, harmadrészt fel kell tölteni az Európának és Ázsiának szánt Model 3 szállítási csatornát. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a negyedév végén több ezer olyan autó lehet a hajókon, amikben benne áll a cég pénze, de még nem fizették ki.

A cég készpénzállománya 718 millió dollárral nőtt a 4. negyedévben, annak ellenére, hogy visszafizettek egy több mint 200 milliós hitelt. Így az idén márciusban esedékes 920 milliós kifizetést simán meg tudják oldani a 3,6 milliárdos tartalékukból, úgyhogy a cég várva várt csődje ismét elmarad.

A cég pénzügyi egészségét az elmúlt két negyedév Free Cash Flow számai is jól mutatják.

Rekord eladások

Mint azt már a korábbi január eleji gyorsjelentésből is megtudhattuk gyakorlatilag minden korábbi eladási rekordot megdöntött a Tesla 2018-ban. A Model 3-nak köszönhetően közel annyi autót adtak el egy év alatt, mint a megelőző kilenc évben összesen. (A 2018-as amerikai és az európai villanyautó eladásokról szóló cikkeinkben talál még erről adatokat az olvasó)

2019-es tervek

Ahogyan azt olvasóink tudják, folyamatosan követjük a Model 3-ak útját Európába – az első hajó Február 3-án érkezik, a kiszállítások pedig a fórum beszámolók szerint 11-én indulnak.

A jelentésben a Tesla is megerősítette, hogy az első negyedév legnagyobb kihívása az ezzel kapcsolatos logisztika lesz és az átmeneti kieső 10 ezer autó meg fog majd látszani a kiszállítási és bevételi adatokon is. Ezzel együtt maradt a vékony profit előrejelzése.

Forrás: MarineTraffic.com/Wolfgang Plapp

A Model 3 gyártásával kapcsolatban azt is megtudtuk egyébként, hogy az autón továbbra is 20% fölött van a haszon – annak ellenére, hogy bemutatták a Mid Range változatot is. Most azt ígérik, a fremonti gyárban idén év végére stabilan heti 7000 felett lesz a termelés és ezt heti 3000-rel egészíti majd ki Sanghaj. Utóbbi beruházásról egyébként azt is megtudtuk, hogy 50 évre lízingelik a földterületet a kínai kormánytól és az év második felére már komplett autógyártást terveznek, saját prés és festőüzemmel illetve összeszereléssel.

A Model S/X kapcsán némi visszaesést várnak év elején a tavalyihoz képest és kiemelték hogy egyre olcsóbban gyártják ezeket az autókat. arról nem szólt a közlemény, hogy hány nagy Tesla eladását tervezik idénre, de összesen a Tesla 360 ezer- 400 ezer autót akar eladni 2019-ben és 2,5 milliárd dollárnyi beruházást tervez.

A cég ígérete szerint, 2019 lehet az első év amikor végig nyereséges lesz a Tesla (ha a Q1 sikerül).

Model Y

Az új termékekről elég kevés új információt tudtunk meg. Egyedül a kis SUV-ról derült ki annyi, hogy alkatrészeinek 75%-a megegyezik a Model 3-éval, ezért jóval kevesebbe fog kerülni a gyártósor kiépítése és kevesebb gyártási nehézségre számítanak. Továbbra is 2020-ra ígérik az autó gyártásának megkezdését.

Energia

Az energia üzletág 2018-ban kicsit több mint 1 GWh akkumulátor kapacitást telepített és idén ezt duplázni tervezik. A napelemes cserepekre továbbra is azt ígérik, idén már beindul majd a gyártás, addig főleg a hagyományos napelemeket szerelik, amiknél sikeresen állnak át a készpénz-fizetésre a hosszútávú bérléssel ellentétben. Ez az arány 39-ről 71 százalékra javult a Solar City korszak óta.

Forrás: Tesla

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.