Legutóbb január 2-án csökkent a Model 3 amerikai ára, most pedig újabb 1100 dollárral lett olcsóbb a kis Tesla. Ha ez így megy tovább, kell még a Standard Range (SR) majd valakinek?
Már majdnem 35 ezer dollár
Valószínűleg mindenki tudja, hogy a Tesla célja, hogy mielőbb elérjék a Model 3 tervezett 35 ezer dolláros alapárát – azonban erre elvileg még az év közepéig várnunk kell.
A januári 2000 dolláros árcsökkentés minden modellre vonatkozott és az amerikai villanyautó kedvezmény fokozatos kivezetését hivatott ellensúlyozni. Most, az ajánlási program megszüntetése kapcsán döntött úgy a cég, hogy a megspórolt pénz egy részét megosztja a vásárlókkal és még 1100 dollárt enged a legkisebb modell árából.
Így most már a legolcsóbb, 420 kilométeres hatótávú Mid Range (MR) modell alapára nettó 43 ezer dollár lett. Az összeg azért fontos lélektani határ, mivel a jelenleg kötelező Premium Package nélkül az autó már csak 38 ezerbe kerülne, ami alig karnyújtásnyira van a majdani legolcsóbb 350 kilométeres hatótáv közelébe várt Standard Range modellhez. Vajon ha a két autó egyszerre lenne kapható, kellene még valakinek az alap verzió?
Nem olyan forrón eszik
Mielőtt nagyon mélyen elgondolkoznánk ezen, érdemes pár dolgot észben tartani.
Valószínű, hogy a jelenlegi legolcsóbb MR kivitel most még csak a kötelező prémium csomaggal rentábilis. A csomag ára 5 ezer dollár, de a Teslának talán ha a felébe kerülhet, így gyakorlatilag az autó nyereséghez nagyban hozzájárul. Azt nem lehet tudni, hogy mikor mutatják be az alap, „nem-prémium” felszereltséget, amin nem csak a haszon lesz jóval kevesebb, de a gyártás és a logisztika komplexitását is emeli. Amíg így is annyian veszik az autót, hogy maximumon pörög a gyártósor, addig nem fogja erőltetni a Tesla.
A másik fontos dolog amire emlékeznünk kell, hogy az MR nem volt az eredeti publikus terv része. Az sem kizárt, hogy ha beindul az alap, SR gyártása, a közepes aksis kivitel megszűnik – bár véleményünk szerint kár lenne érte.
Mire készül Musk?
Ha viszont megmarad a kínálatban, akkor érdekes opciók merülnek fel.
Ha, valamikor pár hónap múlva, már a prémium csomag nélküli 38 ezer dolláros MR is rentábilis lesz a Teslának, akkor tényleg kell még a 70 kilométerrel szerényebb hatótávú SR változat a kínálatba? Mivel ehhez új akkucsomag is szükséges (a Mid Range mindössze a Long Range pakkja, csak kevesebb modullal/cellával, mg az SR aksi csomagja külön konstrukció), nem érdemesebb-e szoftveres aksi limitációval elérni a 35 ezres verziót? Ezt a módszert már többször alkalmazta a Tesla (jelenleg éppen az új S/X esetében). Bár elsőre nincs túl sok értelme, hiszen ingyen odaad kihasználatlan akku kapacitást, az alacsonyabb alapár sok embert bevonz, közülük viszont jó páran később, amikor van pénzük – ami tiszta haszon, csak kifizetik az extra kapacitás felárát.
Másik felállásban, ha a Mid Range pár hónap múlva még 1-2 ezerrel olcsóbb tudna lenni és még úgy is nyereséges, akkor vajon lejjebb tudná-e vinni a Tesla a Standard Range modell árát az ígért 35 ezernél? Mit szólna a piac egy – például – 32 ezres Model 3-hoz?
A válaszokat valószínűleg egyelőre csak Elon Musk tudja, de kíváncsian várjuk a fejleményeket. A Tesla árazása azonban valószínűleg a jövőben is ilyen dinamikus fog maradni. Mivel rengeteg adatuk van a rendelésekről, eddig is pontosan kiszámolva hoztak be vagy szüntettek meg, drágítottak, vagy tettek olcsóbbá verziókat. Lesz még váratlan fordulat.