PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Ma kb. fél óránként írt rám valaki vagy hívott fel, hogy láttam-e a nagy hírt:

a Tesla végre üzletet nyit Budapesten.

Igen, láttam, csak sajnos a hír nem igaz.

A Teslának egyelőre Magyarország még nem piac, azt a néhány autót, amit itt el lehet adni eladják neten vagy a bécsi Tesla Store-on keresztül.

A Tesla egyelőre nem tervez sem saját bemutatótermet, sem pedig saját szervizt Budapestre.

Kelet-Európában először Csehországban és Lengyelországban fognak megjelenni, de hivatalosan arról sem árultak még el semmit.

De akkor a HVG-től az Indexen keresztül a Portfolióig mindenki hazudik?

A képen a Chambourcyi Tesla kereskedés Párizs külvárosában. Forrás: Reddit/maksens

Természetesen nem, maximum félreérthetően fogalmaznak. Csak olyan ügyesen írták meg és helyezték el a médiában az érdekeltek az információkat, hogy azt a lapok azonnal igaznak könyvelték el, és egymásra hivatkozva vették át szépen sorban. Olyan dolgokat is beleláttatva az egészbe, amiknek még egyelőre semmi alapja sincs.

Nyilván, mint minden csodás hírnek, ennek is van némi igazságtartalma. Akad ugyanis egy lízing cég, amely elsősorban prémium autók finanszírozásával és kezelésével foglalkozik, és amelynek vezetői úgy döntöttek, hogy jó üzlet Teslát finanszírozni idehaza. Miért nagy szám ez? Legfőképpen azért, mert ez a tevékenység egyébként nem túl egyszerű, hiszen a Teslának nincs hivatalos forgalmazója és szervize Magyarországon, így mindenképpen külföldi beszerzéssel lehet csak ezt az ügyletet intézni. Az elmúlt években jól látszott, hogy akik ennyi pénzt kiadnak egy autóért, azokat ez többnyire nem zavarja, de nyilván van, akit megnyugtat, ha valaki idehaza mindent elintéz helyettük.

Egy lízingcégről írtam, de persze több ilyen is van. Ez az egy abban igyekszik kitűnni a többiek közül, hogy erre az egy márkára egy külön bemutatótermet is tervez létrehozni, ahol az emberek testközelből megismerkedhetnek a márka autóival. A bemutatóterem még nem létezik, de tervek vannak rá. Addig is várják a már foglalással rendelkező vevőket, hogy amíg nem jön meg a Model 3-asuk, addig náluk majd kipróbálhatják az autót, hiszen nekik olyan is lesz áprilistól (talán).

Az egyik első Model 3 bemutatóautó a cég lausanne-i Tesla Store-ban (fotó: Bálint)

Ez a bemutatóterem azonban nem hivatalos Tesla Store, hanem egy teljesen független vállalkozás üzlete, ahol a cég saját szakállára mutogatja az autókat, és a lízing ügylet reményében kereskedik az autókkal. Nagyjából úgy, ahogy a lízing cégek teszik Nyugat-Európában is. Annyi különbséggel, hogy ott a legnagyobb városokban már van Tesla bemutatóterem, így a lízing cégeknek erre nem kell költeniük. A bemutatóterem egyben átadási pontként is szolgál majd, ahol a tervek szerint hasonló átadás-átvételi procedúrának lehet részese az, aki a cégen keresztül rendeli az autóját.

Miért fontos ez? Leginkább az elektromos autókra igényelhető 1,5 milliós, illetve a 7 személyes autókra igényelhető 2,5 milliós állami támogatás miatt. Ha a Tesla Model 3-ból elkezdik forgalmazni a Mid Range változatot, vagy megvehető lesz a Long Range Premium csomag nélkül vagy csak hátsókerék meghajtással is, akkor az ár bekúszhat 20 millió forint alá, így pedig az autó jogosult lehet a támogatásra. Feltéve, ha van hazai kereskedő, akitől be lehet szerezni az autót, és az a kereskedő szerződést köt a pályázatokat kezelő e-Mobival. A lízing cég egyelőre nem számít hazai kereskedőnek, és egyelőre a Tesla nem adott nekik olyan jogköröket, amikkel a hazai támogatásnál forgalmazóként léphetnének fel. A lízingcég elmondása szerint folynak a tárgyalások, de ennek állapotáról külső félként értelemszerűen nehéz bármilyen hiteles információt szerezni.

(fotó: Bálint)

Azt tudni kell azonban, hogy a Tesla nagyon egyértelmű és egyszerű üzletpolitikát folytat: vagy ő folytatja az értékesítési tevékenységet, vagy senki. Az Egyesült Államokban is óriási port kavart, hogy több államban nem engedélyezték nekik a direkt értékesítést, így kereskedővel való szerződéskötés helyett inkább kivonultak az adott államból. Rendkívül meglepő lenne, ha Magyarországot annyira csábító piacnak tartanák, aminek a kedvéért feladnák a direkt értékesítési üzletpolitikájukat.

A Tesla tulajdonosok jelenleg Bécsbe vagy Grazba járnak az autóikat szervizeltetni, hiszen Magyarországon hivatalosan ilyen sincs. Ezeket a szervizpontokat a Tesla szereti szintén saját kézben tartani (leszámítva a karosszéria és fényező tevékenységet, mert azt van ahol kiszervezi). A lízingcégtől kapott információk szerint erről is folynak a tárgyalások, hogy a Tesla Csehország és Lengyelország után Magyarországon a lízingcégtől bérelt ingatlanban, de saját tulajdonú cégben, saját alkalmazottakkal indítsa el a javítási szolgáltatást. Tehát megállapodás még nincs, időpontok meg végképp nincsenek. Ennek fényében a reményeket keltő „még idén” vagy „hamarosan” jelzők inkább álmodozásnak, mintsem megbízható információnak számítanak.

Tesla Store Brüsszelben (fotó: Muki)

A lízingcég célja, hogy amíg nincs hivatalos Tesla forgalmazás Magyarországon, addig a lehető legtöbb Tesla vásárlás fusson át rajtuk. Ezért várják tesztvezetésre azokat, akik már letették a foglalót az autóra, hiszen ők még csak sorszámmal rendelkeznek, az autót még valószínűleg ezután fogják megrendelni. De a lízingcég saját rendelésekkel is rendelkezik, amikből néhányat már hirdet is 20,6 millió forintos áron, ami a saját számításaink szerint ~500-700 ezer forinttal több, mint amennyiért az autó Tilburgból elhozható. Hogy ez sok-e a szállításért és ügyintézésért vagy sem, azt mindenki maga döntse el, de ez semmiképp sem hivatalos Tesla szolgáltatás. Ugyan mostanában a Model 3 van az előtérben, de természetesen a bemutatóteremben terveznek tartani bemutató és kipróbálható példányokat a másik két modellből is.

A Tesla honlapján természetesen még nincs nyoma a magyar kereskedésnek, de egy lengyel lízingcég két éve Varsóban működő hasonló bemutatóterméről sem tesz említést az autógyártó. A kérdéssel természetesen megkerestük a Tesla Európai központját is. A közvetlen kontaktunk nem tudott ugyan róla, hogy léteznek ilyen tárgyalások, de nem is zárta ki a lehetőségét. Annyit ígért, hogy magasabb szinten utánajár az ügynek. Ha lesz bővebb információnk, akkor azt itt ebben a cikkben fogjuk megosztani.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.