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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az Északi-sarkvidék jégtakaróin, a Himalája zord hegyvidékén, a Szahara homokdűnéin, az amazonasi esőerdő téglavörös talaján, és az Indiai-óceán titokzatos szigetein egyaránt összecsapnak egymással az elektromos meghajtású terepjárók abban az új versenysorozatban, amelynek indulását a Formula E megálmodói jelentették be a múlt héten. Az Extreme E azonban nem csupán az autóverseny szerelmeseinek szórakoztatására születik meg, annál egy sokkal nemesebb szándék is vezérli a kitalálóit: felhívni a nézők figyelmét az ember által végzett pusztításra ezekben a rendkívül érzékeny ökoszisztémákban.

„Határozottan hiszen, hogy az Extreme E segíthet a világot fenntarthatóbbá tenni, és van egy álomcsapatunk, akik ezt az ambíciót valóra is váltják” – tette hozzá Alejandro Agag, a Formula E és az új off-road versenysorozat egyik vezérigazgatója.

A londoni sajtótájékoztatón kiderült, hogy 12 csapat fog egymás ellen versenyezni, melyek mindegyike egy SUV-t küld harcba a nagyjából 6-10 kilométer hosszú versenypályákon. A készítők hangsúlyozzák, hogy a versenyzők nem egyenként fognak küzdeni a legjobb időért, mint a rallyban, hanem fej-fej mellett csapnak össze a győzelemért egy többfordulós rendszerben, melyből a legjobb négy csapat kerül a végső, kieséses szakaszba. A résztvevő járművek alvázát előre meghatározzák a szervezők, ám a gyártók végezhetnek rajta módosításokat, egészen addig, míg azok az utcai sportterepjáróikra emlékeztetnek. Egyelőre nem tudni, mely autógyártók csatlakoznak a programhoz, de az kiderült, hogy a széria fő támogatója a Continental Tyres, valamint a nióbium termékek legfontosabb beszállítója, a CBMM lesz.

A felszerelések szállítását egy korábbi Royal Mail Ship, a St. Helena fogja végezni, mely egy több millió font értékű átalakítás után az Extreme E műveleti bázisa és tudományos kutatóközpontja is lesz egyben. Felmerül a kérdés, hogy a légszennyezés elkerülése érdekében elektromossá változik-e a hajó, hiszen anélkül igencsak hiteltelenné válna a versenyszéria mondanivalója, ám erről egyelőre nincs információ. Gil de Ferran és Alejandro Agag azonban említették, hogy fontos szerepet kapnak a megújuló energiaforrások.

A futamok közvetítését egyedülálló módon képzelték el a szervezők. A verseny világszerte követhető lesz, ám nem a hagyományos formában, hanem egyfajta dokumentum-sport műfajban, mintha csak a National Geographic csatornát akarnánk összeolvasztani a Sport1-gyel. Erre azért van szükség, hogy a nézők ne csupán az elektromos SUV-k párharcát lássák, hanem az adott helyszínt és az általa elszenvedett negatív antropogén hatásokat is jobban megismerhessék. Az öt epizód elkészítéséért David de Rothschild felfedező és ökológus, valamint Fisher Stevens filmrendező lesz a felelős. Az Extreme E 2021 januárjában indul, de a legelső prototípusok tesztelése állítólag már idén júliusban megkezdődik.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.