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
auto
2024. 04. 20. szombat

A mai rohanó világban egy hír vagy cikk esetén rendkívül fontos a jó cím. Ha nem derül ki belőle semmi, csak riogatás, akkor kattintanak az emberek, mint a félőrült. Így szerzett ma egy csomó olvasót a villanyautós témára rárepülve néhány nagyobb hazai sajtótermék:

Véget érhet a villanyautók szabad otthoni töltése Magyarországon” – Origo

Készül az elektromos autók otthon töltésének áramértékesítési konstrukciója” – MTI alapján Híradó és HVG

Ilyen címekkel jelentek meg anyagok az említett lapokban a Világgazdaság egy ma megjelent cikkére hivatkozva. A gazdasági lapnak a Nemzeti Közművek Zrt. (NKM) vezérigazgatója, Hiezl Gábor adott interjút, és több egyéb téma mellett érintette az elektromobilitást is. A teljes cikk csak nyomtatásban jelent meg, de a fentebb említett lapok a következőket idézték az anyagból:

Az NKM Nemzeti Közművek Zrt. olyan konstrukción dolgozik, amely arra ösztönzi majd az ügyfeleiket, hogy akkor töltsék elektromos autóikat, amikor az hálózati és kereskedelmi szempontból is mindkét félnek előnyös

ennek a műszaki feltételeit az NKM Áramhálózati Kft. ellátási területén kívánják nyolc-tíz, otthoni töltővel ellátott ügyfél bevonásával tesztelni.

Mint mondta, az otthon töltéshez szükséges áramot ugyanolyan energiaterméknek tekintik, mint a normál otthoni fogyasztást.¨

Tegyük rendbe egy kicsit, hogy miről is van szó. A Villanyautósok felületeinek követői biztosan emlékeznek rá, hogy ősszel az NKM Mobilitás Kft (ugyanaz a cég, amely a Decathlonnal közösen kezdett töltőt telepíteni az ország 12 pontján) egy pilot projekt keretében Csongrád megyében 8-10 elektromos autó használónál telepített fali töltőt, hogy a szokásaikat megismerve dolgozhassa ki a jövőre nézve a legjobb elektromos autó töltési stratégiát.

A mai elektromos hálózat ugyanis alkalmas arra, hogy elektromos autók százezreit vagy millióit szolgálja ki energiával, de csak egy feltétellel: csúcsidőben csak az töltsön, akinek arra tényleg akkor van szüksége. Ha délután 5 és este 9 között minden második háztartásban elkezdenének tölteni egy elektromos autót, annak tényleg csúnya vége lenne. De ezeknek az autóknak többnyire elég csak reggelre feltölteniük, így éjjel, amikor a hálózat terhelése elhanyagolhatóan alacsony, bőven van idő és energia a töltésükre. Az áramelosztóknak és áramtermelőknek is elemi érdeke, hogy az elektromos autó töltést olyan időszakra tolják, amikor azt a rendszer ki tudja szolgálni. Ehhez teszi meg az NKM elektromobilitással foglalkozó leányvállalata nagyon helyesen az első lépéseket. Nem vége van valaminek, hanem épp egy olyan új, és pozitív dolog kezdődik, ami elől eddig a többi szolgáltató a homokba dugta a fejét.

Az otthon töltéshez szükséges áramot ugyanolyan energiaterméknek tekintik, mint a normál otthoni fogyasztást.

mondat könnyebben megérthető, ha azt is tudjuk, hogy mire válaszolt a cég vezetője. A kérdés így hangzott:

Az idei első fél évre otthoni áramtöltési tarifát ígért az NKM, holott még az sem dőlt el, hogy a szabályozás a villamos energiát ilyen esetben energia- vagy üzemanyagterméknek tekinti-e.

Bár egyes piaci szereplők szeretik azt a bizonytalanságot fenntartani, hogy az elektromos autóba töltött elektromos áramnak más a jogállása, a Villamosenergia törvény teljesen egyértelműen fogalmaz ebben a kérdésben. Ahogy az NKM vezetője is mondta, nincs különbség a többi otthoni fogyasztóhoz képest. A különböző egyeztető fórumokon az NKM folyamatosan ezt az álláspontot képviseli, de a legtöbb piaci szereplő és talán az ITM is így látja a helyzetet. Egyébként sem lenne életszerű ugyanazt az áramot többféle minősítéssel eladni, hiszen az csak a csalásoknak ágyazná meg a terepet, illetve illegális tevékenységgé tenné az összes konnektoros töltést, ideértve azt is, amikor a megszorult autós egy rokonnál, ismerősnél vagy ismeretlennél kér segítséget a hazajutáshoz.

A „Várhatóan mit lépnek ebben az évben az elektromobilitás terén?” kérdésre Hiezl Gábor az alábbi választ adta (csak a válasz utolsó két mondata):

Az első fél év végére elektromos autókkal átjárhatóvá tesszük az országot, vagyis 80-100 kilométerenként üzemeltetünk majd villámtöltőt. Ennek érdekében több partnercéggel dolgozunk együtt.

Ennek a válasznak a hátteréről tudjuk, hogy a Mobiliti (az NKM Mobilitás Kft. szolgáltatása) két autópálya közeli helyszínen – Sormáson és Balástyán – üzemeltet már villámtöltőket, amelyek példaértékű módon, valóban az átutazó forgalmat szolgálják. Emellett megállapodást kötöttek a Decathlon áruházlánccal, hogy annak 12 üzletéhez, villámtöltőket és AC töltőket telepítsenek. Mivel ezek az áruházak mind autópályák mellett találhatók, ideális töltőpontok alakíthatók ki a parkolóikban. 14 helyszínnel azonban sajnos nem lehet lefedni az országot, így még ha az összes érintett Decathlon helyszín meg is valósul az első félévben (amire egyébként reális az esély), akkor is maradnak még átjárhatatlan útszakaszok. A 12 töltőből az elsőt a Decathlon budaörsi üzlete előtt január végén már átadták, és napokon belül elkészül a zalaegerszegi is. Ezen felül Dunakeszin, Csömörön és Székesfehérváron már folynak a munkálatok. A Decathlon 24 üzlettel rendelkezik Magyarországon, de egyéb okok miatt egyelőre csak minden másodiknál lehet töltőt telepíteni.

Így a végén szeretnék elnézést kérni a cikk tartalmához nem igazán kapcsolódó címadásért és ajánlóért.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.